Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er skadene ved bruk av hasj?


MrBjoern

Anbefalte innlegg

Her. Det slår bena under ganske mye tull om at hasj ikke er mer farlig enn tobakk. Det er en grunn til at hasj, eller taperrøyk, er forbudt.

 

Hallo! Ung.no? :roll: tror du virkelig at det er en sikker kilde? Siden er lagd for å holde ungdommer unna sex, røyk, dop, marijuana og alt mulig rart. Han som skrev det innlegget vet ikke en drit om temaet.

 

 

http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis.shtml

 

Les og lær!

Endret av Prometherion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo! Ung.no? :roll: tror du virkelig at det er en sikker kilde? Siden er lagd for å holde ungdommer unna sex, røyk, dop, marijuana og alt mulig rart. Han som skrev det innlegget vet ikke en drit om temaet.

 

http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis.shtml

 

Les og lær!

De siste jeg vil lære av er tapere av noen hasjvrak. Ta en titt her. Ung.no er ikke det eneste stedet hvor dette står. Folk er ikke klar over hvor farlig hasj egentlig er.

Lenke til kommentar

Det sier seg vel litt selv at en joint om dagen ikke er det sunneste. Det er heller ikke 20 røyk om dagen, eller 10 øl. Det skal også nevnes at det er stor forskjell på å røyke en joint om dagen, og en gang annenhver helg. Undersøkelsene du viser til gjelder også bare lungekreft, som sammenligner hasj med tobakk, når det gjelder sjansen for å få kreft.

 

Missbruk er vel missbruk uansett?

Lenke til kommentar
Igjen! :roll: Media..

 

 

Gi meg en hendelse hvor noen har fått lungekreft av cannabis. Da skal jeg tro på ''kildene'' dine.

Media gir ut linker som er MOT cannabis. Du aner ikke hvor bra cannabisplanten kan være for miljøet, du er like sta som media,

Til nå har det vært veldig liten forskning på cannabis, akkurat på samme måte som man på 40/50-tallet mente at tobakk ikke var helseskadelig. I dag er det ingen som kan påstå det, for forskningen har vist at tobakk er ganske farlig for helsen. Og når vi nå har indikasjoner på at cannabis igjen er mye farligere enn tobakk, bør det ringe en bjelle. Og en ting til: hva pokker har cannabis med miljø å gjøre? Selv om en ting kanskje kan være mindre miljøskadelig er det likevel livsfarlig for oss mennesker. Jeg har sett hvordan folk totalt endrer personlighet ved bruk av cannabis. Jeg synes det er bra at cannabis er et forbudt stoff, og jeg mener det bør slås mye hardere ned på salg, og ikke minst bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har sett hvordan folk totalt endrer personlighet ved bruk av cannabis. Jeg synes det er bra at cannabis er et forbudt stoff, og jeg mener det bør slås mye hardere ned på salg, og ikke minst bruk.

 

Du har ikkje tenkt på at det kanskje er du endrer mykje syn på folk som byrjer å røyke? Viktig å gå litt i seg sjølve, ser du annleis på nokon du tidlegare såg på som gode vener som byrjer med hasj? Tenker berre litt høgt no, dette har mykje med fordommer å gjere. Tykkjer eg.

Lenke til kommentar

De som bruker hasj er jo kanskje i et miljø hvor det er tilgjengelig og siden dette faktisk er et forbudt stoff er det jo ikke så ofte du kjøper det på bedehus på sørlandet. Folkene du henger med og røyker med må jo kjøpe det en plass og de som selger må jo smugle det inn. Og da er det gjerne samme folkene som smugler inn kokain og heroin osv. Så hvis du blir for blandet bort i den gjengen er det vel ikke rart at folk skifter litt personlighet etter hvor de er og hvem de er med.

 

Hadde hasj vært lovlig i kontrollerte former som Amsterdam fjerner du hele denne linken til kriminelt miljø og du kan holde deg på avstand fra folk som kan ha dårlig innflytelse på deg. Det er vel helst dette og ikke selve hasjen så gjør at folk som begynner med hasj kanskje får gratis kokain en gang når de handler hasj slik at de skal bli hekta. Og folk røyker det jo uansett.

