Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Skammer meg over navnet, har ført til selvmordstanker.

Gjest guttt

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt fra utlandet, har bodd her i norge i snart 7 år. Navnet mitt kommer fra italia. Nesten hver eneste dag kaller folk meg som "pikkløss, penis, pikktryne, pikkurin" osv. Navnet mitt begynner på Pi, og rimer ganske så mye på pikk ja. Det har faktisk vært episoder der jeg har slått ned folk fordi de har gjort narr av navnet mitt. Jeg har spurt om å skifte etternavn og fornanvn, men det får jeg ikke lov til.

Jeg husker episoder fra barneskolen, der de fleste bare sa pikkløs hele tiden, tilogmed i skoletimen når læreren unerviste kalt folk meg det. På ungdomsskolen var det værre, og jeg husker også en episode der jeg var ganske så forelkset i en jente i klassen. Og jeg skulle bort til skapet mitt i klasserommet og plutselig sa hun "Flytt deg penis", og jeg sa "hva?", og hun sa "Er det ikke det du heter da? penis?".

Dette har faktisk ført til selvmordstanker, og at jeg faktisk ikke har lyst å leve i denne verden på grunn av navnet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har vært uheldig generelt i livet, ikke bare pga. navnet ditt. Mobbing generelt er så utrolig dumt at jeg har ikke ord for det, og mobbing for navn er så innmari tilbakestående.

Det er mange svar på hvordan man skal reagere på mobbing. Hvis noen er frekke i kjeften mot meg disser jeg som regel tilbake, men dette kan slå ut begge veier. Du kan prøve å ignorere det fullstendig eller svare noe ala "Jeg har jo lengre kuk en deg uansett" eller "Hvordan vet du at jeg ikke har pikk" hvis det er jenter.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det er kun et navn, det definerer ikke hvem du er som person. Ingen av oss velger navnene våre fra vi blir født, desverre. Om du virkelig vil skifte navn, så ikke slutt å konfronter foreldre/foresatte om dette. Fortell om hvorfor du vil skifte navn og hvilke problemer ditt nåværende navn skal ha gitt deg. Det vil da mest sansynlig bare bli bedre med tid. Du kan ta det med trøst. Folk flest vokser opp. :)

Lenke til kommentar

Tro meg, mobbing av navn kan skje selv den beste... jeg har et veldig spesielt etternavn, men har konkludert med at de som nedtaler navnet mitt bare er sjalu fordi jeg har et kult etternavn :cool: Chill, og se det positive med navnet ditt ;) Hadde du dratt det til din fordel hadde du sagt for lenge siden at det er et kjent mafia navn i Italia, og det ville vært rått navn :p

Lenke til kommentar

Ja, hva heter du?

og ikke stress med det. Unger er slemme. De bare tester deg for å se hvordan du reagerer på det. Når dem ser at det går innpå deg så fortsetter de. Helt til du viser at du driter i det. Vær stolt av navnet ditt.

Tro meg, når du blir gammel nok kommer du til å digge navnet.

Se for deg at du står på et utested, med smooth, sexy musikk. Du har på deg playah-klær, står omringet av damer og presenterer deg:

Hei jenter. Jeg heter Pikk. Oh yeah, det er en grunn til at jeg heter det :cool:

Dude! Du kan få jenter til å tenke på kuken din bare ved å presentere deg selv!

Hadde jeg hett Pikk hadde jeg introdusert meg som "Hei jeg heter Pikk. Men alle kaller meg 20 cm".

Men for real, hvis det plager deg så mye. Ta det opp med foreldrene dine. Fortell dem at du har selvmordtanker. Vær ærlige med dem. Hvis du absolutt vil bytte navn, gjør det.

Hvis du derimot velger å beholde navnet, sier jeg *High Five!*, mann deg opp og gi faen i hva andre sier. Bare spøk det vekk. Ingen kan jo mobbe deg. Du har det mest mandige navnet ever!

