Gå til innhold

Hvordan få fart i en gammel pc... filserver

Dredog

Anbefalte innlegg

Hallo,

Vet ikke om jeg har lagt denne tråden i riktig kategori, men prøver læll..

Har fått tak en gammel pc som jeg tenkte jeg bare skulle bruke til som filserver, ha backup av bilder og musikk på den. bruke den til nedlastning av diverse. Alt her er koblet i nettverk. Har 2 bærbare som går på trådløst, mens den filservern går på kablet.

Det er en en, nesten flaut å nevne det...en dell, pentium 3, 500 mhz med 256 mb ram.

Jeg har fått putta inn en 160 gb disk i den, og dytta inn no mer usb porter, samt kjøpt mer ram, problemet var jo at jeg hadde kjøpt feil ram, passet ikke inn. Står pc 100 på rambrikkene som satt i den fra før, mens de jeg kjøpte var 133. Slengte på 3 disker a 500 gb som er koblet til med usb.

Har fått inst xp på den, funka egentlig veldig greit, inntil jeg fikk oppdatert den med både sp2 og 3. Samt lagt inn panda anitvirus + firewall. da begynte det å gå veeeeeldig sakte. Har søkt litt rundt om sdram pc 100, men har ikke finni noen enda.

Noen som har no forslag på åssen jeg skal få denna til å bli litt kvikkere...? Åssen antivirus og firewall som ikke er så krevende som panda.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, jada, testa ut de nye rambrikkene, de passet fint nedi sporene, men da jeg startet den opp, og gikk i bios, så fant den bare 80 mb av 1 gb med ram. Ringte komplett og spurte hva de kunne være, og de sa det at disse brikkene ikke passer. pc 100 --> 133 gikk ikke.

Hvordan skal jeg bruke nlite, og lage en ny install cd med xp? Må jeg sitte på den pc med xp, eller kanjeg lage en slik cd med en laptop med vista?

Det er en helt ny disk, nesten ikke vært på nettet, bare vært der for oppdatering av xp.

Kan prøve de antivirusene dere annbefalte :)

Lenke til kommentar
nlite så lager den en kopi av cdn din så kan du fjerne ting som er unødvendig for en filserver som er ganske masse.

så når du er ferdig lager den en ny imagefil som du kan brenne ut og bruke for install som normalt.

Skjønner, da må jeg teste ut det. Er det noe oversikt noe sted, om hva som absolutt nødvendig for det skal funke? Vil gjerne strippe den ned så mye jeg kan... :)

om du kun skal bruke den som filserver så kanskje gått tilbake til windows 2000?

Hmm, ja, kanskje det også, men har ikke win 2000... :(

Lenke til kommentar

Skift til linux.

Ubuntu server edition bruker omkring 20MB ram uten tjenester som standard.

Min hjemmemekket filserver med ubuntu server og godt raid 5 oppsett (satt opp via programmet mdadm) yter opp til 300MB i sekundet overføring fra harddiskene til ram og makser 1Gbps interfacet.

Jeg vil tro at du med en enkel harddisk og din maskin klare 40MB i sekundet over nettverk ( 11ish dersom du kun har 100mbps nettverksinterface).

Lenke til kommentar
Skift til linux.

Ubuntu server edition bruker omkring 20MB ram uten tjenester som standard.

Min hjemmemekket filserver med ubuntu server og godt raid 5 oppsett (satt opp via programmet mdadm) yter opp til 300MB i sekundet overføring fra harddiskene til ram og makser 1Gbps interfacet.

Jeg vil tro at du med en enkel harddisk og din maskin klare 40MB i sekundet over nettverk ( 11ish dersom du kun har 100mbps nettverksinterface).

Ja jo, men har ikke no greie på linux. Er ikke det bare slik kode greier? Og det er jo windowsmaskiner de andre vi har her, som vi da skal kunne overføre i fra.

Lenke til kommentar
Raskere?

Som The Tobby sier: bytt til noe annet enn Windows. Hvis du ike vil ha Linux, så finnes det andre alternativer.

For eksempel FreeNAS - webgrenesnitt for oppsett - enkelt å administrere. FreeNAS er basert på FreeBSD.

Kan jo kanskje teste det, men er det som et opperativsystem da eller?

Det er et operativsystem ja.

Installasjonen skjer slik.