 

Propaganda har ingen positiv effekt på noe utenom å skape vrangforestillinger og ønsketenkning. Hvis dette var et normalt regulert rusmiddel, strengere regulert enn alkohol og tobakk så vil vi i mange tilfeller bli kvitt inngangsbilletten til narkomane. Og hvis alle faktisk viste 100% hva det dreide seg om og ikke kun baserte seg på sine ikke helt upartiske meninger i forhold til information så ville vi sluppet alt dette våset. Inkluder hasj i skolepensum. (Da gjerne ikke praktisk :D)

Lenke til kommentar

Er du en oppegående person er det ikke noe problem å holde seg unna det som er farlig selv om du henger med folk som røyker hasj. I sommer røyka jeg nesten hver dag og opp til flere ganger om dagen når vi hadde penger, men jeg har aldri prøvd noe sterkere selv om jeg har blitt tilbudt ganske mange ganger. Men har man det tungt og er deppa og hater livet sitt så kan det fort gå til helvete, har vært vitne til flere som har startet med hasj og gått videre, men det er ikke hasjen som er problemet i utgangspunktet, for det har bare skjedd med de som har problemer fra før.

 

Jeg har hele tiden satt en grense ved hasj og har ikke vurdert noe annet en gang har sagt nei uten å tenke meg om. Nå har jeg sluttet med hasj også, men det var mest pga respekt for foreldrene mine og jeg har ikke tatt noe skade av det.

Lenke til kommentar
Da jeg vet alt for lite om det selv, spør jeg dere. :)

 

Finnes det noen serriøs forskning på skader ved langvarig bruk av hasj? Sammenligning av skader man får ved bruk av andre stoffer osv. (da gjerne lovlige, som blant annet alkohol) Tenker på både rent fysiske skader, og den mer psykiske delen rundt det å røyke. Psykisk avhengighet og det at man blir paranoid er det jeg har hørt om oftest.

 

Tidligere har jeg bare blitt forklart at det er "mer skadelig enn du tror" men jeg har aldri fått noen forklaring på hvor skadelig det faktisk er. Ei heller noen sammenligning.

 

Åpner for en debatt, og selv stiller jeg meg åpen for det meste av innspill. Siden jeg ikke har noen sterk formening hverken om det er bra eller dårlig, ut i fra det lille jeg vet.

Forskning viser at en joint blandet av tobakk og hasj er tilsvarende skadelig for lungene som tre sigaretter.

Har selv røyka en del tidligere. Jeg har samtidig ført en aktiv livsstil med mye trening og aktivitet. Men det er to motpoler, og du blir ikke en bedre sportsmann av å røyke noe som helst.

Etter min erfaring er det helt klart bedre å ta seg en joint eller to på lørdagskvelden enn å følge trenden med to sixpack øl og en vinflaske. Det er jo bare å sammenligne resultatet (dagen derpå) :)

Jeg har aldri vært paranoid, og jeg sliter ikke med noen psykiske problemer, jeg vil si at det har gjort meg til den personen jeg er i dag, fri for tunnellsyn og "overmoral" overlevert fra en tidligere generasjon.

Det er heller ikke til å stikke under en stol at du er en meget hyggeligere og medgjørlig person om du har røyka enn om du er full. Du skader heller ikke din lever, setter deg selv ikke i en posisjon hvor du kan komme til å skade noen ved å gjøre noe du ikke hadde gjort om du var edru, osv osv osv.

Du kan ikke dø av å røyke, uansett hvor hardt du prøver. Er ikke så vanskelig å dø av alkohol.

Du blir heller ikke avhengig på noen som helst måte, ikke mer avhengig enn du blir av å drikke et glass juice om morgenen når du står opp.

Det er med andre ord bare å stoppe om du vil, ingen abstinenser eller lignende.

Anbefaler dog ikke å røyke hver dag, da det kan ta opp mye tid og bli din "hovedingrediens" i livet, og så spennende er det rett og slett ikke.

Det meste er greit i moderate doser! :)

Lenke til kommentar
Det vet du ikke.

Det var da et meget godt svar, til et veldig godt beskrevet innlegg. :)

 

Tmz er jo tydeligvis blant de folkene som beviser at hasj _ikke_ nødvendigvis fører noe vondere med seg. I form av at man starter med tyngre rusmidler osv. Men hva som skjer om 10-20 år er en annen sak. Dog, kreft kan man få av så mangt. Eventuell lungrekreft kan jo likegjerne komme av at man innhalerer for mye eksos om man bor i byen, som at man har røyket en hel sommer. Hva som er den utløsende faktoren kan diskuteres. Om man i det hele tatt skulle få kreft. :)

Lenke til kommentar
Du kan fort bli avhengig av hasj, som med alle rusmidler. Å si at du ikke blir det er ren løgn. Man kan bli avhengig av alt som føles godt, jo bedre det føles, jo lettere blir man avhengig.

