Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]KOMPLETT fjerning av xubuntu

Anbefalte innlegg

Okey, jeg hadde en pc som måtte formateres (skulle bli server), så jeg prøvde og instalere xubuntu for og se om det faktisk var noe. For all del, det er sikkert dritbra, men etter 16 år med windows har jeg heller blitt litt vant med det. Så jeg satte meg ned for og fjerne xubuntu. Det viste seg og ikke være helt enkelt. Jeg finner faktisk ikke ut hvordan man fjerner det. Jeg har funnet mange guider som fjerner det helt ned til GNOME (jeg skal gjerne innrømme det at jeg er helt n00b når det kommer til termologien til Linux), men jeg vil ha det HELT vekk. Helt tom.

Det eneste problemet er vel det at jeg ikke har internett (enda) på den pc'en. Etter noen timer med googling har jeg funnet noen som KANSKJE kan funke, men det forutsetter at jeg faktisk har nett.

(Og hvis det er bare og sette inn en windows-disc under oppstart, funker det ikke). Det virker som den ikke vil lese i det hele tatt. Har prøvd flere ganger, med flere discer, men det er helt umulig)

Jeg er ikke så dreven i data lenger, men det skal da strengt tatt ikke være slik? Er det faktisk litt vanskelig, eller er det bare jeg som overser det åpenlyse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er Windows installert på pc-en fra før? Skjønner egentlig ikke helt hva som er problemet, hvis du vil fjerne det så er det bare å formatere den partisjonen du installerte xubuntu på. Hvis du ikke har Windows på pc-en så er det bare å installere å bruke hele disken.

Lenke til kommentar
Er Windows installert på pc-en fra før? Skjønner egentlig ikke helt hva som er problemet, hvis du vil fjerne det så er det bare å formatere den partisjonen du installerte xubuntu på. Hvis du ikke har Windows på pc-en så er det bare å installere å bruke hele disken.

Disken hadde windows

Disken ble formatert

Xubuntu ble installert på disken

og nå får jeg ikke formatert harddisken

av en eller annen grunn har cd-rom'en sluttet og klare og lese cd'er i oppstarten

Klarer fint og lese de, men uansett om jeg booter den (selv med xubuntu-platen i), går den bare over i xubuntu til slutt som er lagret på harddisken til slutt. Er litt frustrerende :(

Lenke til kommentar

Før går du inn i BIOS og ser til at First boot device er satt til CD-rom.

Det skal stå under POST og i manualen til HK/PC hvordan du kommer inn i BIOS menyen.

2232908_boot.jpg

Om du ikke får slettet xubuntu med Windows CD/DVDen, kan du førsøke:

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Dette er dog litt som å skyte spurv med kanon. Men du blir i det minste sikker på at spuven, eller i dette tilfellet xubuntu blir borte.

Lenke til kommentar
xubuntu eller noen form for *nix klarer ikke å overstyre bios sin boot order, så må være noe annet som er problemet. Sikker på at plata er i orden, eller at cd-romen faktisk virker?

Vel, det går jo selvsagt an, men synes det bare var litt rart at det gikk veldig fint og faktisk innstalere. Og det KAN jo være det at to XP'plater og xubuntu-platen faktisk er herjet, men det høres nesten usannsynlig,

Men jeg får ta og se over alle koblingene, og sjekke at alle er bra :)

(lurer på om det er ett eller annet jeg gjør feil...)

Lenke til kommentar

Dette er ikke et spørsmål om hvordan man fjerner Ubuntu,

det er et spørsmål om hvordan man installerer Windows.

Ubuntu kan ikke sabotere for Windows-installasjonen.

Maskinen SKAL laste Windows-plata.

At den i stedet laster XUbuntu fra harddisken, er ikke et valg som Linux har tatt.

Maskinen ville jo uansett ikke visst hva Linux mente om saken, da den jo skal laste fra plata, ikke disken.

Feilen her er nok ikke XUbuntu, men at maskinen ikke vil laste Windows.

Dette er uavhengig av om XUbuntu faktisk er der eller ikke.

Så du slipper å gjøre noe ekstra for å kvitte deg med XUbuntu.

Det forsvinner så snart du får Windows til å virke.

Maskinen din klarer altså ikke å boote fra Windows-plata?

Klarer den å boote XUbuntu-plata, da?

I så fall er det Windows-plata som er problemet.

Lenke til kommentar
Dette er ikke et spørsmål om hvordan man fjerner Ubuntu,

det er et spørsmål om hvordan man installerer Windows.

Ubuntu kan ikke sabotere for Windows-installasjonen.

Maskinen SKAL laste Windows-plata.

At den i stedet laster XUbuntu fra harddisken, er ikke et valg som Linux har tatt.

Maskinen ville jo uansett ikke visst hva Linux mente om saken, da den jo skal laste fra plata, ikke disken.

Feilen her er nok ikke XUbuntu, men at maskinen ikke vil laste Windows.

Dette er uavhengig av om XUbuntu faktisk er der eller ikke.

Så du slipper å gjøre noe ekstra for å kvitte deg med XUbuntu.

Det forsvinner så snart du får Windows til å virke.

Maskinen din klarer altså ikke å boote fra Windows-plata?

Klarer den å boote XUbuntu-plata, da?

I så fall er det Windows-plata som er problemet.

Blah, her skrev jeg et langt svar, men så virket det som det enten var forumet her som datt i grusen, eller så var det noe veldig merkelig med min pc. Anyhow, jeg prøver igjen.

Og jeg sier IGJEN tusen takk for at dere prøver og hjelpe meg; stiller litt på ukjent farvann her. :)

Jeg trikset litt inni, og totalt fjernet den aktuelle harddisken, og lot kun tre uformaterte stå igjen. Dette skulle gå greit og ordne fra windows-cd'en, men når jeg prøver den, kommer det bare opp at det er en "invalid system disc". Dette gjelder begge xp-cd'ene, samt xubuntu cd'en. Det kan jo selvsagt være at det er rom'en som har tatt kvelden, men synes det også er litt rart med tanke på at den fint klarer og lese innholdet på platen når den faktisk entrer xubuntu, den klarer det bare ikke når det boot'er. Når jeg prøver, virker det som den virkelig forsøker, men gir opp til slutt "Bah, dette gidder jeg ikke mer. Harddisk, gjør jobben din!".

Og det som gjør at jeg synes det er ekstra rart hvis det faktisk er rom'en som har tatt kvelden, så er det faktisk det at jeg brukte den her for to kvelder siden, og da funket den ypperlig til og legge inn os med :(

Lenke til kommentar
Uansett om du får fjernet Xubuntu, har du fortsatt et problem med at du ikke får installert Windows fordi du ikke har fungerende DVD-spiller.

Omtrentlig så mye mye koster forøvrig en DVD-brenner.

Jaja, jeg får bare prøve og begynne i en ende og bytte ut den først :)

Lenke til kommentar

Når du går inn i BIOSen, er DVD-spillern din listet opp? Du kan jo også prøve å boote Xubuntu eller XP-cdene dine på en annen PC, bare for å være sikker på at det ikke er CDene som er problemet... Hvis det funker da, er det jo helt klart enten et hardware-problem, eller BIOS-problem. Men høres jo mystisk ut at du får lastet inn CDene når du er inni i Xubuntu da... Oppdatere BIOS-firmware?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...