Gå til innhold

endre DPI i xorg.conf

Anbefalte innlegg

Hei.

er det noen her som har et godt tips til hvordan man endrer dpi, altså størrelsen på bokstaver i linux, for sin window manager?

Etter MYE knoting med fglrx, HDMI, VGA, og LCD TV, for mitt ati grafikk kort, har jeg endelig fått en lynrask, svært stillegående Debian maskin, med fjernkontroll og det hele i stua :-)

Jeg bruker Gnome, og har endret dpi under preferences osv..

Men hvordan får jeg resten av systemet til å følge etter? Altså i GDM, og ymse?

Jeg har forstått det slik at man må endre eller legge til denne infoen i xorg.conf

I Gnome fungerer 96DPI via 1024x768 /24

supert hos meg. Er det noen her som har dette i sin xorg.conf fil ?

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en skam det ikke finnes noe dokumentasjon rundt ~/.Xdefaults og ~/.Xresources og resten av /.X* greiene. Tipper de kan egentlig gjøre noe der.

Jeg tror jeg vet grunnen til det, og dette er virkelig tragisk;

De skal forsøke å gjøre xorg.conf og alt som aktiverer maskinvaren i ditt grafikk kort, overflødig.

Linux "skal" klare å få deg inn i gnome /kde ved første installasjon, og du skal da få muligheten der, til å legge inn hardware drivere derfra.

Kan tenke meg at dette fungerer supert på bærbare, og generelt godt supporterte grafikk kort.

Men har du, som meg, et kort som er "litt" uten om det vanlige, litt annet oppsett mot skjerm enn CRT skjerm og VGA kabel, så får du trøbbel.

Spurte etter hjelp fra opensuse forumet, debian forumet, og fedora... INGEN hverken skjønte hva problemet var, eller hvordan det kunne oppstå. Og jeg forklarte med te-skje hva som var problemet...

Tragisk.. Så jeg holder nå på og dokumentere alle mine problemer, og sende det inn til xorg og debian teamet.

Håper de setter pris på det.

Kan legge til at problemet mest sannsynlig bunner i DVI > HDMI problematikk. Etter installasjon takler ikke linux denne tilkoblingen med radeon eller vesa driveren. For å løse dette må du tukle deg frem etter installasjon av ati.com sin linux driver. Feilmelding etter feilmelding som du googler deg frem til. IKKE hyggelig kan jeg si deg.. :realmad:

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar

legg til Option "NoDDC" "true"

så spesifiser du DisplaySize under seksjonen monitor med DisplaySize dindisplaysize

display size regner du ut med pixel x 25.4 / dpi. altså: skal du ha 96dpi på 1024x768 så tar du 1024 x 25.5 / 96 og 768 x 25.5 / 96. (rund ned eventuelle desimaler.)

DisplaySize 269 201 # 96 DPI @ 1024x768

har du nVidia kort er du såpass heldig at du kan bare legge til dette:

Option "UseEdidDpi" "false"

Option "DPI" "dindpi"

hvor "dindpi" kan være f.eks "96x96.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...