Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nye deler -> PC fryser randomly

Anbefalte innlegg

Hei og Hopp.

Har denne uken installert nye deler til maskinen min. Skal liste opp hva jeg har straks. Når jeg installerte alt gikk det fint i en 2-3 timer før maskinen frøs. Tenkte det var tilfeldig og startet den på nytt. Ingen frys på en par timer nå heller og jeg gikk og la meg med PCen på. Dagen etter hadde maskinen frøset. Jeg tenkte kanskje det var noe driverproblemer (installerte ikke en ny W7 ette å ha byttet hovedkort). Så jeg formaterte hele C og installerte W7 på nytt. Nå frys maskinen opptil flere ganger under installasjonen før jeg fikk fullført installasjonen. Resatt også BIOS en gang.

Dette er delene jeg har:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=490259

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2580456

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2327102 (litt usikker på om det er denne. Men hvertfall AMD pehon II tripple core...)

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2507889

så har jeg også en PSU som jeg hadde fra før. Lurer på om denne er synderen:

http://www.pixmania.com/no/no/1385018/art/...pc-ea4g-75.html

På den står det:

750W,+3.3v -> 28A, +5V -> 28A, +12V1 -> 20A, +12V2 -> 20A, +12V3 -> 20A, +12V4 -> 20A, -12V -> 0.8A og +5Vsb -> 2.5A.

Min teori er at denne er kaputt/klarer ikke gi nok strøm til GFX slik at GFX blir overarbeidet og dør...

Har utelukket HDD og CPU i grunn. Ellers kan det være defekt GFX, RAM eller HK som er ute og kjøre (var bortpå HK med skrutrekkeren når jeg skrudde inn skruene som festet det i kabinettet, kan jeg ha herpet det?)

All hjelp er jeg evig takknemlig for. Har irritert meg grønn over dette i helgen :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok... det er nok bare fordi maskina di er nyere enn programmet. Tror ikke det har noe å si.

Du har rett i at det sannsynligvis ikke er CPU eller HD. Det kan være at PSU er defekt, og det kan være at hovedkortet er defekt eller ikke fungerer på de instillingene du bruker. Jeg hadde engang et asus P5N-E sli som jeg måtte overklokke for å få det stabilt da det var en designfeil på kortet som gjorde at den FSBen CPUen min var designet for aldri ble helt stabil.

Last forresten ned speedfan og sjekk temperaturer før du gjør noe drastisk: http://www.almico.com/sfdownload.php

Og sjekk alle spenninger i bios, om noe er veldig høyt eller lavt (mulig at PSU kan være ødelagt likevel, det vet jeg ikke, men feil spenninger er i hvertfall en sikker indikator)

Jeg tror ikke det er skjermkortet, men det kan jo selvfølgelig hende...

Endret av amelbye
Lenke til kommentar

Hmm har nå testet Primo95. PCen frøs med en gang jeg startet 3 workers. Den frøs ikke når jeg startet en worker, men kjørte ikke den så lenge.

Testet også et annet program som heter stressCPU. Denne kjørte jeg ganske lenge før jeg avsluttet (10-15min). Programmet tester vel muligens bare en kjerne uten at jeg er sikker på det.

Noen diagnose nå? Heller over på at det er CPU,HK eller PSU nå :p

Spenningene i bios ser ok ut. Eneste er -12V som ligger på halvparten (altså -6V). Aner ikke hva dette betyr, men kan det ha noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar

jeg er ikke sikker på hva AMD prosessorer i dag gjør når de blir for varme. Intel skrur ned klokkehastigheten, noe som kan få et dårlig hovedkort til å tryne... Så sjekk uansett temperaturene. Hvis ting er veldig varmt kan det være hele grunnen til at ting ikke holder seg stabilt. Grunnen kan også være at CPU ikke får nok strøm (lite sannsynlig med mindre det er noe galt med PSU eller hovedkortet)

Det er litt rart at -12V leser -6, men jeg vet ikke om -12V i det heletatt er en spenning som er i bruk. Dette må du forhøre deg om med noen andre. Med mindre -12V bare er noe som henger igjen fra gamle dager må du bytte PSU.

Jeg ville nok gjort følgende:

1. sjekk temperaturer under 3x prime95. hvor varmt er det når den kræsjer? kanskje cpu-kjøleren er litt løs? kanskje kassa di har ekstremt dårlig ventilasjon, eller vifter som ikke er koblet til?

2. skru av alle strømsparingsfunksjoner i bios

2. lån en strømforsyning fra en annen PC og prøv

3. prøv cpu og skjermkort i en annen pc

da vil du til slutt sitte igjen med hovedkortet hvis du ikke finner noen feil før. Jeg antar at det er noe galt enten med hovedkortet eller PSU hvis ikke det er rett og slett er at CPU overoppheter.

Lenke til kommentar

Den krasjer med en gang jeg starter PRIME95. Temp er rundt 40 grader virker det som. CPU kjøleren er ikke løs. Umulig å rikke. Har sidekabinettet åpent og har ingen andre vifter enn den på CPU, PSU og GPU. Har en jeg kan sette inn som kan blåse luft ut, men bråker noe innihelvette.

2. Har jeg gjort

3. Kan prøve det eller kjøpe en

3. Man bør vel ikke ta ut cpu igjen? Kan godt prøve kortet i en annen PC eller låne et. I følge Catalyst Control Center ligger kortet på 50 grader (noe høyt?) Går ikke ned selv om jeg kjører vifta på 100%

Lenke til kommentar

Jeg holder en knapp på at det er PSU som er defekt. Hovedkortet blir skjelden ødelagt bare av at du kommer borti det med en skrutrekker...

skjermkort er vanligvis designet for å ligge høyere i temp. enn CPU, 50 grader er ikke noe problem. Jeg tviler sterkt på at det er noe galt med CPU egentlig, men det bør ikke være noe problem å ta den ut igjen. tror du kan ta de fleste CPUer ut og inn minst 10 ganger før de begynner å vise slitasje. Tror heller ikke det er noe galt med skjermkortet, men kanskje greit å prøve det i en annen maskin før du skaffer nytt hovedkort, for det kan jo i teorien være hva som helst i hele maskina, selv om det meste nå peker på PSU og hovedkort...

Lenke til kommentar

Advance PSU-er er ikke akkurat kvalitetsvare. Men den skulle være stor nok. Men erfaringen er at billigmerker kan begynne å finne på mye rart. De har som oftest deler som tåler langt mindre varme.

Når det gjelder temperaturer er de helt greie. 50 grader på skjermkort er helt normalt for HD 4870. 40 grader på CPU er noe høyere enn jeg har, men i realiteten uproblematisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...