Gå til innhold

Bør jeg oppgradere til Windows 7?

Anbefalte innlegg

Det der er bare tull.. Om det står X86 eller X64 er _ikke_ noe fasit på om prosessoren din støtter 64bit eller ikke. En Core 2 T5500 støtter 64bit, punktum. Så langt jeg vet støtter alle Core2 prosessorene 64bit.

Enhetsbehandling viser vel heller X64 om du har installert 64bit OS tenker jeg, og X86 hvis du kjører 32bit OS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener å ha lest at alle core 2 duo er 64-bit. Dette bekreftes på liste over Intel-prosessorer på engelsk wikipedia . Du skal flere år tilbake i produksjonsår for å finne 32-bits prosessorer fra den produsenten.

Mao. bare å gå for det, prosessor støtter det. Eneste grunn noen har til å ikke velge 64-bit er kompatibilitet mot nokså gammel programvare (utgitt tidlig 2000-tall eller før), eventuelt at de ikke trenger det (har ikke mer enn 3GB RAM). 64-bit er uansett mest fremtidsrettet.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar
Eneste grunn noen har til å ikke velge 64-bit er kompatibilitet mot nokså gammel programvare (utgitt tidlig 2000-tall eller før), eventuelt at de ikke trenger det (har ikke mer enn 3GB RAM).

Hva om det ikke finnes 64-bits drivere for en eller flere hardware-enhet(er) i PC'en?

Ville ikke det også vært en god grunn til å ikke velge 64-bit OS?

Lenke til kommentar

Ja, husker den der Athlon-64. 6 år siden den først ble lansert. Intel kom litt etter, høsten 2004 overgangen til 2005. For notebooks hang de enda litt mer etter, og lanserte sin første 64-bit sommeren 2006. Så de som har en middels gammel laptop bør sjekke litt ekstra før oppgradering.

Lenke til kommentar
Eneste grunn noen har til å ikke velge 64-bit er kompatibilitet mot nokså gammel programvare (utgitt tidlig 2000-tall eller før), eventuelt at de ikke trenger det (har ikke mer enn 3GB RAM).

Hva om det ikke finnes 64-bits drivere for en eller flere hardware-enhet(er) i PC'en?

Ville ikke det også vært en god grunn til å ikke velge 64-bit OS?

Ja, det er mulig du har rett. Vet ikke. Kanskje noen andre kan svare? Din side hadde en artikkel om grunner for og mot for ikke så lenge siden. Kanskje du kan lete opp den? Mener å huske at konklusjonen derfra var at det i all hovedsak går bra, og du skal ha nokså sære driverbehov om du støter på driverproblemer.

Lenke til kommentar
... du skal ha nokså sære driverbehov om du støter på driverproblemer.

Ja, men det er vel uansett en fordel å vite om eventuelle driverproblemer før man kjøper Windows 7 og begynner å oppgradere.

Finnes det 64-bit Vista-drivere, så er man som regel safe.

edit: Her var det vel snakk om en Win7-oppgradering som kommer i posten, men allikevel.

(Jeg holdt på å skrive at den er gratis, men da hadde vel noen fått brokk.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden, men jeg ser at PC-en har Vista originalt, og da ser jeg absolutt ingen grunn til å ikke oppgradere til W7. Det er et mye bedre (raskere) OS enn Vista.

Er noe annet å oppgradere fra XP, om du ikke har bruk for alle de nye fancy greiene.

Lenke til kommentar

En bærbar av nyere dato vil selvsagt ikke har driverproblemer med 64bit OS. I alle fall ikke Windows 7. Beste Windows jeg har vært borti i forhold til drivere som medfølger OS uten ekstra installasjonstull.

Forøvrig merkelig at trådstarter har kjøpt en AMD fra Elkjøp som viser seg å være en Intel når han kjører CPU-Z.. =)

Lenke til kommentar

Eg hadde litt problem med drivarar då eg gjekk over frå 32-bits XP til 64-bits Vista for eit par år sidan, men det var ikkje lenge før det var i orden. Eg tvilar på at det er særleg maskinvare att der det ikkje er laga 64-bits drivarar no, men for å vere 100% sikker så ville eg sjekka nettsidene til produsenten.

Lenke til kommentar

Hvis det er program som ikke funker i 64 bit, er det da mulig å kjøre i 32 bit kompabilitet, eller noe slikt?

Har et kartprogram av litt eldre dato som jeg er usikker på.

Er det en måte å finne ut om det programmet kan kjøre i 64 bit?

Lenke til kommentar

Ja, vanleg 32-bits programvare og spel verkar fint under 64-bits operativsystem. Det som ikkje verkar er 16-bits programvare. No er det ikkje mange som brukar den slags no lenger, men eg har vore ute for dette i jobbsamanheng, der me av og til har fått problem når me skulle hatt lagt inn eit 16-bits program på ei maskin med 64-bits Vista.

(Berre for å spesifisere det, viss der skulle vere noko som helst tvil, så vil ikkje 32-bits maskinvaredrivarar virke på 64-bits operativsystem - men dette er noko heilt anna enn eit vanleg program.)

Lenke til kommentar

Vel, 16-bit drivere har aldri vært støttet av noen Windows NT versjon. Dette var kun mulig for 32-bit hybrid systemene, som var fra Windows for Workstations 3.11 opp til Windows 98 SE eller muligens Windows ME.

Nå er det slik at på 64-bit OS får du kun installere 64-bit drivere. På 32-bit OS får du kun lagt inn 32-bit drivere. 32-bit programvare funker både på 32-bit og 64-bit windows, men 64-bit programvare funker kun på 64-bit Windows, dette fordi de bruker et annet instruksjonsett som ikke er støttet av 32-bit prosessorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...