Gå til innhold

mista lappen, må levere urinprøver :S


rivasavi

Anbefalte innlegg

mista lappen for 1. år og 1 mnd siden ca, og skulle få den tilbake 4 mnd etter + en bot på 8 000. blei busta for å røyke hasj ca 4 mnd etter det igjen (uten noen sammenheng med bil og kjøring) så søkte jeg om å få levert tilbake førerkortet. Fikk svar ca 2 mnd (!) senere at jeg må levere urinprøver 1 gang pr mnd i 3 mnder for å få levert tilbake førerkortet, men jeg har jo tatt straffa jeg fikk, hvordan kan de kreve prøver av meg når hasj greiene ikke hadde noe å gjøre med bil og kjøring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men hva har røykinga med lappen å gjøre? det jeg lurer på. blir jo som at en som er på en fest skal miste lappen fordi han drakk, selv om han aldri var i nærheten av en bil mens han drakk.

 

sto vel også om en i avisen for halvt år tid siden eller noe som mistet lappen pga at han drakk for mye uten at han hadde fyllekjørt. dette grunnet de i at for å ha lappen må man ha god vandel, og de synes ikke denne personen hadde det da han ravet full rundt i byen hver helg.

 

men helt ærlig, om du ikke klarer å holde deg unna hasj i 3mnd for å få igjenn lappen ser jeg heller ikke hvordan du skal kunne la være å kjøre påvirket, når det sitter en god stund i blodet selv om du ikke merker så mye.

Lenke til kommentar

Det er mulig du har tatt straffen, men en inndraging av førekort/kompetansebevis er en administrativ forføyning og ikke en straff. Man kan like gjerne bli fratatt førerkort/kompetansebevis eller bli gitt sperrefrist for oppkjøring om man blir tatt for offentlig beruselse en eller flere ganger. Nettopp fordi man ønsker å redusere risikoen for at øvrige trafikanter og vegfarende skal bli utsatt for motorførere som kjører i påvirket tilstand.

Lenke til kommentar
okei, ser den. Noen som vet hvor lenge det vil henge over meg? f.eks la oss si jeg venter 20 år før jeg prøver å søke om tilbakelevering, må jeg fortsatt levere de urinprøvene?

Dette vil jeg tro henger over deg så lenge Politiet har skjellig grunn til å mistenke at du ikke er edruelig.

 

Dersom jeg skal driste meg til å lese mellom linjene i denne posten din (noe som igrunn er en uting), får jeg en oppfatning av at du ikke klarer å la være å røyke hasj i tre måneder, og at du derfor lurer på hvor lenge du må vente før du slipper å avgi disse prøvene. Dersom dette stemmer, og jeg sier kun dersom da jeg ikke har noen som helst grunnlag for å anta dette, oppfordrer jeg deg til å vente med å kjøre bil til du er fri fra stoffet.

 

EDIT: Vennligst rett meg dersom jeg tar feil, så skal jeg straks slette siste avsnitt. Diskusjoner har en tendens til å ta av her inne.

Endret av tor_erik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her tror jeg du må velge. Hasj eller førerkort. Jeg hadde valgt førerkort og friheten det gir. Det er ikke mulig å være fysisk avhengig av hasj. Det er miljøet som en blir avhengig av.

Mye verre å være avhengig av miljøet, det blir mye vanskeligere å kutte ut netverket ditt.

Jeg snakker av erfaring da jeg har røyket alt som det går an å røyke og det i 14 år. Det vanskeligste var å kutte ut miljøet.

Jeg sluttet å røyke så å si over natta men miljøet var som en magnet på meg.

Lenke til kommentar
okei, ser den. Noen som vet hvor lenge det vil henge over meg? f.eks la oss si jeg venter 20 år før jeg prøver å søke om tilbakelevering, må jeg fortsatt levere de urinprøvene?

Mener å huske de sjekker etter brudd på narkotikaloven de siste to år når du søker om lappen.

Lenke til kommentar

I henhold til Politidirektoratets førerkortinstruks pkt 3.1.5.1 skal det gå minst ett år fra siste straffbare handling.

 

I forhold til narkotika har instruksen dette å si:

 

3.1.5.3 Lovovertredelser uten tilknytning til motorvogn

 

I utgangspunktet bør erverv av førerett ikke nektes dersom lovbruddet ikke har sammenheng med motorvogn eller adferd i trafikken.

