Gå til innhold

Sletting av MBR på ekstern Harddisk

Anbefalte innlegg

Tjenare godtfolk.

Hvordan er det å slette MBR på en ekstern HDD?

Jeg har to stk 1TB disker jeg vil slette MBR på, og jeg tenkte å ta dette fra en laptop for å minimere eventuell skade på min egen stasjonere maskin. Der sitter det seks disker fra før, og det er et sant hel*** å plukke fra hverandre og sammen igjen.

Hvis jeg bruker Ultimate Boot CD, vil en ekstern HDD bli registrert der når den er koblet til med USB,

og hvilket program på Ultimate Boot CD er best for denne oppgaven?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kobla opp til den bærbare og starta UBCD, men jeg trakk meg... Synes det er for lite info i vinduet der til at jeg tør å prøve meg på noe. Jeg har ingen lyst til å ødelegge min mors bærbare, selv om den ikke er stort bedre enn en brevpresse.

Jeg får opp et vindu på toppen med en rekke av tall. Jeg regner med at dette er de forskjellige partisjonene og sektorene.

0 viser fra 2048 og opp til 255 xxx xxx xxx ett eller annet. (Antar dette er C:)

1 tar over fra der 0 slutter (Antar dette er D:)

2 det samme som over (Men jeg skjønner ikke helt hva 2 er, for det er bare to partisjoner på maskinen. CD-Rom eller Ubrukt plass på disken?)

3 er bare nuller, hele veien.

Jeg lurer jo da på om 3 er min 1TB disk som er koblet til via et USB drev, og som sikkert ikke har noen MBR.

Jeg finner ingen veldig god bruksanvisning til dette programmet, men jeg fant denne her:

http://members.shaw.ca/leesplace/mbrwork.htm

Forstår jeg det riktig at om jeg trykker 7 på hovedmenyen så velger jeg hvilken HD jeg vil jobbe med?

Jeg vet ikke om dette er det samme, men jeg vil ikke fikse en tapt partisjon, for det var ikke noe på disken da den ble korrupt. Jeg ønsker å skrive en ny MBR.

Er det da bare å følge bruksanvisningen som blir beskrevet på siden jeg linket til?

Lenke til kommentar

Når man jobber mot disker på den måten så har de kjente bokstavene ingen mening. Man jobber mot disk nummer, og som du er inne på, det er viktig å velge rett disk.

En måte å oppnå det er å koble vekk alle andre disker enn den man jobber på.

Når du har valgt disk får du opp partisjonstabellen, antar det er de tallene du beskriver.

mbrwork.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...