Gå til innhold

For og i mot: Bærbar PC eller MacBook?

snopp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vurderer 13" macbook vs bærbar selv. Ser elkjøp har noen gode priser på Macbook nå, kun 6.495 for 13" macbook (forrige versjon) og 9.495,- for macbook pro.

Vurderer sterkt å gå for den hvite til 6.495,-, men det frister jo litt å fleske til med pro booken med bedre skjerm, design og batteri :hmm:

Jeg ville ikke gått for den gamle MacBooken. Den nye kommer med Unibody, bedre skjerm og litt kjappere prosessor for 1500 kr mer.

Lenke til kommentar

Til trådstarter; selv har jeg alltid vært skeptiker til alle former for Mac ettersom jeg tradisjonelt sett har bygget alle mine stasjonære pc'er opp gjennom tiden samt kjøpt bærbare pc'er med fokus på spillytelse. Windows XP har vært min trofaste følgesvenn gjennom alle år, og er etter min mening fortsatt et konge operativsystem som funker knall.

Men, da jeg omsider bestemte meg for å bytte ut laptopen falt jeg for fristelsen av å gå for den dyreste macbook pro 15" modellen. Dette rett og slett fordi jeg ønsket å prøve noe helt nytt. Og jeg angrer ikke ett sekund.

Det er mange elementer som trekker macbooken i positiv favør - her er noen av dem:

- solid bygd i aluminium med få skjøter - det føles ut som en pc som varer

- det skal godt gjøres å finne en penere bærbar

- fantastisk tastatur

- klar og fin skjerm med en utrolig klarhet og lysstyrke

- konge batteritid

- solid og enkelt operativssytem

- mulighet for å bootcampe med windows

- stabilt, stabilt, stabilt

- enkelt å oppdatere alt fra drivere til software - alt skjer via samme kanal

- tilnærmet LYDLØS

- osv.

Noen elementer ved macbooken trekker dog i negativ retning:

- kun 2 usb-porter er og blir for lite for min smak... de kunne droppet minnekortleseren til fordel for et par usb-porter til

- jeg har opplevd at programmer har låst seg 2 ganger, ergo er ikke dette kun et fenomen relatert til windows

- solid bygd i aluminium til tross, den er svært utsatt for riper

- fettmagnet

- ganske så overpriset sammenlignet med alternativer i pc-leiren (men, ikke så enormt mye som applehatere skal ha det til)

- et helvete å ha dersom du primært skal spille spill med den- støtter få spill og enkelte av spillene den støtter er vanskelig å få innstallert...

Angrer jeg på kjøpet?

Nei, snarere tvert i mot. Macbooken passer mine bruksformål perfekt - surfing, musikk, film og kontorarbeid. Den oser av kvalitet og en ekslusivitet jeg aldri har opplevd eller går lei av. Den er stille og kjølig i tillegg, noe som veier svært mye for meg.

Etter min mening må du ta stilling til hvorvidt du ønsker å gå over til annet operativsystem samt hvorvidt du ønsker å bruke noen laken mer på design/merke. Du bør også ha i mente at Windows 7 nettopp har blitt lansert og er et fullgodt alternativ til Mac OSX. Det mener iallefall jeg som har brukt det en tid nå. Stabilt og funksjonelt, samt enkelt å bruke for alle som kommer fra xp - og vistaleiren. På mange måter er Windows 7 et debugga Vista.

Forresten mener jeg du bør velge den gamle macbooken i plast da denne er prisgunstig for tiden (utgående modell). Alternativt ville jeg slått på stortromma og skaffet meg en Macbook Pro.

Lykke til med evt. kjøp!

Lenke til kommentar

Den gamle plast-MacBooken er vel ikke av de Apple-maskinene som har hatt rykte på seg for å være best konstruert? Jeg ville i alle fall tatt en titt på den nye. Men egentlig ville jeg bare spart opp og kjøpt MBP; maskiner i aluminium varer etter min erfaring mye lengre – min snart 6 år gamle PowerBook er fremdeles i god stand. Det er mer enn jeg kunne sagt om plast-maskiner fra Dell et al etter noen år med tilsvarende bruk.

Lenke til kommentar

For min del trenger jeg egentlig ikke kjøpe bærbar før til høsten igjen da jeg mest sannsynlig reiser utenlands for å studere, ble bare litt fristende å kjøpe på tilbud nå :p

Tror jeg satser på å ha litt is i magen og gå for en Macbook Pro neste gang den blir oppdatert, den får vel mest sannsynlig en oppgradering tidlig i 2010? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...