Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har sagt opp forsikring, må jeg levere inn skilter? + får ikke demontert skiltene...

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Har en bil som bare står stille nå, så jeg sa opp forsikringen. Han jeg snakket med fra forsikringsselskapet sa jeg måtte levere inn skiltene, og jeg sa jeg skulle gjøre det så fort som mulig. Fikk melding kort tid etterpå om at jeg får regning i posten med det de hadde kommet fram til at jeg skyldte av den tiden jeg hadde bilen forsikret.

Må bilen være avskiltet for å si opp forsikringen? Bilen har motorstopp og står bare stille uansett. Jeg skulle gjerne tatt av skiltene, men skiltet bak er umulig å få av uten å ødelegge skiltet/demontere en luke bakpå bilen som dekker for åpning til olje og kjøleveske. Kommer det til å bli bråk med forsikringsselskapet hvis jeg ikke leverer inn skiltene?

Hvis jeg MÅ levere de inn så trenger jeg tips til å få de av! Det bak har to bittesmå skruer som er gjennomrustne og uten noe spor til å sette et skrujern inn i - hullene er runde, og får ikke tak med noe som helst. de sitter som sagt fast på en liten luke man åpner for å komme til kjøleveske etc. Jeg kan vippe denne luken ned, på baksiden ser jeg de to hullene og enden på skruene, men får ikke tak på de, og kan heller ikke dytte de innover. Prøvde også å bøye skiltet i kantene for å komme til med en liten fil mellom skiltet og denne luken for å sage de rett av, men er for trangt.

Noen som har tips?:S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja uten forsikring kan ikke bilen stå registrert, og bilen kan ikke regnes som avregistrert uten å levere inn skiltene. Lån deg en jernbindertang e.l. og klipp skruene rett av (en tang koster noen tiere hos Biltema). Det spiller ingen rolle om du samtidig ødelegger skiltet, de blir destruert uansett. Får du ikke til å klippe så borer du dem ut.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Ja uten forsikring kan ikke bilen stå registrert, og bilen kan ikke regnes som avregistrert uten å levere inn skiltene. Lån deg en jernbindertang e.l. og klipp skruene rett av (en tang koster noen tiere hos Biltema). Det spiller ingen rolle om du samtidig ødelegger skiltet, de blir destruert uansett. Får du ikke til å klippe så borer du dem ut.

Skiltene blir selvfølgelig ikke destruert, jeg skal hente dem igjen innen kort tid når jeg selger bilen(den er til salgs nå).

Skjønner ikke hvordan jeg skal få klippe skruene av, som sagt er det for trangt mellom skiltet og denne luken til å i det hele tatt komme til skruene...

Å bore dem ut kunne funke, men da ødelegger jeg i hvertfall skiltene + luken, noe jeg helst ikke vil gjøre... :/

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil ha dem destruert så må du si fra at du vil hente dem ut igjen. Det går en viss tid så destrueres de hvis du ikke sier fra. Dette kommer av at de ikke lenger har systemer på plass til å lagre brukte skilt over noe tid.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Hvis du ikke vil ha dem destruert så må du si fra at du vil hente dem ut igjen. Det går en viss tid så destrueres de hvis du ikke sier fra. Dette kommer av at de ikke lenger har systemer på plass til å lagre brukte skilt over noe tid.

Dette er jeg klar over. ;)

Trenger tips til å få av skiltet bak...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Hva er flex med kutteskive da? Bilde?

Du sier "så kutter du skruene" som om det var å tenne en fyrstikk, som sagt så kommer jeg ikke til selve skruene i det hele tat, kun toppen jeg ikke får skrudd noe på, og enden som ikke stikker opp fra luken engang, og ikke nytter å dytte ned. Skulle gjerne bare sagd skruene i 2, men de er veldig korte og går bare gjennom selve skiltet og luken, som jeg ikke vil skade.

Lenke til kommentar

Med forsiktig håndlag og vinkelsliper (eller dremel) til noen hundrelapper, så skjærer du fint bort hodet på skruene uten å skade skiltet. Slip ned hodet til det står igjen bare noen tidels millimeter av tykkelsen, så kan du prøve å bende løs skiltet og det lille som er igjen av skruehodet. Eller så kan du prøve denne fra Biltema.

Lenke til kommentar
Hva er flex med kutteskive da? Bilde?

Flex = vinkelsliper, og finnes i flere størrelser. Minst mulig er nok å foretrekke i dette tilfellet. Bilde og beskrivelse finner du her: http://no.wikipedia.org/wiki/Vinkelsliper Ser at Dremel er nevnt, og den er kanskje ennå bedre egnet. Bilde her: http://www.dremeleurope.com/dremelocs-no/C...amp;ccat_id=471

Du kutter toppen av skruene, evt. sliper bort det som var hodet på skruen. Når det er gjort er skiltet løst. Det er nesten som å tenne en fyrstikk når man har gjort det noen ganger. Husk at riktig verktøy ofte er mer enn halve arbeidet :D

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Fikk røsket de av i dag (utålmodig), måtte bøye skiltet nesten 90 grader ved skruen og sage litt med en minisag, men fikk bøyd de nesten like fint tilbake igjen etterpå.

Leverte de på biltilsynet og fikk vite at jeg kan hente de gratis innen 6mnd.

Da er denne tråden løst ;) takker for svarene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...