Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter ved uvarslet strømbrudd (elektriker slo av strømmen for å koble ut noen kurser)


Svein_Jarle

Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Jeg lurer på om noen av dere har noe peiling på om jeg har noen rettigheter i følgene scenario.

 

Jeg bor på et studenthjem, som er eid og drevet av skolen jeg studerer ved. De siste par ukene har noen av beboerne og ledelsen pusset opp et kjøkken som ligger rett over gangen for meg, i øverste etasje. Det er ca 16 hybler i denne etasjen. For en uke siden (den tolvte oktober), i skoletida, satt jeg og skrev en epost når strømmen plutselig går. I forbindelse med opplegg av nye kabler til kjøkkenet, tok elektrikeren strømmen. Som et resultat av det, mister jeg strømmen på min stasjonære datamaskin.

 

Siden jeg bor i Oslo har jeg følt meg ganske trygg mtp strømbrudd, iogmed at jeg pleier å slå av den aktuelle datamaskin når det er veldig dårlig vær. I løpet av mine tre år her har jeg aldri opplevd uventet strømbrudd på samme måte.

 

Men nå er saken den at min stasjonære maskin er ganske død. Det er snakk om en Mac Mini. Når jeg prøver å starte den, skjer ett av følgende. Enten slår den seg av etter et minutt, eller så står den bare og blinker på at den ikke finner noen systemmappe. Jeg klarer ikke starte den fra systemplata (10.5), og jeg får ikke starta den i Target Mode. Med andre ord har den sett bedre tider.

 

Så jeg lurer på - har jeg noen rettigheter overfor skolen/utleier i dette tilfellet? Altså, en ting hadde vært om det var strømbrudd som følge av lyn/torden eller liknende. Men dette var et strømbrudd som kom som følge av en elektriker på jobb. Jeg mener, utleier burde, mener jeg, varslet strømbrudd på forhånd, slik at jeg ikke satt og skrev når strømmen gikk.

 

Nå kan det nevnes at jeg sender en mail til internatlederen i løpet av dagen og hører hva han sier.

Endret av Svein_Jarle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet jeg ser her, for å svare meg selv, er at utleier ikke har gitt beskjed om at det vil foregå vedlikeholdsarbeid, og dermed står i strid med husleieloven:

 

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Jeg er usikker på hvorvidt denne loven lar seg overføre til det aktuelle tilfellet. Utleier har ikke vært inne på min hybel, men arbeidet som pågår berører i stor grad min hybel, mtp strømbrudd og bråk fra betongboring/hamring. Bråket tar jeg dog ikke opp, da jeg ikke vil være til så stort bry, og det er stort sett ferdig nå...

Lenke til kommentar

Nja, skal datamaskiner tåle å miste strømmen mens harddisken skriver? Slik jeg ser det er dette uaktsomhet fra elektriker. Jeg mener, det er ingen som påstår at datamaskiner skal tåle lynnedslag. Dette er litt på samme måte. Overspenning. Og det var den eneste enheten som var i bruk når strømmen gikk hos meg - heldigvis.

Lenke til kommentar

Ja, det skjer jo rett som det er at strømmen går mens harddisken spinner. Hvis det er et eller annet elektrikeren har gjort (hva det skulle være vet jeg ikke, er ingen elektriker), er det selvsagt en annen sak, men hvis maskinen har tatt kvelden av at strømmen har blitt kuttet og bare det, vil jeg heller si det er en reklamasjonssak.

Lenke til kommentar
Overspenning og bortfall av spenning er ikkje samme sak. Om ein har noko rettighetar i forhold til om PSU-en skal tåle eit bortfall er spørsmålet.

Nei, PSUen er ikke gåen. Den klarte seg. Problemet er at resten av maskinen ser ut til å fått en trøkk. Altså - harddisken funker ikke, og maskinen starter ikke fra plate...

 

Jeg mener elektriker burde sagt fra før han kuttet strømmen, sier seg selv. Pcen burde tålt det ? Det er ikke noe selvfølge !

Ja, og vanlig folkeskikk hadde fra utleiers side her vært å iallefall sende et brev eller legge en beskjed i døra om at "strømmen kan bli borte i kortere perioder uke 42 (eller hvilken det nå var) pga oppussingsarbeid."

 

Uansett må vel maskinen fikses, så du kan like så godt reklamere på den først som sist og se hva som skjer. Diskusjonen om hvem som eventuelt skal betale kan dere jo ta i mellomtiden.

Nei, dette er jeg uenig i, for Apple kan ikke belastes for feil på strømnettet. Ikke for å forsvare Apple, men det er på grensa til svindel om man krever reparasjon hos dem på reklamasjonen.

Endret av Svein_Jarle
Lenke til kommentar

Ja, elektrikeren burde ha varslet om at strømmen tas før det faktisk ble gjort. Et alternativ er at utleier hadde gjort beboerene oppmerksomme på at i et gitt tidsrom så ville strømmen bli koblet i fra. På den måten ville elektriker har sluppet å varsle beboerene manuelt(som sikkert er årsak til at dere ikke ble varslet).

 

Men uavhengig av dette, harddisker skal tåle strømbrudd uten å bli ødelagt. Data på disken kan bli ødelagt, spesielt under skriving, men at disken blir fysisk skadet er noe annet. Dette bør derfor tas som en reklamasjonssak med Apple.

 

Å sammenligne dette med lynnedslag blir litt for søkt. Ja, under lynnedslag så går ofte strømmen, men årsaken til at strømmen går er ofte overspenning på kraftlinjene og denne har en tendens til å klare å skade utstyret før sikringene slår ut.