Tror riple mener den fysiske avhengigheten. Som han skrev. Du får ingen abstinenser om du slutter å røyke. Om man blir psykisk avhengig er en annen sak. Men igjen. Du kan slutte når du vil. :)

Lenke til kommentar
Hasj er etter min mening skadelig og det baserer jeg på tilfellene jeg ser i min jobb. Alt i fra tunge narkomane til nysgjerrige ungdommer/ unge voksne...jenter/ gutter... F.eks. tunge narkomane bruker hasj til slappe av på, roe ned, for å sove osv.. Det synes jeg sier en del om virkningen dette stoffet har. Det slår ikke feil - tunge rusmisbrukere har alltid en klump med hasj på seg.

Hvor mange på jobben din bruker hasj uten problemer? Det vet du nok ikke, men likevel bruker du det du har sett på jobben din som argument.

Ingen bruker hasj hos oss!

Hva var det du mente med "tilfellene jeg ser i min jobb" da?

 

 

Anekdotiske bevis er ubrukelige. Med anekdotisk så mener jeg personlige erfaringer.

Personlig erfaringer er ikke ubrukelig. Kunnskap kommer av erfaringer - - også din. Jeg har ikke påstått å ha rett - men har bassert mine uttalelser på hundrevis at samtaler med jenter/ gutter/ menn/ kvinner/ rusmisbrukere osv....

Det er ubrukelig fordi det ikke kan verifiseres. Hvordan vet jeg at erfaringene dine stemmer?

 

Jeg får min informasjon fra det jeg ser på som pålitelige kilder, ikke personlige erfaringer. Dette kan være erowid, forskningsrapporter, osv.

 

 

Trådstarter spør hva som er skadene ved hasj. Og i tråden er det jo en del som sier minimalt skadelig, mens andre mener det er mer skadelig.

Jeg prøver å få frem hva som er feil av det som blir skrevet i tråden.

Feil? Hva er feil? Folk formidler sine kunnskaper - er det feil?

Mye av det som blir formidlet er feilinformasjon ja.

 

 

Det som er vesentlig her er tror jeg, er hvilket utgangspunkt man har når man leser i tråden. Er man nysgjerrig på hasj, lyst til å prøve noe nytt osv så tror jeg man lettere fanger opp de postene som sier at det ikke er noe særlig farlig...Og så motsatt hvis man er skeptisk til hasj, er foreldre e.l.

Er man ute etter å faktisk lære så leser man tråden og bruker andre kilder til å bekrefte informasjonen.

Vi sterkt uenige vi to - det trenger man ikke være Einstein for å skjønne, men at du ikke kan strekke deg til å være med på at for mange i denne sak vil det avhengige litt av hvilken leir du tilhører...

Jeg sier ikke at folk ikke har bias, jeg sier at hvis du faktisk ønsker å lære så bør du prøve å unngå bias.

 

 

Og velger man å bruke hasj så tenker jeg det sier noe om ens holdinger. For så lenge stoffet er å anse som ulovlig (forbrytelse) så velger man altså å bikke over den grensen. Selv om en tenker at hasj burde vært legalisert så er det enn så lenge ikke det i dettte landet.

Jeg ignorerer gjerne lover jeg ser på som urettferdige. Respekt må fortjenes og respekt for loven er ikke et unntak.

Fryktelig usakelig og skremmende holding

Det er mange syke lover i verden. Mener du virkelig at de bare skal følges blindt?

Lenke til kommentar
Hasj er etter min mening skadelig og det baserer jeg på tilfellene jeg ser i min jobb. Alt i fra tunge narkomane til nysgjerrige ungdommer/ unge voksne...jenter/ gutter... F.eks. tunge narkomane bruker hasj til slappe av på, roe ned, for å sove osv.. Det synes jeg sier en del om virkningen dette stoffet har. Det slår ikke feil - tunge rusmisbrukere har alltid en klump med hasj på seg.

