Gå til innhold

Kompetansetest / skriftlig prøve

AG

Anbefalte innlegg

Nylig var jeg i kontakt med et headhunterselskap som holdt en kompetansetest for å avdekke kompetanse innen applikasjonsutvikling med C#.

Dette vil jeg surfe glatt igjennom tenkte jeg, men når jeg ankom så var det spørsmål om normalisering av databaser, software patterns og... design prinsipper.

Ikke noe galt i å kartlegge dette forsåvidt, men prøven omhandlet ikke om utvikling i noe format på noe tidspunkt. Kun databaseteori og best practices. De hadde hentet inn meg for å kartlegge min programmeringskompetanse, så waster de tiden min med designteori? De kunne da sagt at dette var en databasearkitekt-type prøve? Jeg er ikke databasearkitekt og vil aldri bli det.

Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg ikke er bevandret innen patterns og databasemodellering, og hadde de spurt etter en slik kar i utgangspunktet så hadde det vært greit, jeg hadde takket nei og sagt jeg ikke var mannen.

Prøven gikk ikke godt. Jeg kunne ikke så mye om disse tingene.

I etterkant kontaktet headhunteren meg og lurte på hvorfor jeg scoret lavt: jeg var jo kjent for å være en dyktig utvikler, men ut fra hva han kunne se så kunne jeg ikke C# overhodet. Han spurte meg så om jeg kjente noen som kunne C#, og jeg fortalte han, høflig (selv om jeg ikke hadde lyst til å være høflig) hva jeg tenkte.

Hvordan ville dere reagert hadde dere havnet i en slik situasjon?

Har noen av dere havnet i slike situasjoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært i noen situasjoner der jeg har blitt intervjuet av personer som ikke kunne fagområdet/stillingsområdet som det ble intervjuet for. Dette blir selvsagt veldig kunstig og ikke heldig. Kan tenkes personen som gjennomførte dette for det var en av disse...

Lenke til kommentar

Nå beskriver du ikke så mye hvilke spørsmål du fikk. Men i utgangspunktet så tenker jeg at dette er basale kunnskaper jeg ville forventet fra en utvikler (uavhengig av språk) som jeg ville ansette.

Hvis du ikke skjønner sammenhengen mellom å forstå designteori og det å være en god programmere så har du ganske mye å lære enda. Å kunne designteori er ikke noe bare arkitekter må kunne, dette er design på laveste nivå og noe stort sett alle utviklere må forstå og kunne.

Er selvsagt unntak her også, og man kan sikkert få seg progge-jobb uten å være stødig på dette. Poenget er at det virker som de spurte etter meget fornuftige ting, og det matchet ikke din kompetanse på det nivået du er i dag. Dermed var nok ikke dette jobben for deg.

Lenke til kommentar

Ja, det var slik jeg forstod headhunteren også. Han tenkte det samme som deg.

Men i mitt virke som ASP.NET web utvikler så har jeg jobbet mot databaser gjennom objektmodeller og databasespørringer i alle år. Når man jobber gjennom rammeverk er det sjelden man designer nye tabeller, de har blitt laget av IBM eller Microsoft eller andre fra før. Min jobb som GUI / front end utvikler er å hente dette frem og vise det.

Patterns kjenner jeg da til, men det ble spurt om singletons og multitons spesifikt, og disse hadde jeg aldri ofret en tanke. Jeg slo opp patternsene i etterkant, og da skjønte jeg med en gang hva man refererte til. Poenget er at dette er noe folk lærer seg på arbeidsplassen, men da ikke nødvendigvis med fagbetegnelsen "singleton" og "multiton" (som i grunn og bunn er enkle saker som jeg allerede kunne, jeg bare kunne ikke fagbetegnelsen).

Jeg designer ofte fagprøver selv. Da gir jeg utviklerne hjemmelekse også snakker vi om oppgavene i etterkant. Jeg har da ofte opplevd at folk som ikke kan fagbetegnelsene likevel har stor kunnskap og fornuft omkring emnet.

Generelle patterns er noe mange kan, men det er ikke alle som gikk igjennom alle patternsene på skolen, og derfor ikke kan beskrive dem.

"Beskriv singleton patternet" og "Hvilket pattern blir benyttet her?" var typen oppgaver det ble spurt etter.

Hadde de utbrodert dette til å beskrive hvilken oppførsel man er ute etter så ville oppgaven vært "a stroll in the park".

Poenget mitt er at slike blinde fagprøver er utdaterte og ikke gir et reelt bilde av fagkunnskapen til kandidaten.

Hvis det hjelper deg noe så var jeg toppstudent på bachelorstudiet mitt, og jeg har vært hovedutvikler alle de stedene jeg har jobbet. Det er meg siv. ingene kommer å spør når de trenger hjelp.

Jeg har dermed et litt oppblåst ego, og kanskje jeg hadde godt av å jekkes litt ned, men jeg vet godt at jeg ikke kan alt. Det er det ingen som kan.

Men jeg kan ikke teste deg på assemblerkunnskapen din og konkludere med at du er worthless som C++ utvikler. Jeg kan ikke teste deg på dine xpath injection kunnskaper og si at du aldri burde røre et webgrensesnitt.

Det er i alle fall slik jeg føler det. Men så er utvikleryrket så mangt og det er umulig å lære seg alt. Det er ikke som i de gode gamle dagene.

Uansett, du har nok rett i at jeg ikke var rett mann til jobben. De så etter en med disse kvalitetene de prøvde, men å gå derfra til å si at jeg ikke kan jobben min slik headhunteren gjorde. Vel. Jeg syns det var rimelig frekt jeg.

Nå beskriver du ikke så mye hvilke spørsmål du fikk. Men i utgangspunktet så tenker jeg at dette er basale kunnskaper jeg ville forventet fra en utvikler (uavhengig av språk) som jeg ville ansette.

Hvis du ikke skjønner sammenhengen mellom å forstå designteori og det å være en god programmere så har du ganske mye å lære enda. Å kunne designteori er ikke noe bare arkitekter må kunne, dette er design på laveste nivå og noe stort sett alle utviklere må forstå og kunne.

Er selvsagt unntak her også, og man kan sikkert få seg progge-jobb uten å være stødig på dette. Poenget er at det virker som de spurte etter meget fornuftige ting, og det matchet ikke din kompetanse på det nivået du er i dag. Dermed var nok ikke dette jobben for deg.

Endret av AG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...