1.brenn cd

2.start opp maskinen med cden i

3.svar på spørsmålene som står på skjermen ved hjelp av et tastatur

4. Gå inn på en nettside og sett den opp.

Like lett som å sette opp sin egen f.eks forum konto på hw.no eller d-link router.

(ok, ikke helt nøyaktig installasjons veiledning, men du tar poenget:)

Foruten installasjonen så trenger du ikke en eneste "kode" siden alt er styrt fra en nettside.

Og installasjonen blir bare å skrive "Press Enter if you wish to install" -> så trykker du enter.

Er ikke vanskelig

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Ringte komplett og spurte hva de kunne være, og de sa det at disse brikkene ikke passer. pc 100 --> 133 gikk ikke
.

Flere HK tar begge deler, alt ettersom ensidig/tosidig minneconfig. I så fall blir 133 kjørt på 100Mhz. Gamle HK har ofte begrensing på max. 512MB. Osv. :)

Lenke til kommentar
Ringte komplett og spurte hva de kunne være, og de sa det at disse brikkene ikke passer. pc 100 --> 133 gikk ikke
.

Flere HK tar begge deler, alt ettersom ensidig/tosidig minneconfig. I så fall blir 133 kjørt på 100Mhz. Gamle HK har ofte begrensing på max. 512MB. Osv. :)

Er ikke sikkert maskina tar 100 og 133 samtidig. Prøv å naåå ut gamle rammen og sett i bare nye.

Ellers er en linux distro ellers freenas beste opsjon, det er tross alt operativ system som er skrevet for nettverk.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en tilsvarende maskin (500 MHz Celeron, 512 MB PC133) som en slags all round server selv. Den kjører en nedstrippet utgave av XP SP3 bruker Avira antivirus og Windows Firewall. Jeg bruker Logmein free for å aksessere maskinen, og jeg deler filer og mapper mellom andre maskiner via trådløst nettverk med den innebygde funksjonaliteten for deling i XP.

Denne løsningen har fungert adekvat i et års tid nå, og maskinen er rask og stabil nok til sine relativt beskjedne arbeidsoppgaver. (Backup, nedlasting og spillserver.) Jeg måtte gå fra 256 MB PC133 til 512 MB PC133 for å få maskinen sånn noen lunde brukbar med XP SP3. Jeg var også nødt til å strippe XP ganske betraktelig med nlite.

Forskjellen i ytelse mellom PC100 og PC133 er så vidt jeg husker ganske liten, og når mengden er så begrenset som 256 MB er det mengden som er den største flaskehalsen i et XP-system, ikke minnebåndbredden. Forøvrig har jeg en gammel PC100 256 MB brikke liggende. Om du har to RAM slots i maskinen og er interessert så send gjerne en PM. ;)

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Enig med tingo, Freenas

1) Sett opp freeNas, sett i en minnepenn eller noe smått på som den kan boote fra/lagre "freeNas på"

Da kan du bruke alle harddiskene som lagring over nettet.

2) Gå på en annen pc og skriv ipadressen du har tastet inn i freenas og volla

Der styrer du alt gjennom en nettleser og harddiskene dukker opp over nettverket.

Du behøver ikke ha skjerm i heller på nasen.

Lenke til kommentar
Om man skal bruke freenas må man vel installere Samba for å få til deling av filer til Windows-maskiner?

FreeNAS kommer "ferdig" med Samba installert.

Fat32 er uaktuelt i forhold til store filer og skrivestøtten til NTFS er vel fortsatt ikke helt optimal?

Hva mener du her egentlig?

Hvilket filsystem som er på diskene som er koblet til FreeNAS-boksen er vel ikke relevant, du bruker jo Samba til å nå disse over nettet.

Lenke til kommentar
Om man skal bruke freenas må man vel installere Samba for å få til deling av filer til Windows-maskiner?

FreeNAS kommer "ferdig" med Samba installert.

Fat32 er uaktuelt i forhold til store filer og skrivestøtten til NTFS er vel fortsatt ikke helt optimal?

Hva mener du her egentlig?

Hvilket filsystem som er på diskene som er koblet til FreeNAS-boksen er vel ikke relevant, du bruker jo Samba til å nå disse over nettet.

Lurte felt på det der jeg og, ser ut som han tror du må bruke fat system på samba ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...