Hvor mange på jobben din bruker hasj uten problemer? Det vet du nok ikke, men likevel bruker du det du har sett på jobben din som argument.

Ingen bruker hasj hos oss!

Hva var det du mente med "tilfellene jeg ser i min jobb" da?

 

Ingen ansatte i min jobb bruker. Men tilfellene vi jobber med.

Anekdotiske bevis er ubrukelige. Med anekdotisk så mener jeg personlige erfaringer.

Personlig erfaringer er ikke ubrukelig. Kunnskap kommer av erfaringer - - også din. Jeg har ikke påstått å ha rett - men har bassert mine uttalelser på hundrevis at samtaler med jenter/ gutter/ menn/ kvinner/ rusmisbrukere osv....

Det er ubrukelig fordi det ikke kan verifiseres. Hvordan vet jeg at erfaringene dine stemmer?

 

Ikke uenig. Men personlige erfaringer er helt klart også en pekepin. Og de kunne like gjerne vært skrevet ned og forsket på - f.eks. kunne jeg brukt mine samtaler med brukere som intervju og basis for en rapport. Men det har jeg ikke gjort og sånn sett er det ubrukelig ja. Men hvis du f.eks. kjøper bil så er det ikke uten betydning at din far, bror og to beste kamerater har samme bil og er strålende fornøyd med den og har lite feil.

Jeg får min informasjon fra det jeg ser på som pålitelige kilder, ikke personlige erfaringer. Dette kan være erowid, forskningsrapporter, osv.

 

 

Trådstarter spør hva som er skadene ved hasj. Og i tråden er det jo en del som sier minimalt skadelig, mens andre mener det er mer skadelig.

Jeg prøver å få frem hva som er feil av det som blir skrevet i tråden.

Feil? Hva er feil? Folk formidler sine kunnskaper - er det feil?

Mye av det som blir formidlet er feilinformasjon ja.

 

 

Det som er vesentlig her er tror jeg, er hvilket utgangspunkt man har når man leser i tråden. Er man nysgjerrig på hasj, lyst til å prøve noe nytt osv så tror jeg man lettere fanger opp de postene som sier at det ikke er noe særlig farlig...Og så motsatt hvis man er skeptisk til hasj, er foreldre e.l.

Er man ute etter å faktisk lære så leser man tråden og bruker andre kilder til å bekrefte informasjonen.

Vi sterkt uenige vi to - det trenger man ikke være Einstein for å skjønne, men at du ikke kan strekke deg til å være med på at for mange i denne sak vil det avhengige litt av hvilken leir du tilhører...

Jeg sier ikke at folk ikke har bias, jeg sier at hvis du faktisk ønsker å lære så bør du prøve å unngå bias.

 

Enig, men redd mange i denne tråden har bias.

Og velger man å bruke hasj så tenker jeg det sier noe om ens holdinger. For så lenge stoffet er å anse som ulovlig (forbrytelse) så velger man altså å bikke over den grensen. Selv om en tenker at hasj burde vært legalisert så er det enn så lenge ikke det i dettte landet.

Jeg ignorerer gjerne lover jeg ser på som urettferdige. Respekt må fortjenes og respekt for loven er ikke et unntak.

Fryktelig usakelig og skremmende holding

Det er mange syke lover i verden. Mener du virkelig at de bare skal følges blindt?

 

I utgangspunktet ja. I vårt land gjelder norske lover og vi må følge dem. Men når alt kommer til alt er vi alle lovbrytere - for hvem har ikke hørt det ikke er like farlig å bryte alle lover. Hvem har ikke bestilt varer på nettet og sluppet unna toll, tatt for mye sigaretter/ brennevin inn i landet, benyttet svart arbeid, kjørt for fort osv...

 

Jeg er ikke moralsk bedre enn noen andre, men min mening er at bruker man hasj og bryter narkotikalovgivningen så krysser man en alvorlig grense.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hallo! Ung.no? :roll: tror du virkelig at det er en sikker kilde? Siden er lagd for å holde ungdommer unna sex, røyk, dop, marijuana og alt mulig rart. Han som skrev det innlegget vet ikke en drit om temaet.

 

http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis.shtml

 

Les og lær!

De siste jeg vil lære av er tapere av noen hasjvrak. Ta en titt her. Ung.no er ikke det eneste stedet hvor dette står. Folk er ikke klar over hvor farlig hasj egentlig er.

