Gå til innhold

Bør jeg oppgradere til Windows 7?

Anbefalte innlegg

31.oktober blir norsk windows 7 lagt ut for salg ja.

Lørdag 31. oktober, altså :D

ok. takker

EDIT: bare et par spørsmål:

Adobe Photoshop følgte med dataen når jeg fikk den. Går det an å ta vare på dette? F. eks. kopiere mappen programmet er installert i og programdata?

Og her står det: Installasjonen som gjennomføres ved oppgraderingen er en ”clean install” (alle installerte programmer på din pc vil bli avinstallert)

Dette betyr vel at jeg ikke kan prøve å oppgradere først?

Endret av marti9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare et par spørsmål:

Adobe Photoshop følgte med dataen når jeg fikk den. Går det an å ta vare på dette? F. eks. kopiere mappen programmet er installert i og programdata?

Og her står det: Installasjonen som gjennomføres ved oppgraderingen er en ”clean install” (alle installerte programmer på din pc vil bli avinstallert)

Lenke til kommentar
bare et par spørsmål:

Du kan jo prøve å kopier Adobe mappen, men jeg tviler på at det går. Gjør den skjeldent på nyere programmer. Så da må du nok finne på noe lurt.

Og ja hvis du får opp den meldingen så er det en clean install. Trolig fordi du enten prøver å installere en annen bit versjon (altså 32bit Vista og 64bit Windows 7, eller motsatt.

Lenke til kommentar
bare et par spørsmål:

Du kan jo prøve å kopier Adobe mappen, men jeg tviler på at det går. Gjør den skjeldent på nyere programmer. Så da må du nok finne på noe lurt.

Og ja hvis du får opp den meldingen så er det en clean install. Trolig fordi du enten prøver å installere en annen bit versjon (altså 32bit Vista og 64bit Windows 7, eller motsatt.

1. Så det går ikke an å ta backup av hele programvaren gjennom et program, elns?

2. Det kommer ikke opp en melding, men det står på elkjøp sin hjemmeside.

Lenke til kommentar
1. Så det går ikke an å ta backup av hele programvaren gjennom et program, elns?

2. Det kommer ikke opp en melding, men det står på elkjøp sin hjemmeside.

1. Tror ikke det, men søk på google for å se om du finner noe.

2. Ok, de har nok bar sikret seg. Siden det KUN går an å oppgradere Vista til samme versjon (altså Home Premium til W7 Home Premium) eller til Ultimate, og du ikke kan oppgradere XP direkte, eller Vista med "feil" bit versjon, så er listen nokså kort på hva som virkelig kan oppgraderes direkte.

Og en "clean install" er uansett å foretrekke. Men du KAN prøve å oppgradere direkte fra Vista om du er innenfor kravene nevnt over. Går det feil så går det feil, og du må ta en clean install. Går det bra, ja så kanskje Adobe og det andre funker i W7 også.

Lenke til kommentar
bare et par spørsmål:

Du kan jo vurdere LapLink's PCMover.

De skal ha 40$ for det, og da får du en lisens som kan brukes én gang.

edit: Rettere sagt, mellom to bestemte PC'er. (Du kan prøve flere ganger mellom disse 2.)

PCMover er beregnet på overføring av filer og programmer fra en "gammel PC" til "en ny PC". Dette kan du "simulere" ved å installere Win7 på en ny harddisk og overføre filer og programmer fra XP/Vista på den gamle harddisken. Overføringen kan skje via ekstern harddisk, slik at bare "én av PC'ene" trenger å være påslått til enhver tid.

Sist gang jeg var borti dette programmet så det ikke etter hva som allerede var installert på "den nye PC'en" før det begynte å overføre, så det anbefales å ikke ha noe annet enn OS'et installert her.

En tungvinn måte, ja, men du får veie opp mot hvor mye du vil ha Photoshop med deg over.

(Var det fullversjon Photoshop, eller "bare" Photoshop Elements som koster litt over dobbelt så mye som PCMover? Det er jo også noe å ta med i vurderingen.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
bare et par spørsmål:

Du kan jo vurdere LapLink's PCMover.

