Gå til innhold

Erfaring med fotografering i Roma ?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som har erfaring fra fotografering i Roma så kom gjerne med tips.

 

Vet at "turist" byer ofte har forbud mot fotografering spesielt hvis man drar fram en 2kg speilrefleks da de heller vil selge postkort enn å la almuen slippe til ved kjente landemerker.

 

Har aldri vært i Roma, men sjekket litt rundt på nettet, og hvis ikke mitt inntrykk er helt feil så stemmer det bra at mange av de klassiske motivene som Colosseum osv ligger i samme del av byen så man slipper å styre rundt i hele storbyen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært der 3 ganger, og fotografert med speilrefleks hver gang, ikke noe problem.

Mye av attraksjonene ligger i sentrum, og i gåavstand mellom hverandre.

Elles så går en av t-bane linje mellom en rekke av attraksjonene, drosje er heller ikke avskrekkende dyrt, så det kan brukes hvis noe en vil se ligger litt langt fra hverandre.

 

Med D300 og 18-200 din så er du nok godt dekket for de fleste dagslyssituasjoner.

Lenke til kommentar
Vær litt kritisk til hva du knipser.

 

Det tok en storbytur med speilrefleks til for at jeg skulle skjønne det.

 

Hva skjedde? kom du hjem med tvilsomme motiver? fulle minnekort? ble kameraet konfiskert? frastjålet? Om trådstarter (eller andre) fyller opp harddisken sin med bilder er vel knekkende likegyldig for alle andre enn trådstarter?

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at jeg hadde en meget ukritisk mentalitet. Ble liksom i turistmodus, knipset kirker og drit som alle hadde knipset 1000 ganger før meg, uten at det var noe spesielt. Når jeg kom hjem fra Praha satt jeg igjen med et tonn av bilder fra det astronomiske uret, Prahaborgen og et par kirker. Bildene var forsåvidt bra, men ikke noe jeg ikke hadde sett før, altså totalt uoriginalt.

Hadde jeg dratt dit igjen hadde jeg enten funnet kreative måter å knipse de forskjellige tingene, eller heller satset på gatefoto. Og sett meg ut de virkelig gode motivene.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Er det noen som har erfaring fra fotografering i Roma så kom gjerne med tips.

 

Vet at "turist" byer ofte har forbud mot fotografering spesielt hvis man drar fram en 2kg speilrefleks da de heller vil selge postkort enn å la almuen slippe til ved kjente landemerker.

 

Har aldri vært i Roma, men sjekket litt rundt på nettet, og hvis ikke mitt inntrykk er helt feil så stemmer det bra at mange av de klassiske motivene som Colosseum osv ligger i samme del av byen så man slipper å styre rundt i hele storbyen ?

De eneste foto-forbudene jeg kjenner til er inne i noen kirker, ikke alle, det er feks tillatt å fotografere (var det tidligere iallefall) inne i Peterskirken, men ikke inne i det Sixtinske kapell.

 

Det som oftere er forbudt er blits/stativ/tripod, men om monopod eller gorillapod, (evt en superclamp hvis du er veldig frekk) kan passere så er kanskje det en mulighet.

 

Pantheon er også tillatt å fotografere, og det bør du også. Der har du MANGE muligheter, men stativ hadde absolutt vært tingen der inne - men det er dessverre ikke tillatt der).

 

De fleste kjente turist-spotene ligger i gangavstand fra "sentrum", men det kan være litt i lengste laget mellom ytterpunktene, feks colosseum og vatikanet, så litt planlegging av rutene kan være lurt.

 

Ellers er Trastevere verdt minst en hel dags/kvelds-tur for fotografering.

 

Har ikke vært der selv, men EUR distriktet (stormannsgalskapsprosjekt av Mussolini) kan muligens ha en del fotogene, spesielle og ukjente motiver, iallefall vil det fungere som en kontrast til det andre dersom man går lei(men ikke før du har vært i Trastevere!).

 

Du trenger sannsynlig mest vidvinkel/normal brennvidde men dersom du kan er det ikke dumt med litt tele også.

Lenke til kommentar

Husk å ta noen bilder av dem du er på tur med( og deg selv og), det er ofte det som er mest interessant for både deg selv og andre å se siden og.

Og ikke la personer forsvinne i mengden, personer nærme kameraet med landemerker i bakgrunn blir fine motiver og minner.

 

Og ta noen bilder fra uvanlige vinkler og utsnitt for å få litt mer unike bilder av kjente motiver.

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at jeg hadde en meget ukritisk mentalitet. Ble liksom i turistmodus, knipset kirker og drit som alle hadde knipset 1000 ganger før meg, uten at det var noe spesielt. Når jeg kom hjem fra Praha satt jeg igjen med et tonn av bilder fra det astronomiske uret, Prahaborgen og et par kirker. Bildene var forsåvidt bra, men ikke noe jeg ikke hadde sett før, altså totalt uoriginalt.

Hadde jeg dratt dit igjen hadde jeg enten funnet kreative måter å knipse de forskjellige tingene, eller heller satset på gatefoto. Og sett meg ut de virkelig gode motivene.

 

Veldig bra tips du har der...merker selv hvis fotograferer i "flere" timer så mister jeg litt fokus, kanskje spesielt hvis blir samme motiv(ene). Er litt usikker på når det blir tur, men sitter å ruger på ett reisegavekort som ikke har ubegrenset holdbarhet så driver å planlegger litt innimellom hvor/hvordan osv.

 

Takk for alle tips, har forsøkt å bruke Søk funksjonen i forumet, men syns den er uoversiktlig å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...