myhken Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Er det ingen måter å sjekke på forhånd om et program kan kjøre i 64-bit? Skjønner ikke helt hva som er problemet her... Om du kan kjøre Windows 7 64bit, så ville de fleste 32bits og 64bits programmer fungere på den pcen. Kjører du Windows 7 32bit, så vil KUN 32bits programmer kjøre på den pcen. Du skal ha ganske gamle programmer, eller helt spesial lagde programmer om du ikke får kjørt dem på Windows 7, det gjelder både 32bit og 64bit. Det eneste programmet jeg fikk en feil på på min W7 Pro 64bit RTM utgave var Paint Shop Pro 4, som kan kalles steingammelt (1996). Feilen gikk på at jeg ikke får installert versjon 4.10, men jeg løste det med å kopiere hele programmappen fra en annen pc som var oppgradert til 4.14, og nå kjører jeg det uten problemer. Så det sier vel det meste, når jeg kan kjøre et program fra 1996 på min W7 Pro 64bits utgave, så bør de fleste kunne kjøre alle sine programmer. Drivere er en annen sak, men i dag er heller ikke det noe særlig problem, om man ikke har steingammel hardware da. Lenke til kommentar
Alid Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Du skal ha ganske gamle programmer, eller helt spesial lagde programmer om du ikke får kjørt dem på Windows 7, det gjelder både 32bit og 64bit. Det kjører i 256 farger, så det er ikke nytt for å si det sånn....... Men det går sikkert bra. Takker for svar! Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Har nå lest litt på Packard Bell sin side for Windows 7, der jeg så at det stod: There are two options: "Upgrade" and "Clean Installation". If you choose "upgrade", the Upgrade Wizard will upgrade the Windows Vista OS to Windows 7 with necessary drivers. If you choose "Clean Installation", the installation process will format your C: partition. After the installation, you will need to install the drivers manually. Hva anbefaler dere å gjøre? Vil jeg ha noen fordeler, eller ulemper, ved å velge det ene eller det andre? Jeg fikk f. eks. med Adobe Photoshop gratis på dataen. Vil dette forsvinne hvis jeg velger "Clean Installation"? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Hva anbefaler dere å gjøre?Vil jeg ha noen fordeler, eller ulemper, ved å velge det ene eller det andre? Jeg fikk f. eks. med Adobe Photoshop gratis på dataen. Vil dette forsvinne hvis jeg velger "Clean Installation"? Ja alt du har der i dag blir jo borte. Så fikk du ingen lisens eller CD plate med, så blir det borte. Anbefaler uansett en "Clean install" for å unngå eventuelle problemer og annet følger med fra Vista. Men du kan jo prøve å oppgradere. Går det så går det, og får du problemer må du jo ta en "clean install" uansett. Husk backup uansett metode du velger, da en oppgradering kan gå feil, og du likevel må formatere disken. Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Hva anbefaler dere å gjøre?Vil jeg ha noen fordeler, eller ulemper, ved å velge det ene eller det andre? Jeg fikk f. eks. med Adobe Photoshop gratis på dataen. Vil dette forsvinne hvis jeg velger "Clean Installation"? Ja alt du har der i dag blir jo borte. Så fikk du ingen lisens eller CD plate med, så blir det borte. Anbefaler uansett en "Clean install" for å unngå eventuelle problemer og annet følger med fra Vista. Men du kan jo prøve å oppgradere. Går det så går det, og får du problemer må du jo ta en "clean install" uansett. Husk backup uansett metode du velger, da en oppgradering kan gå feil, og du likevel må formatere disken. Ok. Tror jeg går for "Clean Installation", slik at den blir som ny Og, som nevnt tidligere i tråden, tok jeg backup med en gang dataen var startet opp første gang. Men bør jeg ta backup på nytt? Uansett så skader det ikke å gjøre det for å vere på den sikre siden; men hvilket program kan jeg bruke da? