Gå til innhold

[Løst]Anbefaling av videokamera - budsjett: ca 5000,-

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av et videokamera. Det skal primært brukes til filming av sykkeltrial.

Jeg har brukt et par kameraer før, samt lest litt, og funnet ut at et miniDV kamera er det jeg hovedsaklig ønsker.

Har noen krav som et kamera må utfylle:

- Lyssterkt - vi sykler en del om kvelden i svakt lys.

- Godt å holde i - gjerne litt størrelse på kameraet.

- God bildekvalitet - meget viktig, da jeg hater å se på video med dårlig bildekvalitet.

- God lyd - trenger på ingen måte ekstern mikrofon, men gjerne en god innebygd mikrofon.

- Videoene skal overføres til data og redigeres, men dette er vel ikke noe problem med ett miniDV kamera..?

Ellers har jeg vel lest at billigere HD kameraer ikke er noe å satse på, så da er jeg egentlig åpen for det meste. Gjerne noe som flere har erfaring med, og vet at er et godt kamera.

Håper på noen gode svar.. :)

Endret av Akse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror samsung har noen gode men "billige" HD kamera til rundt 5k

Nå sa jeg vel at kameraet ikke nødvendigvis måtte være ett HD kamera. Da de billigere ofte ikke er spesielt gode, så vidt jeg har forstått.

Var vel også på jakt etter mer utfyllende svar enn dette.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av et videokamera. Det skal primært brukes til filming av sykkeltrial.

Jeg har brukt et par kameraer før, samt lest litt, og funnet ut at et miniDV kamera er det jeg hovedsaklig ønsker.

Har noen krav som et kamera må utfylle:

- Lyssterkt - vi sykler en del om kvelden i svakt lys.

- Godt å holde i - gjerne litt størrelse på kameraet.

- God bildekvalitet - meget viktig, da jeg hater å se på video med dårlig bildekvalitet.

- God lyd - trenger på ingen måte ekstern mikrofon, men gjerne en god innebygd mikrofon.

- Videoene skal overføres til data og redigeres, men dette er vel ikke noe problem med ett miniDV kamera..?

Ellers har jeg vel lest at billigere HD kameraer ikke er noe å satse på, så da er jeg egentlig åpen for det meste. Gjerne noe som flere har erfaring med, og vet at er et godt kamera.

Håper på noen gode svar.. :)

Canon HV20 på finn.no

eller

HV30/40 nytt/brukt.

Du kan overføre til PC som DV, eller HDV. Enkelt å redigere. 25p er suverent å dårlig lys, gjerne i kombinasjon med CineMode.

Lenke til kommentar

Takker, det var vel noe slik jeg var på jakt etter.

Forstatt åpen for forslag dog! Men dette er kanskje det beste valget i denne prisklassen?

Nå har jeg jo lest litt frem og tilbake, og det virker jo som om lagring på minnebrikker er det store for tiden. Da er det kanskje lurt å kjøpe et kamera som gjør det?

Er det noe mer arbeid å få videoene inn i redigeringsprogrammet da? Bruker forøvrig Sony Vegas.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Med MiniDV overføres videoen med 1:1 hastighet. Det vil si at 60 minutter video tar 60 minutter å overføre. Dette høres kanskje litt tregt ut, men det er ikke så ille. Det du kommer til å bruke mye mer tid på er selve redigeringen. Fordelen med kassett er at du har backup der og at disse videoene er lette å redigere.

Minnekort-kameraer klarer typisk å overføre 60 minutter på 10-15 minutter. Dagens PCer sliter fortsatt litt med å redigere de helt glatt.

Når det gjelder lyd er det ingen kameraer som har gode nok innebygde mikrofoner. Skal du ha virkelig god lyd må du ha ekstern mikrofon. Spesielt hvis du skal filme utendørs. Litt vind er nok til å ødelegge lyden. Med ekstern mikrofon og «dead cat» blir du «vindsikker».

Jeg har selv hatt Canon HV30 og kan trygt anbefale denne. Den har forresten søker, noe som mange av dagens HD-kameraer ikke har.

Lenke til kommentar
Med MiniDV overføres videoen med 1:1 hastighet. Det vil si at 60 minutter video tar 60 minutter å overføre. Dette høres kanskje litt tregt ut, men det er ikke så ille. Det du kommer til å bruke mye mer tid på er selve redigeringen. Fordelen med kassett er at du har backup der og at disse videoene er lette å redigere.

Minnekort-kameraer klarer typisk å overføre 60 minutter på 10-15 minutter. Dagens PCer sliter fortsatt litt med å redigere de helt glatt.

Når det gjelder lyd er det ingen kameraer som har gode nok innebygde mikrofoner. Skal du ha virkelig god lyd må du ha ekstern mikrofon. Spesielt hvis du skal filme utendørs. Litt vind er nok til å ødelegge lyden. Med ekstern mikrofon og «dead cat» blir du «vindsikker».

Jeg har selv hatt Canon HV30 og kan trygt anbefale denne. Den har forresten søker, noe som mange av dagens HD-kameraer ikke har.

Fare for at det blir miniDV da.

Blir nok en HV30 eller HV40 da. Så får en heller spytte i litt mer penger :)

Takker for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...