De skal ha 40$ for det, og da får du en lisens som kan brukes én gang.

edit: Rettere sagt, mellom to bestemte PC'er. (Du kan prøve flere ganger mellom disse 2.)

PCMover er beregnet på overføring av filer og programmer fra en "gammel PC" til "en ny PC". Dette kan du "simulere" ved å installere Win7 på en ny harddisk og overføre filer og programmer fra XP/Vista på den gamle harddisken. Overføringen kan skje via ekstern harddisk, slik at bare "én av PC'ene" trenger å være påslått til enhver tid.

Sist gang jeg var borti dette programmet så det ikke etter hva som allerede var installert på "den nye PC'en" før det begynte å overføre, så det anbefales å ikke ha noe annet enn OS'et installert her.

En tungvinn måte, ja, men du får veie opp mot hvor mye du vil ha Photoshop med deg over.

(Var det fullversjon Photoshop, eller "bare" Photoshop Elements som koster litt over dobbelt så mye som PCMover? Det er jo også noe å ta med i vurderingen.)

Tror jeg "driter" i det.

Jeg bruker det ikke så mye at det gjør noe :p

Lenke til kommentar
Er dette en bra pris, og er det greit nok for å oppgradere 1 PC fra XP?

Og hvor mye ca kommer i tillegg til denne prisen levert hjemme?

Redigert...

Kan vel ikke bruke denne på en ny harddisk, eller? :blush:

Jo du kan bruke den på en ny harddisk, men ikke om du skal følge loven 100%:

http://samfunn.myhken.com/?p=939

Prisen på denne med frakt, norsk moms og forenklet tollgebyr blir 823 kroner med dagens kurs. Så det er ikke så mye å spare i forhold til norske nettbutikker. Koster vel 880 kroner + frakt her (den til 795 på MPX er litt juks, for det er en anytime ugrade fra starter til Home Premium).

Lenke til kommentar

Kan vel ikke bruke denne på en ny harddisk, eller? :blush:

Jo du kan bruke den på en ny harddisk, men ikke om du skal følge loven 100%.

Dette bør nyanseres litt:

Hvis du har en PC med en gyldig XP/Vista-lisens, så kvalifiserer du til en Upgrade til Windows 7.

Det er ikke nødvendig at XP/Vista er installert på disken nå, det er ikke en gang nødvendig at harddisken virker. Så lenge du eier en gyldig XP/Vista-lisens for denne maskinen, så har du rett til å bruke en Windows 7 Upgrade-DVD på denne maskinen.

I dette tilfellet har du altså lov til å kjøpe en ny disk til PC'en din og installere Windows 7 fra en Upgrade-DVD.

Det eneste som varierer fra en type oppgradering til en annen er den fysiske måten du gjør det på. (Se Myhken2's link ovenfor, f.eks., eller her.)

Det som er sikkert er at du ikke har lov til å bruke en Upgrade-DVD på en ny PC som du nettopp har skrudd sammen. (Såfremt du ikke overfører en XP/Vista-lisens fra en urgammel PC som skal pensjoneres, da ...)

Jeg gleder meg til den dagen da alle har en Windows-lisens de kan oppgradere fra - da kan vi endelig bli kvitt denne Upgrade vs. Full-forvirringen ...

Lenke til kommentar

OK så du har lov lisensmessig å bruke en oppgraderingslisens om du bare eier en XP/Vista lisens, men du får ikke aktivert lisensen din om du ikke har XP/Vista installert.

Så da har de tabbet seg litt ut der.

Derfor må du installere to ganger eller bruke "hacken" jeg har nevnt.

Lenke til kommentar
Prisen på denne med frakt, norsk moms og forenklet tollgebyr blir 823 kroner med dagens kurs. Så det er ikke så mye å spare i forhold til norske nettbutikker. Koster vel 880 kroner + frakt her (den til 795 på MPX er litt juks, for det er en anytime ugrade fra starter til Home Premium).

Da har det i alle fall ingen hensikt å kjøpe fra Amazon.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...