Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlig tomgang, Peugeot 406

Anbefalte innlegg

Hei!

Min Peugeot 406 1.8 bensin med 110 hestekrefter sliter litt for tiden...

Den fungerer glimrende til kjøring, men tomgangturtallet kommer og går.

Det vil si at når jeg slipper gassen, og bremser inn mot en rundkjøring, går turtelleren noen ganger ned på merket der den skal, men ikke alltid.

Når den ikke er i orden, så er turtallet ustabilt.

Det kan veksle mellom streken der tomgang SKAL være, og ca. halvparten av dette. Nåla går litt opp og ned.

Noen ganger dør den helt. Det er aldri noe problem å starte den igjen, men da må jeg holde inne gassen.

Feilen kommer og går, det er problemet.

Jeg er villig til å vedde 200 kroner på at den virker den dagen jeg leverer den inn på verksted, sånn at de ikke ser feilen.

For ca. 1-2 år siden gjorde den det enda oftere. Den gang hjalp det med nye plugger, og så var feilen borte fram til for ca. en måned siden, da kom denne irriterende feilen tilbake.

Men pluggene kan da ikke være årsaken nå?

Verkstedet nevner en slags motor som er ansvarlig for å justere tomgangen.

Jeg prøvde å bytte denne forrige gang, men siden det ikke løste problemet, satte jeg inn igjen den gamle, og fikk pengene igjen. (god service hos Gabriel Østråt!)

Hva kan gi en slik motor feil tomgang av-og-til, og ikke konstant?

Må verkstedet koble den til en PC med spesialprogramvare, og hente ut feilkoden for å løse denne floken?

Bilen virker nydelig, og er i daglig bruk. Ofte så er ikke problemet der i det hele tatt, selv om turtallet kan være noe lavt og vekslende.

Men når den først bestemmer seg for å stoppe på tomgang, ja da gjør den det konsekvent den neste timen. Så kan det fikse seg selv igjen...

Jeg forstår ikke problemet, og håper på tips, i tilfelle verkstedet jeg nå skal bruke påstår at "bilen er testet og funnet i orden".

Det er visst standardsvaret i elektronikkbransjen, har jeg hørt.

Jeg er heller ikke interessert i å bruke så altfor mange tusen på prøving og feiling, det er jo ikke akkurat en splitter ny Mercedes det er snakk om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For ca. 1-2 år siden gjorde den det enda oftere. Den gang hjalp det med nye plugger, og så var feilen borte fram til for ca. en måned siden, da kom denne irriterende feilen tilbake.

Men pluggene kan da ikke være årsaken nå?

Eeeh, hva med å bytte plugger igjen, så har du prøvd i hvertfall. Er jo tross alt hverken dyrt eller vanskelig å bytte ;)

Om det ikke fungerer så kan dethøres ut som du sliter med falskluft...

Hadde lignende problemer 2 ganger på gamlebilen.

Første gang var det en stor sprekk i belgen mellom LMM og innsugsmanifolden og neste gang var det en slange fra denne belgen og inn under innsuget som hadde løsnet.

Lenke til kommentar

Dette har jeg vært borti et utall av ganger, men jeg er ikke flink nok rent teknisk til å kunne forklare hva som er feilen og hvordan det rettes opp.

Jeg foreslår derfor at du tar en tur innom på Peugeot-sport-club.no og legger inn samme info. som du gjorde her. Mener at dette har latt seg fikse på en ganske så enkel måte ved flere anledninger.

Lykke til uansett !

Lenke til kommentar

Har du MAP-sensor eller LMM? Er det MAP-sensor er det sikkert som på 405en min, der hadde potmeteret på gassen gått. Problemet er at bilen ikke registrer hvor gasspjelde befinner seg, som oftest blir de først ødelagt akkurat i starten av spekteret mao tomgangen blir fucked. Ujevnt pådrag, treg gassrespons er andre symptomer, i mitt tilfelle hvertfall. ECU vil prøve å gjette hvor gassen befinner seg ut fra hvor mye luft som går inn i manifolden, men det funker dårlig. Bytte den er enkel jobb, delen koster en 500 lapp ny.

Endret av Virion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...