Brandes Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Hei! Jeg snakket en del venner og bekjente som skal på utenlandsopphold i til land som Bali i noen måneder nå til våren, og tenkte selv noe lignende, bare ikke en slik "feriestudietur". Tenkte mest på land som Frankrike eller Tyskland. Mest fordi at det at det er to språk jeg har planer om å lære, og jeg har litt basiskunnskaper i begge, dog rimelig begrensede. Jeg skal i militæret nå i januar, og antar å dimme i november en gang, før jeg har planer om studier på NTNU fra og med høsten 2011, og tenker å få dette til i denne frie tidsperioden. Jeg føler virkelig jeg må ha, og trenger denne erfaringen. Finnes det noen slike ordninger, kurs, studier, eller lignende? Og hvor mye vil noe slikt koste? Det er ikke begrenset til Tyskland eller Frankrike, hvis noen her har fine opplevelser fra andre land så er det bare å dele deres anbefalinger! Med vennlig hilsen, meg! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Hva med å bare reise? La være å bruke opp tjenestetillegget hver måned, men spar mest mulig. Så legger du til de ~30'000 du får i dimmepenger. Du kan reise mye med det. Ta med deg sekken og en sovepose og dra på interrail. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Hvis du skal studere i et land utenfor norden, mener jeg at du kan søke om studiestøtte/lån for språkkurs i forkant av studiet. Påkrevd lengde av studiet og språkkurs kan imidlertidig skape problemer. Sjekk det opp. Lenke til kommentar
Hans_Hölzel Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Det er flere organisasjoner som organiserer slik type utveksling og ligendende, men jeg er veldig enig i det Herr Brun sier. Hadde jeg vært deg ville jeg i det lengste prøvd å unngå fordyrende mellomledd og reist ut på egenhånd. Det finnes språksskoler med muligheter for halvtårsstudium vet jeg, en venninne skal for eksempel til Paris denne våren. Hvor skal du tjenestegjøre i militæret? Skal selv inn og har ganske like planer som deg angående videre studier, men er usikker på hvilken nytte jeg skal gjøre for meg dette halvåret etter dimisjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå