Bone Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Heisann! Akkurat gått til innkjøp av Nikon D90, med Nikkor 18-105mm objektiv (det står mange andre tall der, men vet ikke helt hvem som er viktige å ta med, -ja, er amatør!) Men, lurte på om det fantes noen tommelfingerregler, eller noe annet tips og triks for oss med slik kamera kan tenke på? Eventuelt hvor jeg kan lese litt for å bli en bedre fotograf med dette kameraet? Er strålende fornøyd foreløpig i hvert fall! Takk, takk! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Et godt sted å starte er manualen som fulgte med kameraet. Dette forklarer innstillingene på ditt kamera. Derpå, les bøker om fotografering (se på nærmeste bibliotek), blader (Narvesen/bibliotek) og sjekk om det finnes en kameraklubb der du bor. Til slutt, prøv, prøv og prøv. Du vil lære meye av å se på hvilke instillinger et bilde er att med, uansett om det er et velykket bilde eller et mislykket bilde. Fotografering er tegning med lys - vær klar over det og utnytt lyset. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Takker for svar! Ja, det var vel det jeg regnet med.. hehe.. at det ikke fantes et supertips som gjorde alle bilder bra! hehe.. Men, et par spørsmål: Jeg har sett etter, men hvordan (hvis mulig) kan man slå av lyden når man knipser bilder? For, den lager noen elektroniske lyder ved knips.. av og til er det kjekt.. men av og til er det også kjekt at det ikke er lyd der.. Og, en annen sak, hvis jeg bruker manuell fokusering: Jeg zoomer helt inn til noe, så bruker jeg manuell fokus for å få den lille detaljen i fokus.. og så zoomer jeg ut igjen til slik jeg vil at bilde skal se ut.. den lille detaljen jeg første zoomet inn på og satte i fokus, vil fortsatt være i fokus sant? At det, uavhengig av zoom, vil være i fokus!? Takk, takk! Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Men, et par spørsmål: Jeg har sett etter, men hvordan (hvis mulig) kan man slå av lyden når man knipser bilder? For, den lager noen elektroniske lyder ved knips.. av og til er det kjekt.. men av og til er det også kjekt at det ikke er lyd der..Elektroniske lyder? Hva skulle det være? Det er vel heller mekaniske lyder fra speil og lukker. Og, en annen sak, hvis jeg bruker manuell fokusering: Jeg zoomer helt inn til noe, så bruker jeg manuell fokus for å få den lille detaljen i fokus.. og så zoomer jeg ut igjen til slik jeg vil at bilde skal se ut.. den lille detaljen jeg første zoomet inn på og satte i fokus, vil fortsatt være i fokus sant? At det, uavhengig av zoom, vil være i fokus!?Det kan du ikke regne med. Som regel må det fokuseres på nytt etter at zoom er brukt. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 I stedenfor å lese bruksanvisningen (som er utrolig tørr og "tunglest") fra A til Å anbefaler jeg denne boken av Thom Hogan. Det er egentlig en slags bruksanvisning det også, men med forklaringer til alle innstillingsmuligheten, inkludert hva han selv fortrekker og tips til hva du skal bruke i ulike situasjoner. I tillegg inneholder boken en del om hvordan et speilreflekskamera virker og er bygget opp. Mye bedre og mer engasjerende lesning! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Men, et par spørsmål: Jeg har sett etter, men hvordan (hvis mulig) kan man slå av lyden når man knipser bilder? For, den lager noen elektroniske lyder ved knips.. av og til er det kjekt.. men av og til er det også kjekt at det ikke er lyd der..Elektroniske lyder? Hva skulle det være? Det er vel heller mekaniske lyder fra speil og lukker. Og, en annen sak, hvis jeg bruker manuell fokusering: Jeg zoomer helt inn til noe, så bruker jeg manuell fokus for å få den lille detaljen i fokus.. og så zoomer jeg ut igjen til slik jeg vil at bilde skal se ut.. den lille detaljen jeg første zoomet inn på og satte i fokus, vil fortsatt være i fokus sant? At det, uavhengig av zoom, vil være i fokus!?Det kan du ikke regne med. Som regel må det fokuseres på nytt etter at zoom er brukt. Okei, men hva er fokusen på da, da? Vet ikke helt hvordan