Hvis gutta sier pikk hele tiden: "Wow, du må elske pikk. Du sier ikke annet". Bottomline, ikke la det gå innover deg.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Regner med at du er ganske ung? Slike ting forekommer desverre endel på barne/ungdomskolen. Om du holder ut til vidregående tipper jeg det gir seg da folk begynner å modne seg litt mer da. Bytte navn er vel ikke noe problem, men du må vel ha foresattes godkjenning. Jeg kjenner selv noen som er fra utlandet, vet ikke om de har rare navn eller noe men vi bruker somregel kallenavn på dem, endel av dem vet jeg ikke hva egentlig heter engang.

Lenke til kommentar

Leste at Celina Midelfart gikk på skole i USA tidligere, og måtte bruke et litt annerledes navn der borte siden "fart" betyr fis. Spilte visst ingen rolle at det var over barneskolenivå, navnet var så pinlig. Synd at navnet skal ødelegge så mye... Høres ut til å være det rette for deg også, å begynne og bruke et annet navn (som til forveksling ligner på ditt eget).

Slikt skjer nok av og til når man kommer til et annet land. Et annet eksempel er bilfabrikken Honda, som sendte ut en bil ved navn Honda Fitta. Da bilen nådde Skandinavia ble de vennlig gjort oppmerksomme på pinligheten. Produkter må av og til endre navn når de eksporteres til nye land.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gutt_*

Ja, navnet har ødelagt ganske så mye. Har faktisk fått litt sosial-angst. Det har skjedd noen ganger at jeg er med jenter, de er intereserte, kaller meg kjekk.. Og så spør de om navnet mitt, også får den mitt på tryne og sier vel "Er du fra utlandet? Iallefall kult navn". Og dagen etterpå så hører jeg ingenting fra dem mer.

Lenke til kommentar

Raijin har et glimrende poeng.

Du har et navn som kanskje er lett å gjøre narr av, men det er ikke navnet som hindrer deg. Det er hvordan du reagerer på ertingen som gjør at det fortsetter. Det er også det som gjør at de jentene du snakker om forsvinner.

Du viser at du er flau over navnet, og det synes. Hvis du presenterer deg selv med flaut kroppsspråk så er ikke det tiltrekkende.

Samtidig er det også denne reaksjonen som mobberne lever på. Klarer du til å bli selvsikker nok på navnet ditt, og vise at du ikke blir berørt av det de prøver på, kommer det til å slutte. Jeg likte også eksempelet til Raijin om hva du kan svare dem:

Hvis folk gutta sier pikk hele tiden: "Wow, du må elske pikk. Du sier ikke annet".

Stå på, og vær stolt av navnet ditt! :)

Lenke til kommentar

Dykk er i overkant politisk korrekte her. Om det har seg slik at han blir mobba utelukkande av namnet sitt, så klart han skal skifte det! Ei forholdsvis enkel løysning på eit elles ofte uløyseleg problem. Snakk skikkeleg med foreldra dine og forklar det slik som det er. Om du ikkje får medhald i denne saka synes eg du har direkte vonde foreldre. Dei kan da ikkje være så stolte av avstaminga si at det kallar ungen sin ”penis”.

Lenke til kommentar

Thx smurfstafa :)

Hvor gammel er guttungen?

hvis han bare er en liten gutt forventer jeg ikke at han skal klare å stå imot presset fra de andre barna. Isåfall er det som andre påpeker en mye lettere løsning å bare bytte navn. Dog får det meg til å lure... Han er allerede merket som gutten som heter pikk. Hvis navnebyttet skulle ha nevneverdig effekt vil jeg tro at han måtte bytte skole eller noe lignende hvor han starter med blanke ark.

Lenke til kommentar

Enig med Rajin, om alle har brukt et kallenavn på deg i over et år, så hjelper det nok ikke å bytte navn... Skulle gjerne visst hvor gammel du er!

Om du går i 10ende nå anbefaler jeg å vente til sommerferien, og så bytte navn før du begynner på vg1. Mens du venter kan du jo prøve noen av taktikkene nevt over her, og se om du virkelig vil endre. :)

Lenke til kommentar

Når jeg hører at du blir mobba med kallenavn som rimer på navnet ditt på skolen osv., er det noe som får meg til å tro at de som mobber deg ikke er spesielt modne. Hadde vært litt usmart å ta livet av seg da, med tanke på at det sannsynligvis bare er max noen år før du aldri kommer til å bli mobbet for det navnet igjen, eller bare veldig sjeldent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...