Erowid er en svært pålitelig kilde og er ikke skrevet av noen "tapere av noen hasjvrak". Ønsker du å faktisk lære (altså ikke å bare forsterke fordommene dine) så er det et flott sted å begynne.

 

 

Igjen! :roll: Media..

 

 

Gi meg en hendelse hvor noen har fått lungekreft av cannabis. Da skal jeg tro på ''kildene'' dine.

Media gir ut linker som er MOT cannabis. Du aner ikke hvor bra cannabisplanten kan være for miljøet, du er like sta som media,

Til nå har det vært veldig liten forskning på cannabis, akkurat på samme måte som man på 40/50-tallet mente at tobakk ikke var helseskadelig. I dag er det ingen som kan påstå det, for forskningen har vist at tobakk er ganske farlig for helsen.

Det har vært mye forskning på cannabis. Hvis jeg gjetter at du aldri har prøvd å faktisk finne forskningsresultater, gjetter jeg riktig da? Tenkte meg det ja.

 

Her har du 65 cannabisrelaterte forskningsrapporter: http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/collec...cannabis?page=1

 

Og når vi nå har indikasjoner på at cannabis igjen er mye farligere enn tobakk, bør det ringe en bjelle.

Det er hos deg det bør ringe en bjelle. En avisartikkel sier at cannabis er farligere enn tobakk, noe som går imot forskning på temaet, og du tar det som god fisk?

 

Det som står i disse artiklene (eller der artikkelforfatteren fikk informasjonen fra) er at det er flere kreftfremkallende stoffer i cannabisrøyk. Det stemmer, men det er ikke nok til å vite om cannabis er mer kreftfremkallende enn tobakk. Cannabinoidene i cannabis har en sterk krefthemmende virkning. Disse motvirker de kreftfremkallende stoffene og nøytraliserer risikoen. En cannabisrøyker har derfor lavere risiko for å få lungekreft enn en tobakkrøyker.

 

 

Og en ting til: hva pokker har cannabis med miljø å gjøre? Selv om en ting kanskje kan være mindre miljøskadelig er det likevel livsfarlig for oss mennesker.

Det er ikke livsfarlig. Cannabis kan ikke drepe deg, så hvordan kan det være livsfarlig?

 

Du kan riktignok gjøre noe dumt under rusen, men hvordan er det forskjellig fra f. eks. alkohol?

 

Jeg har sett hvordan folk totalt endrer personlighet ved bruk av cannabis. Jeg synes det er bra at cannabis er et forbudt stoff, og jeg mener det bør slås mye hardere ned på salg, og ikke minst bruk.

Hva du har sett betyr ingenting. Jeg synes du bør holde fingrene unna andre folks liv og la folk bestemme selv hva de vil putte i kroppen sin.

Lenke til kommentar
Du kan fort bli avhengig av hasj, som med alle rusmidler. Å si at du ikke blir det er ren løgn. Man kan bli avhengig av alt som føles godt, jo bedre det føles, jo lettere blir man avhengig.

Tror riple mener den fysiske avhengigheten. Som han skrev. Du får ingen abstinenser om du slutter å røyke. Om man blir psykisk avhengig er en annen sak. Men igjen. Du kan slutte når du vil. :)

 

Du kan bli fysisk avhengig jo, prøv å røyk 5-6 ganger daglig i noen måneder og slutt på dagen så får du se ;)

Lenke til kommentar
Det er ikke livsfarlig. Cannabis kan ikke drepe deg, så hvordan kan det være livsfarlig?

 

Tull!

Feil person som røyker cannabis og du kan få flere typer dødsfall : Hjerteinfarkt , allergisk reaksjon , muligens også blodprop. I og med Thc'en virkning på nervesystemet varier fra person til person (har hørt litt forskjellig når det gjelder innvirkning på blodtrykket , pusting etc) så er det vel ikke det første man sjekker om personen har røykt cannabis / hasj spesielt om utseende og status ikke tilsier det (gjelder vel spesielt førstegansrøykere).

 

Man skal i alle fall være forsiktig med å ufarligjøre en substans som har såpass mange innvirkninger på kroppen vår.

 

Aside from a subjective change in perception, the most common short-term physical and neurological effects include increased heart rate, lowered blood pressure, impairment of psychomotor coordination, concentration, and short-term episodic and working memory
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...