Gå til innhold

Kjøpt elektisk grill fra usa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ser 3 muligheter:

1) Kjøp en grill til, og koble den i serie med den andre.

2) Kjøp en generator som leverer 120V/60Hz. (Mulig at denne er for liten)

3) Kjøp en step-up/-down transformator.

Ha ha :rofl:

Tror jeg driter i den grillen hvis jeg trenger en 17 kilo tung transformator eller en gassdrevet transportabel generator som ser ut som den veier like mye. Ikke akkurat høyaktuelt.

Hva slags stikkontakt/volt bruker de i England, vet dere det? Er det samme problemet med elektrisk derfra?

Lenke til kommentar

Det kan hende løsningen er enkel. Veldig mange produkter leveres med adaptere som klarer 120-240V.

1: Har apparetet en ekstern størmforsyning (dvs en "klump" på ledningen/kontakten)? I tifelle se hva som står under "input". Står det 110-220V(/240), er alt du trenger et adapter fra flat til rund plugg.

2: Har den ikke en ekstern strømforsyning, står det gjerne oppgitt noen verdier rundt kontakten der strømledningen plugges inn.

3: Sjekk manualen om det såtr noe der.

Før man hevder at andre er dumme, kan det være en idé å gjøre det på riktige premisser, ellers ender man opp med å få et aldri så lite FAIL!-stempel i pannen. ;) Normal høflighet har aldri drept noen heller, uansett hvor dum man måtte mene noen er.

Lenke til kommentar
Det kan hende løsningen er enkel. Veldig mange produkter leveres med adaptere som klarer 120-240V.

Ja, mange "små" apparater gjør det, men jeg har ennå til gode å se apparater i kilowatt-klassen gjøre det. (Som f.eks. en grill.)

Her snakker vi om et resistivt element som altså omformer elektrisk energi til varme, og da gjelder Ohms lov:

Spenning = Strøm * Motstand. Omregnet får vi:

Strøm = Spenning / Motstand

Motstanden er konstant, en egenskap ved varmeelementet i grillen.

Dobler du spenningen, så vil du altså doble strømmen, og det er ikke sikkert grillen er dimensjonert for det. (Det er ikke sikkert sikringene i huset er det heller.)

Effekt = Spenning * Strøm = Spenning * (Spenning / Motstand) = Spenning^2 / Motstand

Med andre ord: dobler du spenningen, så firdobler du effekten.

Og det er neppe grillen konstruert for å tåle.

Lenke til kommentar

Hehe, nei, jeg er litt skeptisk til grillen jeg og, må jeg innrømme. Men fontenen ser i hvert fall ut som en type dings som gjerne har 110-130V-adapter. Og det er jo dumt å fortelle ham at han er dum, i stedet for å komme med noe konstruktivt, eller i hvert fall noe som svarer på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Og det er jo dumt å fortelle ham at han er dum, i stedet for å komme med noe konstruktivt

Ingen har kalt trådstarter dum, og det har blitt gitt mange konstruktive forslag.

Men trådstarter har faktisk kjøpt elektrisk utstyr fra USA uten å vite om de mulige problemene som kan oppstå når man ønsker å bruke det i Norge, så betegnelsen "uvitende" hadde kanskje ikke vært urimelig å bruke i dette tilfellet. (De fleste er uvitende på ett eller flere områder, så det trenger ikke ligge noen underforstått karakteristikk av trådstarters intelligens i dette.)

Det som hadde vært skikkelig dumt, ville ha vært å la være å stille spørsmålet og bare koble grillen til strømnettet via en enkel plugg-overgang ...

Lenke til kommentar

Har du griseflaks, kan det hende at element(ene) grillen faktisk har mulighet for 230V ved help av seriekobling. Hvis ikke, kan du jo forsøke å kontakte produsenten for mulig 230V element. Er ikke det mulig, er det kun det å kjøre den på røysa som er løsningen, desverre. :(

Lenke til kommentar

Jeg var hos en tysk kunde som hadde en slipemaskin som hadde sluttet og fungere. Før han flyttet til norge, hadde han fått ombygd den til 230 TN nett. Så han kjørte styrestrøm mellom Fase og Jord. Han hadde koblet kontakt på veggen selv. Han hadde IT nett til huset, så ved 2 jordfeil på trafoen sluttet maskinen og fungere. Strøm mellom jord og fase kan funke. Men IKKE GJØR DET! Det kan være farlig.

For og vite om der finns en rimelig måte og kunne bruke grillen, må vi vite hvor stor effekt den er på. Bordfontenen tror jeg ikke bør ha en dyr løsning så lenge den klarer 5oHz

Endret av Lakshore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...