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Tenkte mer på filer, bilder, dokumenter, musikk etc som du eventuelt har på disken der du skal installere Windows 7. Det hjelper jo ikke med en gammel backup hvis du har fyllt disken med dokumenter og musikk siden den gangen. Ellers sier jeg ikke at en clean install er det beste, og ville faktisk prøvd upgrade bare for å se om det fungerer. Fungerer det ikke så tar du bare en clean install da....koster deg kanskje noen timer med oppgradering, men ikke noe mer. Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Tenkte mer på filer, bilder, dokumenter, musikk etc som du eventuelt har på disken der du skal installere Windows 7.Det hjelper jo ikke med en gammel backup hvis du har fyllt disken med dokumenter og musikk siden den gangen. Ellers sier jeg ikke at en clean install er det beste, og ville faktisk prøvd upgrade bare for å se om det fungerer. Fungerer det ikke så tar du bare en clean install da....koster deg kanskje noen timer med oppgradering, men ikke noe mer. Jeg har overført (tatt backup av de filene jeg ønsker å ta vare på (skoledokumenter, lagringsfiler i spill , osv.)) Da trengs vel ikke noe mer backup? EDIT: Men er du sikker på at jeg får flere sjanser til å få inn Windows 7, slik at jeg kan ,som du sier, prøve alternativ 1 først, og deretter det andre? Endret 25. oktober 2009 av marti9 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Jeg har overført (tatt backup av de filene jeg ønsker å ta vare på (skoledokumenter, lagringsfiler i spill , osv.)) Da trengs vel ikke noe mer backup? Burde holde det ja...da er det bare tut å kjør...Windows 7 here I come. Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Men er du sikker på at jeg får flere sjanser til å få inn Windows 7, slik at jeg kan ,som du sier, prøve alternativ 1 først, og deretter det andre? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Men er du sikker på at jeg får flere sjanser til å få inn Windows 7, slik at jeg kan ,som du sier, prøve alternativ 1 først, og deretter det andre? Jepp så lenge du har en lovlig oppgraderingsversjon ja. Tipset er å ikke aktivere den før du vet om den funker..du har 30 dager på før du må aktivere den. Når Windows 7 spør om å skrive inn lisensen under installasjonen, trykker du bare neste, og ikke skriver inn noe. Så ser du om det funker, gjør det ikke det, tar du en clean install. Du kan uansett også aktivere en oppgraderings lisens flere ganger, men fra gang nr to må du kanskje ringe inn til den automatiske telefon tjenesten, men det er ikke noe stress. Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Men er du sikker på at jeg får flere sjanser til å få inn Windows 7, slik at jeg kan ,som du sier, prøve alternativ 1 først, og deretter det andre? Jepp så lenge du har en lovlig oppgraderingsversjon ja. Tipset er å ikke aktivere den før du vet om den funker..du har 30 dager på før du må aktivere den. Når Windows 7 spør om å skrive inn lisensen under installasjonen, trykker du bare neste, og ikke skriver inn noe. Så ser du om det funker, gjør det ikke det, tar du en clean install. Du kan uansett også aktivere en oppgraderings lisens flere ganger, men fra gang nr to må du kanskje ringe inn til den automatiske telefon tjenesten, men det er ikke noe stress. Vil jeg komme videre om jeg ikke skriver inn lisensen, da? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Vil jeg komme videre om jeg ikke skriver inn lisensen, da? Ja det vil du, den funksjonen har man hatt siden Vista. Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Vil jeg komme videre om jeg ikke skriver inn lisensen, da? Ja det vil du, den funksjonen har man hatt siden Vista. jeg skjønner ikke helt hva som da er vitsen med lisens. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 jeg skjønner ikke helt hva som da er vitsen med lisens. Muligheten til å kunne bruke Windows i mer enn 30 dager uten å måtte reinstallere er jo noe mange ser på som en fordel ... Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 jeg skjønner ikke helt hva som da er vitsen med lisens. Muligheten til å kunne bruke Windows i mer enn 30 dager uten å måtte reinstallere er jo noe mange ser på som en fordel ... smart men hvis jeg da velger å oppdatere uten lisens først, og får det til. Hva gjør jeg da? Gjør det på nytt, bare med lisens? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 smart men hvis jeg da velger å oppdatere uten lisens først, og får det til. Hva gjør jeg da? Gjør det på nytt, bare med lisens? Tror ikke du skjønner hva vi snakker om her. Når du skal installere Windows 7 så gjøres hele installasjonen UTEN at det skrives inn noen lisenskode. Helt på slutten får du opp en beskjed om å skrive inn lisenskode, MEN om du bare trykker neste her, så får du likevel satt opp Windows 7 helt ferdig. Så har du 30 dager på å skrive inn en lisens før du får opp meldinger om at du ikke har en gyldig lisens. NÅR du eventuelt får en lisens, høyre klikker du på Datamaskin på startknappen og velger egenskaper. Nederst på det bildet du får opp, kan du trykke på endre produktnøkkel. Da får du opp en veiviser. Der skriver du inn lisensen din, og så prøver den å aktivere over nett. Du trenger derfor IKKE å legge inn Windows 7 på nytt for å legge inn koden. Men om den ikke har registrert windows versjonen før installasjonen, og på den måten ikke godkjenner dette som en oppgradering, da må du starte installasjonen fra W7 du nå har, og så velge oppgradere. Da vil koden funke etter installasjon nr 2. Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 smart men hvis jeg da velger å oppdatere uten lisens først, og får det til. Hva gjør jeg da? Gjør det på nytt, bare med lisens? Tror ikke du skjønner hva vi snakker om her. Når du skal installere Windows 7 så gjøres hele installasjonen UTEN at det skrives inn noen lisenskode. Helt på slutten får du opp en beskjed om å skrive inn lisenskode, MEN om du bare trykker neste her, så får du likevel satt opp Windows 7 helt ferdig. Så har du 30 dager på å skrive inn en lisens før du får opp meldinger om at du ikke har en gyldig lisens. NÅR du eventuelt får en lisens, høyre klikker du på Datamaskin på startknappen og velger egenskaper. Nederst på det bildet du får opp, kan du trykke på endre produktnøkkel. Da får du opp en veiviser. Der skriver du inn lisensen din, og så prøver den å aktivere over nett. Du trenger derfor IKKE å legge inn Windows 7 på nytt for å legge inn koden. Men om den ikke har registrert windows versjonen før installasjonen, og på den måten ikke godkjenner dette som en oppgradering, da må du starte installasjonen fra W7 du nå har, og så velge oppgradere. Da vil koden funke etter installasjon nr 2. Så, for å oppsummere: Når jeg skal installere Windows 7, anbefaler du at jeg: Velger å oppgradere, uten lisensnøkkel Dersom oppgraderingen går bra, skriver jeg inn lisensnøkkelen Dersom det derimot ikke går bra å oppgradere, velger jeg en helt ny installasjon Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Så, for å oppsummere:Når jeg skal installere Windows 7, anbefaler du at jeg: Velger å oppgradere, uten lisensnøkkel Dersom oppgraderingen går bra, skriver jeg inn lisensnøkkelen Dersom det derimot ikke går bra å oppgradere, velger jeg en helt ny installasjon Helt riktig... Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Så, for å oppsummere:Når jeg skal installere Windows 7, anbefaler du at jeg: Velger å oppgradere, uten lisensnøkkel Dersom oppgraderingen går bra, skriver jeg inn lisensnøkkelen Dersom det derimot ikke går bra å oppgradere, velger jeg en helt ny installasjon Helt riktig... Ok. Da gjenstår det bare å takke deg meget Og å vente til torsdag. (for det er vel på kommende torsdag norsk Windows 7 kommer ut?) Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 31.oktober blir norsk windows 7 lagt ut for salg ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå