Gå til innhold

[Løst]Hvordan forhindre ulik spenningspotensiale

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, det har ingenting for seg å koble til jord.

Det som er viktig er at du holder samme potensiale som PC og komponenter. Du lader deg ut ved å ta på kabinettet, og så må du sørge for ikke å bli oppladet mens du jobber.

Lenke til kabinettet er bra.

Så det er ikke viktig at man tar på eller er koblet til noe som er jordet? Det holder bare at man er koblet til kabinettet man jobber med med en antistatisk lenke? Og selvfølgelig sørger for å holde seg unna materialer som skaper spenning?

Det er litt forskjellige meninger om dette temaet. Fant denne fine guiden, som riktig nok har en svakhet. Ikke legge komonenter på antistatisk pose. Her er det nettopp en som foreslår det jeg skriver om i første innlegg. Vil helst unngå på best mulig måte å skade komponenter. Mistenker at jeg selv har slurvet med dette tidligere og skadet to HK.

Guiden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=247137

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Jeg har også sett mange som sier det med tilkobling til jord. Har aldri sett noen begrunnelse, jeg antar det er litt villfarelse ute å går.

Jording er kun for beskyttelse mot nettstrøm på avveie, derfor kalles det også sikkerhetsjord.

En antistatisk arbeidsplass vil bestå av ledende matter på gulv og arbeidsbenker, og alt er natruligvis koblet til jord. Det er for sikkerhet, man er jo omgitt av mye elektrisk utstyr som er tilkoblet nettstrøm.

Da er det lett å dra en feilaktig konklusjon om at jording er nødvendig for beskyttelse mot statisk elektrisitet.

Men man kan jo tenke seg at man sitter i en boks som er isolert fra jord. Denne boksen kan så kobles til en høyspenningsgenerator. Det vil ikke være noe problem å håndtere elektronikk inne i denne boksen.

Det er altså ikke potensialet til jord som er av betydning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...