 

Erverv av førerett vil likevel kunne nektes dersom de(t) straffbare forhold viser at vedkommende førerkortsøker har så vesentlige personlighetsavvik og mangler ved vurderingsevnen at det er grunn til berettiget tvil om han har evne og vilje til den tilpasning som sikker ferdsel i trafikken forutsetter, herunder å utvise den nødvendige hensynsfullhet. Slik berettiget tvil vil foreligge dersom vedkommende har forvoldt alvorlig legemskrenkelse eller vist hensynsløs adferd av annen art, som røper et ustabilt sinn eller at han lett kommer i affekt.

 

Videre vil ileggelse av straff for ulovlig bruk eller befatning med narkotika gi grunnlag for avslag på søknad om erverv av førerett. I utgangspunktet bør det også i slike tilfelle gå ett år fra gjerningstidspunktet før søknad kan innvilges. Også en enkelt bøteleggelse for bruk av narkotika bør medføre nektelse av erverv av førerett. Dersom det i slike tilfelle ikke er noe ytterligere å utsette på vedkommende søkers vandel, kan det vurderes om søknad om erverv av førerett kan innvilges før det er gått ett år.

 

3.1.5.4 Gjentakelse av straffbare handlinger

 

Flere domfellelser for straffbare handlinger over lengre tid kan tyde på en brist i vedkommendes personlighet som indikerer upålitelighet, selv om det enkelte forhold i seg selv ikke er så graverende at det normalt gir grunnlag for nektelse av erverv av førerett. Til den som skal ferdes i trafikken stilles krav om alminnelig respekt for lovbestemmelser og andre regler og i særdeleshet for de regler som er gitt i vegtrafikklovgivningen. I slike tilfelle bør vedkommende førerkortsøker ses an i minst ett til to år før han gis adgang til å erverve førerett.

 

Når det gjelder flere domfellelser/bøteleggelser for befatning med narkotika uten at kronisk misbruk kan dokumenteres, jf. pkt. 3.1.6.2, bør det gå ett til to år fra siste straffbare forhold før vedkommende gis adgang til å erverve førerett.

 

Merk at praksis er lagt opp slik at alkohol- og narkodommer/-forelegg får større utslag på muligheten til å få førerkort enn det meste av andre typer lovbrudd.

Lenke til kommentar
men hva har røykinga med lappen å gjøre? det jeg lurer på. blir jo som at en som er på en fest skal miste lappen fordi han drakk, selv om han aldri var i nærheten av en bil mens han drakk.

 

sto vel også om en i avisen for halvt år tid siden eller noe som mistet lappen pga at han drakk for mye uten at han hadde fyllekjørt. dette grunnet de i at for å ha lappen må man ha god vandel, og de synes ikke denne personen hadde det da han ravet full rundt i byen hver helg.

 

men helt ærlig, om du ikke klarer å holde deg unna hasj i 3mnd for å få igjenn lappen ser jeg heller ikke hvordan du skal kunne la være å kjøre påvirket, når det sitter en god stund i blodet selv om du ikke merker så mye.

 

 

Nå har det seg sånn her i Norge, at vandel er ikke noe en politimann kan synse om. Enten så er man dømt for noe, og har dermed ikke plettfri vandel. Eller så er man ikke dømt for noe...

 

Om politiet mener en person ikke er skikket til å inneha førerrett for motorvogn, pga beruselse, er en annen ting.

Lenke til kommentar
Nå har det seg sånn her i Norge, at vandel er ikke noe en politimann kan synse om. Enten så er man dømt for noe, og har dermed ikke plettfri vandel. Eller så er man ikke dømt for noe...

Nei, politimenn skal ikke synse om det. Politijurister, derimot, skal -- og de har adgang til å ta i betraktning ting du ikke er dømt for.

Lenke til kommentar
Nå har det seg sånn her i Norge, at vandel er ikke noe en politimann kan synse om. Enten så er man dømt for noe, og har dermed ikke plettfri vandel. Eller så er man ikke dømt for noe...

Nei, politimenn skal ikke synse om det. Politijurister, derimot, skal -- og de har adgang til å ta i betraktning ting du ikke er dømt for.

 

 

Det var jo det jeg skreiv, da...

 

"Om politiet mener en person ikke er skikket til å inneha førerrett for motorvogn, pga beruselse, er en annen ting."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...