fujifix Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Skal skrive et program som tar en fil som inneholder ren tekst og gjør dette om til en ny kryptert txt-fil. Om programmet fungerer som det skal, så skal et annet program klare å dekode den krypterte meldingen på metoden på bildet. c__.bmp Noen idèer til hva jeg bør tenke på for å gå frem? Klarer ikke helt å komme i gang. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Siden det er lekser så vil jeg ikke gi deg alt du trenger. Jeg har noen punker du kan starte med encoder: 1. Lag en funksjon som leser inn tekst fila og legger den i en array. 2. Lag en random funksjon som returnerer tilfeldige tegn....ikke alle tegn! 3. Du kan nå lage en loop som lar random fylle en fil og du kan reagere og legge til tegn fra den ukrypterte filen når random funksjonen genererer nøkkler decoder: 1. Lag en funksjon som leser inn tekst fila og legger den i en array. 2. Lag en funksjon som leser seg gjennom arrayen helt til den finner en char (nøkkelen). Lykke til Lenke til kommentar
fujifix Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Takker. Var spesielt punkt 2 og 3 på encoderen som hjalp meg her Brukte denne funksjonen for å returnere tilfeldige tegn fra ascii tabellen: tegn = ' ' + (rand() % 90); // fra mellomrom t.o.m. 'z' Hvordan kan jeg skrive koden om jeg vil at den KUN skal returnere bokstaver? Da mener jeg fra f.eks. posisjon 65-90 og fra 97-122 i ascii tabellen. (Fra A-Z og fra a-z) ..forsøkte å legge til diverse på den jeg har, men det ble bare rot. Endret 22. oktober 2009 av fujifix Lenke til kommentar
jebreimo Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Det er bare 2x26 tegn du skal velge mellom, så i stedet for modulo 90 bør du benytte modulo 52 og deretter bruke en if til å gjøre om verdien til en bokstav: if (tegn < 26) tegn += 'A'; else tegn += 'a' - 26; Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå