Gå til innhold

Formatere Vista, legge inn XP; pc-en finner ingen harddisker på pcen.

Anbefalte innlegg

Har en laptop som kom med ferdiginnstallert Win Vista Basic, men ønsker nå å legge inn XP for å få bedre ytelse av pc-en. Jeg har forsøkt å formatere ved å boote fra en "Win XP SP3"-cd, men får opp meldingen: "Windows was unable to detect any hard drives on your system". Jeg har googlet, og i følge denne guiden så er det fordi XP mangler de nødvendige driverne for nyere SATA disker. Guiden sier også at for å overkomme dette, må jeg koble til en ekstern floppy disk, og kjøre driverne fra denne. Er det ingen lettere måte å gjøre dette på? Kan jeg f eks. skaffe en boot-cd med disse driverne, som kan formatere disken, for så å innstalere de nødvendige driverne så jeg kan boote xp-cden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan bruke Tinyxp og legge de inn i en ISO. og brenne det ut :)

Kunne du tenke deg å utdype litt, er ikke så racer på pc at det gjør noe. :p

Edit:

Har et par andre spørsmål også; Vil pcen kunne lese usb-sticker når den booter? (Regner med at dette ikke går.)

Jeg har Vista installert på C:-partisjonen, kan jeg legge inn XP på D:-partisjonen, legge inn alt av drivere her, for så å formatere C: ifra XP?

Endret av magnusbk
Lenke til kommentar

Du kan lage en ny XP CD med drivere. Dette kalles slipstreaming. Du finner mye info om dette på nett:

http://www.google.com/search?hl=en&sou...mp;oq=&aqi=

Jeg har Vista installert på C:-partisjonen, kan jeg legge inn XP på D:-partisjonen, legge inn alt av drivere her, for så å formatere C: ifra XP?

Nei, du kan da ikke formatere C, den inneholder systemfilene som brukes for å boote.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...