Gå til innhold

Ringblitz - hvilket bruksområde?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært fint om noen faktisk svarte på spørsmålet.

Er veldig interessert i andre bruksområder på en ringblits. Hørt noe om at de kan være fine til portrettfotografering. Har ikke ringblits selv, men bare av ren nysgjerrighet. Spennende å lære om andre tekninkker osv. :)

Lenke til kommentar

Ringblitser er nyttige fordi de lager tilnærmet "skyggeløst" lys. For makro er av dette av åpenbare grunner bra, men det kan også være stilig til portretter (dette krever kraftigere ringblitser eller adaptre som RayFlash og Orbis). Dessuten er det mange som liker de sirkulære catchlightene de lager - det har nesten blitt en klisjé.

Trivia: ringblitser ble utviklet for å fotografere tenner, og fantes integrert i enkelte groteske innretninger

Det er forøvrig egentlig ingen situasjoner hvor ringblits er helt nødvendig - men det kan vel være greit å ha noen ganger. Jeg har aldri savnet det.

Lenke til kommentar

Ringblitz er genialt ved macrofotografering, men alt er jo relativt, hva man tar bilde av osv.

Ringblitzens funksjon er jo som nevnt å unngå skygger, spesielt hvis man må bruke blitz for å få nok/"riktig" lys.

Jeg har f.eks en macrolinse med nærgrense på ca 2-4cm, og da vil man få problemer med skygger fra objektivet om man bruker vanlig blitz.

Men utover dette ser jeg ingen grunn til å bruke en ringblitz.

Lenke til kommentar

Ringblits er fantastisk til å bruke som fyll-lys i portrett situasjoner hvor man ikke har med hele studio.

Edit:

Dvs ringblits som "fill" (eksponert ned et par trinn) og vanlig blits i softbox (key) for å få dybde og ønskede skygger rundt nesepartiet.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...