Gå til innhold

Treg Windows oppstart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Under oppstart står det : scanning ide drives...dette tar ca 25sek. Kjørte programmet BootVise, fikk der en melding : Warning ! Disk write cashing is disabled. Hva gjør jeg med det. :-?

Lenke til kommentar

Har raid med to wd 80gb(8mb cache) jeg å, men xp starter som bare f hos meg. Diskene er riktig koblet, i master? Når det gjelder "scanning IDE-drives", trykk esc, ikke no å vente på. WD har egne verktøy for diskdiagnose, så dette kunne kanskje være et alternativ. Raid er enabeled i bios?

Lenke til kommentar

Mye artige forslag her hehe, men alle er "feil". Look no further, her er løsningen.

Dette vil skje for alle XP systemer som bruker raid eller andre harddiskløsninger og du IKKE har en disk i en av de vanlige IDE-portene.

I oppstarten vil WinXP søke i mange minutter desperat etter å finne en harddisk i en av de vanlige IDE portene... det kan bli sinsykt treg start av det.

Her er løsningen, og den er enkel: Gå inn i egenskaper på "min maskin" - til HARDWARE - DEVICE MANAGER. Finn frem til IDE/ATAPI controllers. I underkatagoiren ligger primary og secondary IDE channel. Inni egenskapene på begge disse, på ADVANCED tab'en skal du sitte "device type" fra "auto" til "none". Om en eller begge av disse er gråe slik at du ikke kan forandre dem så betyr det at noe annet sitter her fra før (for eksempel en CDrom, brenner osv, så da trenger du ikke forandre på den). Gjør det samme med de du kan forandre på secondary IDE channel. Restart maskinen etterpå.

PS: det kan ta LANG tid etter du har trykket OK når du har forandret dette, så are la det stå 5 minutter, det har sansyligvis ikke låst seg selv om det kan se slik ut =)

PS-2: Jeg har blandet engelse og norske ord siden jeg bruker engelsk operativsystem, men jeg anntar de fleste klarer å oversette til å finne frem. hvis ikke, så mail meg på [email protected] så skal jeg hjelpe.

PS-3: Du har nå "lukket" de IDE portene du ikke bruker, så om du sitter inn nye harddisker/CDrom'er osv. må du huske å åpne igjen ellers vil ikke windows se at det ligger noe nytt i maskinen.

Nå kan du glede det over trippel så rask oppstartstid og vel så det =) For de som ikke har dette spesifike problemet, så kan jeg bare si at det ikke vil gi noe ekstra fart å gjøre dette (det gjelder vel alle med mist EN harddisk i en av de noermale IDE kanalene, og alle de som har alle de vanlige IDE-kanalene fyllt opp.

Lykke til ! =)

Lenke til kommentar
Avinstaller Windows, og installer et annet OS.

Eller kast PC'en og kjøp ny :lol:

Skjønner ikke helt poenget med slike kommentarer...

Av nysgjerrighet har du innstallert SP1? Har selv opplevd at denne har gjort oppstarten ufattelig mye tregere.

Andy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...