Lenke til kommentar
Har du googlet litt rundt etter løsninger? Høres ut som noe som kanskje kan løses enkelt og greit med litt tukling.

Nja, jeg tror nok at jeg kan få start på den om jeg virkelig går inn for det. Men det skal ikke være nødvendig. Sist noe slikt skjedde med meg (da med en PC for en god stund siden) var maskinen ustabil i lang tid. Selv om den fungerte tilsynelatende godt var hovedkortet røket, så det gikk for halv maskin.

Lenke til kommentar
Uansett må vel maskinen fikses, så du kan like så godt reklamere på den først som sist og se hva som skjer. Diskusjonen om hvem som eventuelt skal betale kan dere jo ta i mellomtiden.

Nei, dette er jeg uenig i, for Apple kan ikke belastes for feil på strømnettet. Ikke for å forsvare Apple, men det er på grensa til svindel om man krever reparasjon hos dem på reklamasjonen.

 

Du bør være litt forsiktig med å kaste uttrykket svindel rundt. Dersom maskinen normalt burde ha tålt noe slikt kan dette være en mangel i maskinen som utløser reklamasjonsrett.

 

For øvrig gir vel Apple noen form for garanti for maskinene sine?

Lenke til kommentar
Uansett må vel maskinen fikses, så du kan like så godt reklamere på den først som sist og se hva som skjer. Diskusjonen om hvem som eventuelt skal betale kan dere jo ta i mellomtiden.

Nei, dette er jeg uenig i, for Apple kan ikke belastes for feil på strømnettet. Ikke for å forsvare Apple, men det er på grensa til svindel om man krever reparasjon hos dem på reklamasjonen.

Dette er ikke svindel, verkstedet vil fort finne ut hva feilen skyldes og deretter bestemme om servicen er betalbar. Det er nettopp dette som er jobben deres. At du i dette tilfellet mistenker at det er noe annet enn produktfeil som ligger bak, gjør deg ikke til noen skurk. Prosedyren er den sammme som når du leverer inn til vanlig reparasjon.

Hvis maskinen har kvelda av et helt uskyldig strømbrudd er det grunn til reklamasjon selv om strømbruddet ikke er Apples feil, og hvis noe derimot er blitt svidd ser verkstedet det. Ingen grunn til å nøle.

Lenke til kommentar

Tviler på at et strømbrudd kan ødelegge en datamaskin, isåfall burde min hvert død for lenge siden. Lynnedslag er noe helt annet. Hvis lynet slår ned og påvirker nettet ditt blir spenningen fort ganske mye høyere enn 230v som vi har i stikkontaktene våre. Så det er ikke pga at strømmen går mtp på lynedslag at elektronikk kan bli ødelagt, det er pga spenningshopp på nettet, vi har overspenningsvern mot slikt, men de er ikke alltid kjappe nok.

 

Jeg har sikkert skrudd av datamaskinen min utenom vanlig måte over 1000 ganger og det har aldri tatt noe skade av det, virker litt rart at din da blir ødelagt etter en gang.

Lenke til kommentar

Problemet er at en datamaskin anno 2009 skal takle et strømbrudd. Det er dessverre noe som forekommer innimellom. Dersom dette hadde vært utleiers eller elektriker sitt ansvar så hadde det vært flere tilfeller som i det minste hadde sett mediets lys rundt dette. Utleier og elektriker har et ansvar, men eg tviler sterkt på at ansvaret også går ut på å dekke skader som oppstår på utstyr som burde ha taklet det helt fint.

 

At du har hørt historier er en ting. Det har eg også. Problemet med disse historiene er at de ofte er mangelfulle eller til dels overdrevne eller etter fri fantasi. Et strømbrudd kan være mangt, og forårsaket av mye. Ofte, men ikke alltid, vil et strømbrudd oppstå fordi det er overspenning på strømnettet. Elektrisk utstyr, og spesielt datamaskiner, tåler ikke overspenning over en viss prosentandel i forhold til normal spenning. Overspenningen kan komme av lynnedslag, kortslutning eller annen feil i nettet. Det finnes utstyr som skal sikre tilkoblet utstyr og mennesker mot slike feil, og disse er blandt annet sikringer(som du har i sikringskapet ditt og som det er flere av i strømleverandøren sitt nett), overspenningsvern(som ofte anbefales å ha tilkoblet datamaskiner) og jordfeilbryter. Selv om disse slår ut(dvs kobler strømmen fra) når overspenning oppstår, så er det ofte for sent til å redde ømfintlig utstyr(som datautstyr). Når folk opplever at datamaskiner ryker i forbindelse med strømbrudd så er det ofte nettopp pga overspenning og ikke pga frakobling av spenning.

 

Så, eg mener, at om frakobling av spenning er årsaken til at datamaskinen din er ødelagt så må det enten være en defekt datamaskin(mao må du kontakte Apple og reklamere) eller så har det samtidig vært overspenning i nettet. I sistnevnte tilfelle bør du ikke være alene om å ha problemer og dermed bør det også være mulig å fremme et krav om erstatning fra elektriker eller utleier. Om de har ansvar for dette, vel og merke.

 

Det som tar skade av strømbrudd er data som blir skrevet til disken i samme øyeblikk. Denne dataen vil være ufullstendig og dermed korrupt. Dette kan også inkludere andre filer på disken enn det åpenbare(dokumentet du skrev på for eks) og derfor kan det oppstå problemer når du starter opp maskinen. Dette er uansett kun feil som har oppstått med programvaren og bør la seg løse ved å reparere datastrukturen, reparere operativsystemet eller til nøds reinstallere operativsystemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...