Gå til innhold

mista lappen, må levere urinprøver :S


rivasavi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er en her i egersund som mistet lappen for 3 år pga han festet for mye i helgene. Rettsaken kommer opp nå i november.

 

http://dalane-tidende.no/index.php?option=...&Itemid=161

 

 

Det er, etter min mening, en idiotisk straff.

 

Hvor ble det av bøteblokka?

 

Hadde jeg mistet lappen, og var litt glad i en dram, så hadde jeg ihvertfall ikke drukket noe mindre når jeg ikke bør tenke på at jeg skal kjøre bil etterpå.

 

Hva med alle de tusenvis av andre her i landet, som oppfører seg på eksakt samme måte hver uke. Hvorfor mister ikke de førerkortet?

 

 

 

Edit.

Jeg er faen meg glad jeg ikke må bo i det jæ.... bibelbeltet...

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

 

I utgangspunktet bør erverv av førerett ikke nektes dersom lovbruddet ikke har sammenheng med motorvogn eller adferd i trafikken.

 

Videre vil ileggelse av straff for ulovlig bruk eller befatning med narkotika gi grunnlag for avslag på søknad om erverv av førerett. I utgangspunktet bør det også i slike tilfelle gå ett år fra gjerningstidspunktet før søknad kan innvilges. Også en enkelt bøteleggelse for bruk av narkotika bør medføre nektelse av erverv av førerett. Dersom det i slike tilfelle ikke er noe ytterligere å utsette på vedkommende søkers vandel, kan det vurderes om søknad om erverv av førerett kan innvilges før det er gått ett år.

 

Drar opp en gammel tråd, men..

 

TS: Hvordan har det gått med urinprøvene og søknadene sålangt?

 

Som jeg siterte fra Krikkert så står det her at førerretten i utgangspunktet ikke skal nektes dersom lovbruddet ikke har sammenheng med motorvogn eller adferd i trafikken. Dette er noe du kan spille på. Men som det er med alle lover og regler så er det motsigelser og alle mulige måter å vri og vende på ting, så om du hadde gått videre med dette så ville du sannsynligvis fått et svar som det står lengre ned (Ikke sitert), at du kan være ustabil og upålitelig, en mulig farlig trafikant.

 

Og personlig oss imellom, så er jeg fullstendig enig med deg at denne straffen er urimelig. Ja, Cannabis er ulovlig, men det er totalt irrasjonelt at et rusmiddel som trolig er mindre skadelig enn alkohol er det (Eller trolig, min egentlige mening er klar.. Det er bare å se på hva som skjer hver eneste helg i alle Norges byer). Skulle du drikki mengder med alkohol før du dro ut i trafikken ville det mest sansynlig endt riktig ille, mens du på den andre siden heller ville kjørt 20km/t under grensen enn over om du en dag skulle kjørt påvirket av Cannabis.

 

Etter som jeg forstår har det mer å si om du aldri har blitt innvilget førerrett, altså søker for første gang, enn om du allerede har fått det innvilget, noe som er ditt tilfelle. Så her har du også noe å vinne på.

 

Dette som er skrevet om at det bør gå ett år før du kan bli innvilget førerretten din igjen tyder jeg som at det gjelder om du ikke tar urinprøver i denne perioden og kan vise til at du itillegg ikke har fått noe tilført på vandelen.

 

Det skal sies at jeg selv har vært borte i noe av det samme, enn i en mer alvorlig grad hvor jeg var proppet med valium og sprit og kjørte rett til helvette med en passasjer. Men jeg kan si så mye at man bør regne med å måtte ta urinprøver i minst 6mnd, deretter kan du og fastlegen din søke fylkesmannen, eller fylkeslegen om dispansasjon i første omgang. Det er da sannsynlig at du vil få dette fordi du har bevist at du er edruelig, men du bør belage deg på at du må gjennomføre urinprøver mellom 6mnd og 5 år etter dette, avhengig av hva du har gjort.

 

Forøvrig kan du lese noen retningslinjer og veiledninger fra Sosial- og helsedirektoratet:

 

* Helsekrav til førerkort - IS-1442

* Retningslinjer for fylkesmennene ved behandling av førerkortsaker - IS-1348

* Førerkortforskriftens helsekrav og Helsetilsynets veileder - IK-2562

* Helseattest for førerkort - NA-202 (Statens Vegvesen)

 

-Her står alt som er verdt å vite angående slike helsesaker og førerkort.

(Bare søk f.eks IS-1442 på Google så finner du dokumentene i pdf)

 

EDIT: Vil også si at uavhengig om rusmiddelet er Cannabis (i beste fall) og heroin (i verstefall), mens alkohol ligger et sted midt imellom.. Vær edru og nykter hver eneste dag. Vær smart og bruk ikke noe som helst av rusmiddler, for i bunn og grunn, uansett hvilket stoff det gjelder så forkludrer det sinnet og resulterer i likegyldighet. Det er ikke lengre store muskler som gjelder, det er hodet.

 

Videre vil jeg ønske alle lykke til med eventuelle førerkortsaker for jeg unner ingen å bli fratatt denne enorme friheten som ligger i bunn. Det er selvsagt(?) en årsak i alle disse lovene og reglene, men jeg mener at alle som bærer seg ut på vegene i kjøretøy, automatisk også er villig til å ta den risikoen det innebærer. Men så har det seg sånn at alle vet hva som er rett og galt og de vet fra før at det er tjenestemenn som er der for å opprettholde lovene, men når lovene 'snirkler' seg så tett rundt et menneske som det i dag gjør og fortsetter å gjøre, så er det urimelig.. Det MÅ finnes spillerom for feil, vi er ikke roboter tross alt.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...