Shushi Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Hei, jeg har 2 partrisjoner på min harddisk. På den ene er Windows XP (partrisjon C) installert på, og den andre er Windows 7 installert (partrisjon D). Jeg er ganske fornøyd med Windows 7 på min netbook (det funker flott!), så jeg har tenkt å formatere partrisjon C. Når jeg starter PC'en for jeg to valg: Bruke Windows 7 eller "en gamlere Windows type". Problemet er, at jrg ikke klarer å formatere partrisjon C, og jeg tenker det er fordi Windows XP er installert der. Så... Kan noen her hjelpe meg? Jeg har ingen peiling hvordan jeg skal avinstallere Windows XP. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Kan du ikke formatere C: når du er inne i Win 7? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Du kan ikke formatere System partisjonen, den inneholder filer som brukes for å boote. Du trenger ikke formatere, det holder jo å bare slette alle mappene og synlige filer. Systemfilene er skjult. Bootmenyen antar jeg du kan fikse med EasyBCD. Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Men hvordan kan jeg altså slette ALT, også systemfilene? Jeg har planer om å merge disse partrisjonene med et tool, ser du.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Kan du legge ut et bilde fra Diskbehandling? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Den innebygde Diskbehandlingen gir deg vel antagligvis ikke lov til å slette en aktiv, bootbar partisjon. Du må enten bruke et 3.parts program a la Easeus Partition Master eller en boot-CD a la Parted Magic. 1) Sørg for å ha backup av alle viktige filer! 2) Slett partisjonen med XP installert. Fordi om den har bokstaven C:, så er det ikke sikkert det er den første partisjonen på harddisken. Sjekk at du er i ferd med å slette riktig partisjon! Det er stadig noen som skyter seg selv i foten her ... 3) Bruk den ledige plassen til noe annet. Du kan f.eks. opprette en ny data-partisjon, eller du kan øke størrelsen på den partisjonen Win 7 er installert på. 4) Reboot. Får du feilmelding? Boot fra Win 7-DVD'en og velg "reparasjons"-funksjonen som har med boot/oppstart å gjøre. (Husker ikke navnet her og nå.) Det burde fikse biffen. Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Det går ikke. Alternativet "slette" er grått for en eller annen grunn.. Hvorfor skal det være så jævlig vanskelig?? PS. Jeg har en netbook. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Den "en eller annen grunn" er muligens ganske opplagt. Men hvis du ikke er i stand til å legge ut det bildet så blir det vanskelig å gi noe råd. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Jeg gjetter at "en eller annen grunn" er at det er to forskjellige disker og ikke to partisjoner på samme disk. Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg brukte demoen av proffessional edition. Det alternativet var rett og slett bare grått ut. Kanskje av samme grunn som at windows7 ikke kan formatere den partrisjonen? :-/ PS. For fjerde gang, jeg har netbook . Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Hva slags netbook har du da? Og det hadde hjulpet hvis du gjorde som Hårek sier og tatt et screenshot av diskbehandlingen. Litt vanskelig å gjette hva som er galt, særlig siden det sannsynligvis er ganske åpenbart hvis du viser hvordan oppsettet er. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg brukte demoen av proffessional edition. Professional edition av hva da? (Vi er dessverre dårlige tankelesere, og i tiden rett etter overgang fra sommertid er jeg helt ubrukelig.) PS. For fjerde gang, jeg har netbook . Skal vi klappe? Eller forsøker du å gi oss informasjon i kodet form slik at vi bedre kan hjelpe deg? Hvilket aspekt ved "netbook" er det du vil fram til her, mon tro .. Liten skjerm? Hmmm, nei ... Lav vekt? Nope .. God batterilevetid? Njaa ... Ingen innebygget CD/DVD-drive? Kan det være det? Stemmer det at nettboka di ikke har CD/DVD-drive innebygget? Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 1. Jeg har en Acer Aspire One 751h, som jeg fikk fra skolen. 2. Jeg brukte DEMO versjonen av Easeus Partition Master professional. 3. newbrefoz, det jeg ville fram til var at netbook's ikke har dobbel hardisker. Ikke for å syte, men folk burde virkelig begynne å lese the OP sikkelig. 4. Ja, greit, jeg skal prøve en screenshot. Akkurat nå så laster jeg ned piratebay versjonen av Easeus Partition Master professional. Kan godt hende at enkelte ting var slått av på demoen (sånn som formatere partrisjoner). Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Her er 2 screenshots. Jeg har altså tilgang til "delete all partritions", men da vil hele disken bli formatert... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Da ser vi at begge partisjonene er Primær. Da er det mulig å få det til. Jeg er ikke spesiellt god på dette, så jeg overlater til wiberos å forklare. Se post #5: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=837569 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 1. Jeg har en Acer Aspire One 751h, som jeg fikk fra skolen.3. newbrefoz, det jeg ville fram til var at netbook's ikke har dobbel hardisker. Ikke for å syte, men folk burde virkelig begynne å lese the OP sikkelig. Det står ingenting i OP om antallet harddisker i maskinen, og ingen av kommentarene som fulgte nevner noe som helst som har med "dobbel hardisker" å gjøre. 2. Jeg brukte DEMO versjonen av Easeus Partition Master professional.4. Ja, greit, jeg skal prøve en screenshot. Akkurat nå så laster jeg ned piratebay versjonen av Easeus Partition Master professional. Kan godt hende at enkelte ting var slått av på demoen (sånn som formatere partrisjoner). Hva er feil med Partition Master Home Edition? Mangel på støtte for 64-bits OS? Mangel på bootbar CD-løsning? (Da kan jeg anbefale Parted Magic. Last ned pmagic-usb-4.5.zip fra denne siden og lag deg et praktisk lite verktøy.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå