Gå til innhold

Angående temp på E8500


Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvor høyt temp can være på denne cpuen før det begynner og ta hardt på.

 

Husker da jeg monterte cpu kjøleren her for en stund siden så hadde jeg satt den feil så den kjølte ikke i hele tatt og 3 ganger på rad startet jeg opp pcen med over 300 graders cpu, rart den ikke brant opp :S

 

Men iallefall etter jeg hadde satt på kjøleren så clocket jeg en fin clock opp til 4.2 ghz med 1.35V

 

Men nå bestemte jeg meg for å clocke den litt mer

og nå har jeg clocket den opp til 4.4ghz med 1.42V og idle temp nå er 42-43C

 

Så det må jo være en god del Mhz,Volt og Celcius å gå på fortsatt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal nok gå å pushe litt mer ja.. Men vær forsiktig med det.. Sørg for å ha bra nok kjøling på HK f.eks. Når det kommer til CPU temp, så bør du holde deg under 70c load med så høy spenning..

og hold deg litt unna stresstester, kjør heller på med en del krevende spill/benchmarks og sørg for at prosessor ikke varmes opp for mye av skjermkort. (åpne kabinett, sett en vifte mot elns.) Det er ikke nødvendigvis temp eller volt som dreper, men kombinasjonen av temp, volt og frekvens. Det slites ned som med dekk på en bil, kjører du fort sliter du dekkene mer, svinger du mye sliter du dekkene mer, gjør du begge deler sliter du dobbelt så mye dekk.

 

NB vil nok trenge ganske så mye volt når du nermer deg 500fsb.. da blir det varmt.. Mitt hk har kjørt på max volt i et år nå, men tror det begynner slite litt nå... kan være temp også, siden jeg ikke har rengjort kjølern på et år.. skal rense det snart tror jeg, håper det hjelper.. Ellers, så har cpu kjørt i over et år med 1,49v og 4,5ghz.. + en del stunts upp mot 1,60v. Høyeste frekvens jeg fikk kjørt 3dmark vantage og 06 med var 4,6ghz. Men dette er en C0 prosessor.. har du en E0 tror jeg den klarer mer..

 

((((Husk, det er ikke noen garanti for at det går bra å øke mer, se på dette som en veileding... tror du kan være fornøyd med 4,4ghz 24/7 :) )))

 

post-169666-1255909419_thumb.jpg

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Fin klokk det der ;)

 

Sliks angående NB spenning, hvorfor sier du at man trenger mye volt for 500FSB?..

personli så trur jeg de fleste high-end hovedkort skal klare dette på strak arm uten noen som helst økning.

 

Personli: 530FSB ved 1,22V ( minste jeg kunne stille til ) MSI-x48c

Lenke til kommentar

Mine kort har trengt dette.. men jeg har da nvidia 780 ddr2 (rart at ikke dette klarte det på lav nb volt da..) & 790i-ultra med ddr3 2000mhz rambrikker. Mulig du ikke trenger mye ekstra volt på intel x48 kortene med ddr2.. Men hørtes rart ut at du kan kjøre på minimum volt.. jeg må kjøre 1,5v på nb for å klare mer enn 480fsb.

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Nvidia chipset sluker spenning på NB/SB. Varme blir de også. Jeg er faktisk glad jeg har drept mitt. Maksa ut alt av volt på 780i SLI og E8400 C0. 530MHz fsb. Gøy så lenge det varte. Nå er både hovedkortet og cpu'en gravlagt.

Det er ikke gitt at nfarce chipset vil klokke over 500-520 i heletatt. 790 er heldigvis litt mer klokkevillig enn 680/780.

 

Har dilta over på intel jeg... X48 chipsettet raser opp på 520-530Mhz fsb med det meste på auto, og med litt forsiktig tweaking er 600-620 innenfor rekkevidde uten at det går alt for varmt.

Lenke til kommentar

Jepp, nå vil jeg si at mitt nvidia780SLI tålte høyere fsb enn 790ultra..

Jeg bruker ultra kortet nå pga ddr3, men dette kortet klarer ikke over 500fsb.. på 498fsb streiker det helt, nekter helt å starte da, uansett spenning osv, men 780SLI klarte 520fsb før det traff samme veggen.

Nå har jeg blitt drittlei nvidia og intel, så jeg kjøpte meg et nytt AMD oppsett nå, med ATI crossfire osv. fungerer så utrolig mye bedre selv om det ikke klokker like bra, så er det sånn at enten er det stabilt, eller så starter det ikke, lave temps osv. Begynner like AMD igjen jeg.. :)

Lenke til kommentar

Ja, her tror jeg du kan gå litt på volten.. 1,4v i windows ville jeg kanskje satt som maxgrense for en 24/7 klokk.. selv om jeg har brukt en god del høyere..

Du har en god chip der tror jeg faktisk.. den er i allefall E0 stepped.

MEN:

Har du planer om å ha cpuen lenge ville jeg gått ned på klokken til kanskje 4,2ghz og justert meg ned til et stabilt volt nivå derfra. 1,34v skal den nok klare i en del år dersom temperaturen holder seg fin.

 

Edit: selv sitter jeg nå å drømmer om å spille CSS med 5ghz og luft.. tror ikke jeg kommer dit, men nå kjører jeg 4,7ghz og skal se om CSS fungerer:)

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Hopper rett inn jeg, har for meg at sålenge tempraturen er ca ok er det ikke så veldig farlig med litt mye volt. Disse cpu'ene holder nok mange år lengere enn vi har dem. Jeg kjører på 1,456v 24\7. (e8600) Og har gjort det ganske lenge nå. Ikke merket noe til noe som helst, ikke noe problemer, ikke noe elektromigrasjon.

 

Leste om en som kjørte en 45 nm cpu på 1,6v over lang tid, ikke noe problem der heller...

Lenke til kommentar

Ottesen du har et poeng, men det varierer fra produskjon til produskjon..

Umulig å ha en fasitt på hvor mye de kan takle og det er derfor vi setter oss en "max-grense"

 

jeg har hatt den på 4.9ghz med css engang men husker ikke hvordan eller hvor mange volt etc.

Endret av Moozoren
Lenke til kommentar

Er enig med ottesen, INGEN problemer med min cpu så langt, og som sakt, har kjørt nesten 1,5v i et år nå. merker ingenting, og prosessoren klokker like bra om ikke bedre nå enn før..

Det eneste jeg vil være forsiktig med er å anbefale dette til andre, da det kan være noen som faktisk har en chip som tar kvelden med samme volt etter bare en dag eller to. En dårlig chip da, men garantien er brutt og de finner fort ut om det har vært 0,6v for mye spenning på den... da vil ikke jeg være den som sa det går bra å kjøre så høy spenning:P

 

Nice!! jeg har forsøkt i hele natt, og har vært oppe i svimlende 1,66v men klarte ikke kjøre CSS over 4,76ghz.. fikk en feilmelding da.. Men ellers så boota alt fint, ingen bluescreens og kjørte superPI 1M flere ganger.. Btw, så ble beste resultat der 9,98sek

Fikk boota windows med 4,80ghz, men etter dette nekta hovedkortet å poste:( Nvidia dritten klarer ikke stort mer enn 500fsb UANSETT hva jeg gjør.

 

Edit: en liten ting ottesen? 45nm cpu fra Intel eller AMD? Det har seg sånn meg forstått at AMD sine 45nm tåler en god del mer. Har en Phennom II 965BE selv som faktisk kjører 1,47v stock.. Ligger på utrolig lav temp faktisk.. bare 30c idle og 50c MAXload med stock kjøler og 400mhz OC.

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Jeg har en ide i hodet mitt om at disse 45nm cpu'ene er mye mer svake for høy FSB spening enn ren cpu/vcore spenning.

Jeg vil tro at så lenge du klarer holde fsb-spenninga under 1.35-1.40V er muligheta for å skade chipen ganske minimal så lenge tempen er under kontroll (core temp under 70-75C mener jeg skal være ok.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...