man "setter tall" på fokus-innstillinger.. men, hvis jeg står, la oss si, 1 meter unna et objekt.. så zoomer jeg helt inn på det objektet, for det er det objektet jeg vil ha mest mulig i fokus, men jeg ser ikke så godt å fokusere på det objektet (når det er klart/uklart) uten å zoome, siden det er så langt unna.. derfor så zoomer jeg inn først.. så fokuserer jeg på det.. men, jeg vil jo ha med noe rundt objektet også, så derfor zoomer jeg litt tilbake.. -jeg antok da at det objektet jeg først zoomet inn på fortsatt ville være i fokus? Siden jeg har satt fokus til å fokusere på "en avstand på 91,5 meter unna", og trodde det ville være uavhengig om jeg zoomet inn eller ut?! Takk igjen! I stedenfor å lese bruksanvisningen (som er utrolig tørr og "tunglest") fra A til Å anbefaler jeg denne boken av Thom Hogan. Det er egentlig en slags bruksanvisning det også, men med forklaringer til alle innstillingsmuligheten, inkludert hva han selv fortrekker og tips til hva du skal bruke i ulike situasjoner. I tillegg inneholder boken en del om hvordan et speilreflekskamera virker og er bygget opp. Mye bedre og mer engasjerende lesning! Tusen takk for tips! Skal sjekke ut.. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Du kan aktivere 3D tracking. I så tilfelle vil AF være operativ så lenge du holder utløseren halvveise inne. Om du har det du skal fokusere på i siktet (fokuspunktet) så vil kameraet holde dette i fokus selv når du zoomer. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 3D tracking? hmm.. jeg tenker ikke på autofokus, jeg tenker på manuell! At man stiller inn fokuspunkt / avstand manuelt.. har det DA noe å si hvorvidt man zoomer inn eller ut? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 hmm.. jeg tenker ikke på autofokus, jeg tenker på manuell! At man stiller inn fokuspunkt / avstand manuelt.. har det DA noe å si hvorvidt man zoomer inn eller ut? Noen ganger må man refokusere, andre ganger ikke. Det kommer ann på objektivet. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Okei, men hva er fokusen på da, da? Vet ikke helt hvordan man "setter tall" på fokus-innstillinger.. men, hvis jeg står, la oss si, 1 meter unna et objekt.. så zoomer jeg helt inn på det objektet, for det er det objektet jeg vil ha mest mulig i fokus, men jeg ser ikke så godt å fokusere på det objektet (når det er klart/uklart) uten å zoome, siden det er så langt unna.. derfor så zoomer jeg inn først.. så fokuserer jeg på det.. men, jeg vil jo ha med noe rundt objektet også, så derfor zoomer jeg litt tilbake.. -jeg antok da at det objektet jeg først zoomet inn på fortsatt ville være i fokus? Siden jeg har satt fokus til å fokusere på "en avstand på 91,5 meter unna", og trodde det ville være uavhengig om jeg zoomet inn eller ut?! Hvis det er objektivets zoom du snakker om så kan du som sagt ikke garantere at fokus beholdes. Men hvis du benytter liveview kan du jo zoome så mye du vil på skjermen uten at fokus forstyrres. Er du nødt for å zoome slik frem og tilbake da? Kan du ikke bare plassere en enkelt fokussensor på det punktet du skal fokusere på og så benytte deg av fokusbekreftelsen? Jeg antar at dette dreier seg om et objektiv uten autofokus, siden du ønsker å fokusere manuelt. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Men, et par spørsmål: Jeg har sett etter, men hvordan (hvis mulig) kan man slå av lyden når man knipser bilder? For, den lager noen elektroniske lyder ved knips.. av og til er det kjekt.. men av og til er det også kjekt at det ikke er lyd der..Elektroniske lyder? Hva skulle det være? Det er vel heller mekaniske lyder fra speil og lukker. Og, en annen sak, hvis jeg bruker manuell fokusering: Jeg zoomer helt inn til noe, så bruker jeg manuell fokus for å få den lille detaljen i fokus.. og så zoomer jeg ut igjen til slik jeg vil at bilde skal se ut.. den lille detaljen jeg første zoomet inn på og satte i fokus, vil fortsatt være i fokus sant? At det, uavhengig av zoom, vil være i fokus!?Det kan du ikke regne med. Som regel må det fokuseres på nytt etter at zoom er brukt. Kan det være det pipet som kommer når kameraet har fokusert? Når du trykker utløserknappen halvveis ned og man hører et pip som sier ifra at objektet er i fokus? Lenke til kommentar
boos Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg forstår heller ikke hvorfor du på død og liv må fokusere manuelt? Kan du ikke bare velge utsnitt (med zoom'en), fokusere med autofokusen (hold utløserknappen halvveis ned), komponere bildet og trykke av? boos Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 hmm.. så rart! ..at man må refokosere noen ganger.. Jeg har et objektiv som fulgte med i en sånn standardpakke: (tror jeg skriver riktig nå): AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR Når det gjelder å zoome frem og tilbake.. så er det fordi at når jeg står langt unna det jeg vil ta bilde av, og vil(!) bruke manuell fokus, så trenger jeg å zoome inn for å bedre se skarpheten når jeg skal fokusere.. for så å zoome tilbake igjen når jeg skal ta bildet.. (men, tenkte jo ikke på forstørrelsesfunksjonen da..).. objektivet har autofokus så vidt jeg vet! Vet ikke helt om det er objektivets, eller husets fokus det er snakk om, dessverre! ..bare syntes det var så rart at hvis jeg fokuserer på en ting, med manuell fokus, så burde den da være stilt inn til å fokusere på objekter som er X,X meter langt unna, uansett om det zoomes inn eller ut etterpå, så lenge jeg ikke rører fokus-dreiehjulet.. Et eksempel i praksis som dette hadde vært fint med, er om det er noe som skjer noen meter foran deg.. og det som skjer er alltid på samme plass, så godt som.. men, du/jeg vil ta bilder med forskjellig zoom, noe tett, noe lengre unna, men da slippe å fokusere for hvert eneste bilde / gang man zoomer inn eller ut.. Takk for tilbakemelding, forresten! Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg har et objektiv som fulgte med i en sånn standardpakke: (tror jeg skriver riktig nå): AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR Dette er et autofokusobjektiv, hvorfor vil du fokusere manuelt? Et kitobjektiv som det egner seg best med bruk av autofokus. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 hehe.. si det! Litt fordi jeg av og til prøver å ta noen stilige bilder ved å fokusere på noe annet (noe bak, f.eks), enn det som er foran og som autofokusen reagerer på.. (og sikkert også fordi jeg ikke har lært meg å velge ut en, eller flere, av de 11 punktene..), og litt fordi jeg synes det virker litt mer profesjonelt! hehe.. har akkurat kjøpt det, og det er ikke så mye jeg har fått styra med enda, og det er liksom det jeg har lekt meg mest med.. å sette ting inn og ut av fokus.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (og sikkert også fordi jeg ikke har lært meg å velge ut en, eller flere, av de 11 punktene..) Det er det første du skal lære deg. Finn frem instruksjonsboken! Innstillingen heter noe sånt som "dynamic area". Det er ikke "proffere" å fotografere med manuelle innstillinger, så lenge du ikke har en god grunn til det. Det eneste du oppnår er å ta en hel masse dårlige(re) bilder. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jepp, lær deg de forskjellige fokus funksjonene. Selv har jeg programmert "funksjonsknappen" til å kunne velge hvilken autofokus modus som skal brukes. Lenke til kommentar
handbook Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Hei! Kjøpte samme kamera for ett halvt år siden som mitt første speilrefleks. Manualen som fulgte med syntes jeg var strengt tatt ubrukelig, men det som derimot har hjulpet utrolig mye er følgende: 1.) Ken Rockwell d90 manual. En gratis manual (men anbefaler å donere 5$ for denne) som er utrolig bra. Får lastet den ned som pdf også så du kan skrive ut. Ligger også mye annet bra på den siden. http://www.kenrockwell.com/nikon/d90.htm 2.) Magic Lantern sin DVD om Nikon D90. http://www.amazon.com/Magic-Lantern-DVD-Gu.../ref=pd_sim_b_3 3.) Fjernkontroll til kameraet til 24 kroner inklusiv frakt får du her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå