Gå til innhold

Bør jeg oppgradere til Windows 7?

Anbefalte innlegg

Hallo.

For rundt to måneder siden bestilte jeg denne. Med dataen fikk jeg også tilgang til å laste ned windows 7 når det kommer ut, og det har jeg hørt er den 22. oktober.

Så det jeg lurer på nå er om dere anbefaler å installere Windows 7.

Og bør jeg renske opp i registeret, avinstallere programmer, eller lignende før jeg eventuelt oppgraderer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du burde oppgradere, men jeg ville ha valgt ny install for å unngå teoretisk kluss.

Dvs backup på alt og legge inn alt på nytt.

Mener du å formatere harddisken?

Og kan jeg bruke Packard Bell MyBackup, som fulgte med PC'en min til å ta backup?

Lenke til kommentar

Og kan jeg bruke Packard Bell MyBackup, som fulgte med PC'en min til å ta backup?

Kommer an på om den backup av hele disken eller bare dokumenter og filer.

Er du ganske ny i dette gamet (pc altså) så ville jeg valgt å oppgradere. Siden du har Vista nå skal det være lite sannsynlig for at du får problemer ved oppgradering.

Men anbefaler normalt sett alltid en ny installasjon.

Backup av dokumenter og filer bør du jo uansett ta før installering av operativsystem, og så fort du har tatt backup kan du like godt formatere disken.

Lenke til kommentar

Kommer an på om den backup av hele disken eller bare dokumenter og filer.

Er du ganske ny i dette gamet (pc altså) så ville jeg valgt å oppgradere. Siden du har Vista nå skal det være lite sannsynlig for at du får problemer ved oppgradering.

Men anbefaler normalt sett alltid en ny installasjon.

Backup av dokumenter og filer bør du jo uansett ta før installering av operativsystem, og så fort du har tatt backup kan du like godt formatere disken.

Jeg er ikke ny innen PC (kan litt av hvert), men akkurat om backup kan jeg litt for lite.

De "viktige filene" (skulearbeid) jeg har på PC'en legger jeg inn på en minnepenn, men som du sier bør jeg vel ta backup av hele systemet i tilfelle noe skjer. Første gang jeg startet PC'en (da den var ny), tok jeg backup. Holder kanskje dette?

Lenke til kommentar

Hvis du vet at du har backup av filene som er viktige for deg, så burde det ikke være noe å ta backup av ellers.

Jeg ville formatert og installert Windows 7 så fort du får muligheten (men det er mulig du MÅ oppgradere med det tilbudet du får da, akkurat det vil jeg ikke uttale meg om).

Oppgrader til W7 så fort du får muligheten, det er iallefall sikkert.

Lenke til kommentar
Hvis du vet at du har backup av filene som er viktige for deg, så burde det ikke være noe å ta backup av ellers.

Jeg ville formatert og installert Windows 7 så fort du får muligheten (men det er mulig du MÅ oppgradere med det tilbudet du får da, akkurat det vil jeg ikke uttale meg om).

Ok. Det er vel mest sannsynlig å oppgradere det er meningen at jeg skal gjøre. Vi får se hvordan det er på torsdag. :D

Men finst det filer som kan vere viktige å ta vare på utenom de jeg vil ta vare på(filer i register e.l.)?

Lenke til kommentar

Ok. Det er vel mest sannsynlig å oppgradere det er meningen at jeg skal gjøre. Vi får se hvordan det er på torsdag. :D

Men finst det filer som kan vere viktige å ta vare på utenom de jeg vil ta vare på(filer i register e.l.)?

Så lenge det ille er filer du har laget/lagret selv, så er det system/programfiler. Da følger de med OS eller programmer du installerer på ny uansett.

Du kan kanskje hente ut instillingsfiler for programmer du har installert da, men det blir bare for å forenkle oppsett av applikasjoner igjen evt.

Lenke til kommentar

Så lenge det ille er filer du har laget/lagret selv, så er det system/programfiler. Da følger de med OS eller programmer du installerer på ny uansett.

Du kan kanskje hente ut instillingsfiler for programmer du har installert da, men det blir bare for å forenkle oppsett av applikasjoner igjen evt.

Jeg har tatt kopi av lagringsfiler til diverse spill, men ellers fikser jeg alt på nytt ;)

Lenke til kommentar

Er lite poeng i å fortsette på XP, om du ikke har en spesiell grunn til å fortsette der(med tanke på eventuelle domener som pcen går over, eller andre grunner) da Microsoft skal langsomt legge ned kundeservice/hjelp for XP nå fremover i tiden, og konsentrere seg på W7 og Vista. Kan så absolutt anbefale W7, har brukt det en god stund selv nå, og er dritfornøyd!:)

Lenke til kommentar
En annen sak er om jeg i tilfelle skal gå for 32 bit eller 64 bit.

(Har 32 bit xp i dag)

Maskinen er forøvrig en Del XPS 1210 med 2,5 GB ram

Hva er egentlig den store forskjellen?

Den største merkbare forskjellen er RAM utnyttelsen, med 32-bit kan man maks få utnyttet litt over 3GB RAM mens 64-bit takler langt mer. Hvis du først skal kjøpe Win7 vil jeg nok kanskje valgt 64-bit versjonen med en gang, bare sjekk at prosessoren din støtter 64-bit først. Vil sikkert ikke være dumt å oppgradere maskinen til maks RAM (tror det er 4GB i disse) hvis du skal bytte OS, koster tross alt ikke så mange kronene for et par brikker.

Lenke til kommentar

Har ikke så veldig god greie på disse tingene, men kan det brukes på denne?

Ser jo slik ut.....

Utskift fra CPU-ID:

CPU-Z TXT Report

-------------------------------------------------------------------------

Binaries

CPU-Z version 1.52.2

Processors

Number of processors 1

Number of threads 2

APICs

Processor 0

-- Core 0

-- Thread 0 0

-- Core 1

-- Thread 0 1

Processors Information

Processor 1 ID = 0

Number of cores 2 (max 2)

Number of threads 2 (max 2)

Name Intel Mobile Core 2 Duo T5500

Codename Merom

Specification Intel® Core2 CPU T5500 @ 1.66GHz

Package (platform ID) Socket 479 mPGA (0x5)

CPUID 6.F.6

Extended CPUID 6.F

Core Stepping B2

Technology 65 nm

Core Speed 997.5 MHz

Multiplier x FSB 6.0 x 166.3 MHz

Rated Bus speed 665.0 MHz

Stock frequency 1666 MHz

Instructions sets MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, EM64T

L1 Data cache 2 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size

L1 Instruction cache 2 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size

L2 cache 2048 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size

FID/VID Control yes

FID range 6.0x - 10.0x

Max VID 1.238 V

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...