dnthalhuk Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Har nettopp fått vite at jeg har fått et inkassokrav imot meg og jeg lurer på hvilke rettigheter jeg har. Kan først forklare situasjonen. Fra August 2008 til Juli 2009 bodde jeg i en hybel i et bofelleskap, hadde kontrakt på 12 måneder. Den siste leia i Juli skulle vært betalt innen 15.07.2009, men jeg trodde den gikk igjennom på avtalegiro 01.07.2009 men det gjorde den ikke. Dog opplyste huseieren meg om dette per telefon og ansikt til ansikt noen dager før jeg flyttet og 31.07.2009 betalte jeg leia. Har dette på min nettbank. Så begynner rotet fra deres side antar jeg. Jeg flyttet til Tyskland i august hvor jeg enda bor. Bruker ikke mitt norske telefonnummer, har ikke brukt det siden midten av august. Huseieren kan ikke ha registrert at jeg faktisk betalte den siste husleia før jeg flyttet, for denne uka fikk jeg vite at jeg hadde et inkassokrav mot meg på 4800 kr. Dette fant jeg ut fordi venner av meg som fortsatt bor i bofellesskapet åpnet en diger konvolutt med mitt navn på der kravet lå vedlagt. Dette er selvfølglelig uaktuelt at jeg betaler, da jeg har alt mitt på det rene, men jeg lurer på hvilke rettigheter jeg har. Stiller en del spørsmålstegn ved at de ikke har prøvd å kontakte meg annet enn gjennom brev til en adresse hvor jeg faktisk ikke bor. Ingen brev er kommet til min folkeregistrerte adresse, de har ikke prøvd å sende meg en epost, hadde ikke det siste brevet de sendte vært så i øyenfallende hadde jeg fortsatt vært uvitende om at det forelå et inkassokrav mot meg og at de truer med rettsak (hah). Dette kan da ikke være en korrekt framgangsmåte. Kan de virkelig bare kjøre på å øke inkasso gebyr i 3 måneder uten og noen gang faktisk få bekreftet at jeg er klar over situasjonen? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Tja, virker jo som litt slappe rutiner hos inkassoselskapet. Som regel, om man ikke tar kontakt eller betaler de første varslene eller avtaletilbudene så sjekker selskapet opp adressen de har mot folkeregistrert adresse. Men ut over dette så forventer jo selskapet at post som ikke blir sendt i retur(pga feil adresse) at mottaker har fått brevet. Så den største rutinesvikten her er vel at de som bor i felleskapet ikke har krysset ut adressen din og levert de tilbake til posten. Hadde de gjort det så hadde inkassoselskapet fått brevet tilbake og dermed sjekket folkeregistrert adresse mye tidligere. I tillegg så har de jo åpnet din post, og med mindre de har avtalt dette med deg så er det ulovlig. Uansett. Saken er grei. Ta kontakt med inkassoselskapet og gi beskjed at du bestrider kravet umiddelbart. Deretter sender du dem en kvittering(fra nettbanken) slik at du kan bevise din uskyld(evnt at huseier må sannsynliggjøre sitt rettmessige krav) og få saken avklart eller avsluttet. Evnt gebyrer som har samlet seg opp bør bortfalle. Betalingsanmerkninger skal selvfølgelig slettes(men eg tviler på at det er gått så langt). Lenke til kommentar
dnthalhuk Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Ja saken er grei og har sendt en epost med kvittering for å klare opp. Jeg ville bare ha litt info angående rettigheter dersom de skulle finne på å lage trøbbel. Når det gjelder bofellesskapet er ikke navnet mitt oppført på noen adresseliste der lengere, dog er min bror det. Men han har et annet fornavn og hybelnummer så det er fremdeles slapt av postmannen dersom han legger brevene i postkassen. Det at de åpnet posten spiller ingen rolle i denne saken, gode venner av meg de fleste og jeg er glad de åpnet dette brevet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Det er ikke alltid posten tar hensyn til hvilke navn som står på postkassen, men kun adressen. Av og til blir det sendt post til personer som ikke bor på et sted(på ferie eller lignende?) eller folk er ufattelig trege med å oppdatere navnene(på seg selv kjenner en andre). Så dette anser eg ikke som uvanlig eller uregelmessig. Eg vil påstå at det er de som sjekker postkassen sitt ansvar å se til at post som er sendt feil blir returnert til posten. Nå har eg ikke noe å henvise til her, men om postkassesystemet skal fungere i praksis så mener eg det nesten må bli sånn. Da eg bodde i kollektiv for en del år tilbake så var det til tider høy gjennomstrømming av nye leietakere. Huseier tok aldri ansvar når det gjaldt posten og når folk ikke hentet posten i hyllen sin så ble den returnert til Posten. Om det bare var leietakeren som var slapp så var det synd for den leietakeren, men avsender ble hvertfall gjort oppmerksom på at brevene ikke kom frem(om det nå var vitnemål, minibankkort, koder eller inkassoer). Og eg regner uansett med at du slipper mer styr med denne saken. Har du en kvittering du kan vise til så skal det veldig mye til for at det ikke blir en avgjørelse i din favør Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå