Siljemoi Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Heisann.. Jeg er en fersk bruker av speilreflekskamera og vi har i helga kjøpt nytt kamera.. Nikon D5000.. men det jeg lurer på er hvilket objektiv jeg burde kjøpe dersom jeg vil ha objektet i fokus og bakgrunnen uklar? Er det 50mm som er anbefalt da? Jeg kommer til å ta bilder av barnet mitt, samboer, venner og naturen.. Men blir nok mest bilder av gutten vår... Er det noe annet lurt som er viktig for meg å vite:)?? Takk på forhånd:) Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 50mm f/1.8 er jo nesten gratis, så den er vel verdt å prøve. Da får du også bakgrunnen mer uklar. Pass på at du har nok lys når du tar bilder. Innendørs er det sjeldent nok lys, så å ta bilder ute på en overskyet dag gjør at man får fint lys, kortere lukkertider og mindre støy i bildet (pga mindre behov for høy ISO). Såå.. Noe spesifikt du tenkte på? Lenke til kommentar
arela Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Du kan jo se litt an hvilken brennvidde du tror du kommer til å finne mest nyttig. Jeg regner med du har en zoom. Du kan se på dataene. Lenke til kommentar
Siljemoi Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Jo asså objektivet som fulgte med kameraet heter for 18-55mm åsså lurte jeg på om det ikke går ann å få uklar bakgrunn ved bruk av det også`? evn hva slags innstillinger skal jeg da trykke på? Jeg leste i bruksanvisningen å der sto om modus p(programautomatikk) og at jeg kunne vri til høyre på kommandohjulet, for å få stor blenderåpning og som gir små f-tall og som gjør bakgrunnsdetaljer uklare.. men det blir ikke uklart.. Ellers er det sikkert MAASSE jeg lurer på.. skulle nok vært på et fotokurs... Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Klart du kan få uklar bakgrunn med det objektivet du har. Ha lengst mulig avstand fra motivet til bakgrunnen, velg største blender, sett objektivet på 55mm og gå så nært motivet som mulig. Når det er sagt så vil 50mm som er anbefalt her kunne gi deg mindre dybdeskarphet, og vil derfor være bedre egnet til å få bakgrunnen uskarp. Desverre vil ikke dette objektivet gi autofokus på ditt kamera. Da må du gå for den noe dyrere utgaven AF-S 50 f/1,4. Denne har igjen enda større blenderåpning, og vil gi deg enda mindre dybdeskarphet. Før du kjøper vil jeg anbefale deg å sette objektivet ditt til 50mm og prøve det litt for å se om det er en brennvidde du liker. Det er en fin brennvidde til portrett og ting på litt avstand, men den blir fort for trang til bilder innendørs. Lenke til kommentar
Siljemoi Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Tusen takk for svar ja jeg skal prøve det ut først:) Lenke til kommentar
arela Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 +1 til det SKT sier. Mulig du på sikt kan komme til å like AF-S 35mm f/1.8. Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 50mm f/1.8 er jo nesten gratis, så den er vel verdt å prøve. - Men gir, som SKT nevner, ikke autofokus på hennes kamera. AF-S 35mm f/1.8 gir det og er svært anvendelig for en tusenlapp mer. Enda en drøy tusenlapp og vi snakker 50 f/1.4, noe som vel blir bedre til portretter med tynn dof (dvs. uskarp bakgrunn), men også noe mindre anvendelig til "gennerell innendørsfotografering". Har selv en AF-S 35mm f/1.8, og i praksis bruker jeg nesten bare denne i normalområdet, ikke normalzoomen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Heisann.. Jeg er en fersk bruker av speilreflekskamera og vi har i helga kjøpt nytt kamera.. Nikon D5000.. men det jeg lurer på er hvilket objektiv jeg burde kjøpe dersom jeg vil ha objektet i fokus og bakgrunnen uklar? Er det 50mm som er anbefalt da? Jeg kommer til å ta bilder av barnet mitt, samboer, venner og naturen.. Men blir nok mest bilder av gutten vår... Er det noe annet lurt som er viktig for meg å vite:)?? Takk på forhånd:) Skal du ha ett objektiv der du får motiv i fokus og bakgrunn mest mulig uklart skal du kjøpe så bred linse som "mulig" altså liten brennvidde. Dybdeskarpheten sier hvor mye av motivet i dybden som fremdeles er i fokus, enten fremfor eller bakom motivet. Når du vil ha bakgrunn ute av fokus skal du ha så lav brennvidde som mulig, jo mindre brennvidde jo dårligere dybdeskarphet. Andre tips når du først har kjøpt ett objektiv med lav brennvidde er å ta bilde så nært motivet som mulig og ha blenderen helt åpen. Google på brennvidde, blender og dybdeskarphet for å lese mer om tema. Edit: http://www.akam.no/artikler/dybdeskarphet/38631 Endret 21. oktober 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Skal du ha ett objektiv der du får motiv i fokus og bakgrunn mest mulig uklart skal du kjøpe så bred linse som "mulig" altså liten brennvidde. Når du vil ha bakgrunn ute av fokus skal du ha så lav brennvidde som mulig, jo mindre brennvidde jo dårligere dybdeskarphet. Edit: http://www.akam.no/artikler/dybdeskarphet/38631 Dette er vel feil. Jo mer tele jo lettere blir det å isolere motivet fra bakgrunnen. Denne artikelen er veldig bra lesning om tema blender som er viktig å forstå i denne sammenhengen: http://www.akam.no/artikler/blenderen_-_de...iske_iris/14224 Endret 21. oktober 2009 av Napoleon XIV Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Lang brennvidde, stor blenderåpning, kort fokusavstand og lang avstand mellom motiv og bakgrunn, er det som skal til for å få bakgrunnen uskarp. Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Dette er vel feil. Jo mer tele jo lettere blir det å isolere motivet fra bakgrunnen.Denne artikelen er veldig bra lesning om tema blender som er viktig å forstå i denne sammenhengen: http://www.akam.no/artikler/blenderen_-_de...iske_iris/14224 Gikk vel litt fort i svingene her.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå