red_hell_dervish Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 (endret) Hei alle! Jeg har kanskje gjort noe dumt nå (igjen:( ). I går bestemte jeg meg for å være lei av det gamle kabinettet som var ødelagt. Man må stikke et skrujern inn i en leding for å slå den på og front-dekslet var knekt. Jeg hadde et kabinett som jeg visste funket, men fra samme "tidsalder"(2004 ca) som det andre ødelagte kabinettet. Peace og cake, tenkte jeg... så jeg veltet maskinen over og begynnte å demontere. Jeg er ganske sikker på at ingen av komponentene ble ødelagt. Så plasserte jeg hoverkortet med prosessoren og rambrikken i det andre kabinettet, plasserte så skjermkortet rett i slotten, så fulgte cd/dvd rommen, og sist; harddisken. Ingenting av komponentene var koblet i lag via ledninger enda. Plasserte så strømforsyningen og ga alle komponenter strøm. Harddisken min er litt gammel så den har en flat og bred form, husker ikke hva det heter, men det er ikke SATA ihvertfall . Så tok jeg og festet den flate brede kabelen inn i hovedkortet og i harddisken. Samme vis ble cd-rommen festet. etter det gjensto bare å koble på knappen til hovedkortet. Da skulle alt funke? eller? koblet glad og fornøyd skjermen til koblingen bak, og ja, den funker. Til sist satte jeg strømkabeln inn i strømforskyningen. Slo om bryteren og trykte på knappen. alle vifftene begynte å gå som normalt, og alt så helt fint ut. Det så fint ut veldig lenge, for å si det slik. Ingenting kom opp på skjermen, og ingenting skjedde. Som om den var hjernedød... Jeg er ingen mester i dette og har aldri gjort det før, men hadde lest mye på nettet før, under og etter jeg begynte med demonteringen. Hva har jeg gjort feil? setter pris på alt av svar takk Hilsen forvirret irritert. Endret 18. oktober 2009 av red_hell_dervish Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Du kunne jo ta ut alt og legge det på et bord og teste at det fremdeles virker. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Kontroller at du har satt alt skikkelig i. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Harddisken min er litt gammel så den har en flat og bred form, husker ikke hva det heter, men det er ikke SATA ihvertfall . Så tok jeg og festet den flate brede kabelen inn i hovedkortet og i harddisken. Samme vis ble cd-rommen festet. etter det gjensto bare å koble på knappen til hovedkortet.Da skulle alt funke? eller? Umiddelbart tenker jeg at IDE-kabelen(e) er snudd feil vei. Den ene enden er enten svart eller blå og skal plugges i hovedkortet. Hvis det ikke er slike fargeforskjeller så er det uansett forskjellig avstand til kontakten i midten. Den med lengst avstand til den i midten skal evt. i hovedkortet. Lenke til kommentar
red_hell_dervish Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 (endret) jeg skjønner ingenting... trenger jeg å ha cd-rommen koblet i for å starte? hva skjer hvis harddisken ikke er koblet i? skulle den ikke komme opp som vanlig? trenger skjermkortet en egen strøm kabel? Alle delene som er i pc'en durer og lyser og alle viftene går. alt er som normalt, bare at ikke skjermbildet kommer opp. Endret 18. oktober 2009 av red_hell_dervish Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 (endret) jeg skjønner ingenting... trenger jeg å ha cd-rommen koblet i for å starte? hva skjer hvis harddisken ikke er koblet i? skulle den ikke komme opp som vanlig? trenger skjermkortet en egen strøm kabel? Det skal ikke være nødvendig. Kommer du inn i bios, trykk på del ved oppstart. Vanligvis ligger oprativsystemet på harddisken, og er den ikke koblet til, så får du ikke tilgang på det. Man skal komme inn i bios, selv om harddisk ikke er koblet til. Vet du hva slags skjermkort du har? Se etter tilkoblingsmuligheter på skjermkortet. Noen har 6-pin, andre kan ha 4-pin. Andre har ingen tilkobling for strøm. Kabel guide her>: http://www.hardware.no/artikler/stromforsy...ntakter/39078/5 Har du prøvd å ta ut og inn rambrikker, prøve med en om gangen i forskjellige slotter(spor)? Sjekk også at pluggen til tastaturet sitter skikkelig i. Endret 18. oktober 2009 av ronron25 Lenke til kommentar
red_hell_dervish Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 leita lenge og fant etter en stund en hjemtbort kabel et sted atmed lydkortet og prosessoren, stakk den i og voïla Tusen takk Det kan hende jeg trenger litt hjelp med biosen og slike ting... hvis jeg vill sette inn en til harddisk med SATA kabel, er det bare plug and play? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Å sette inn en SATA disk skal være 'fred og kake' ("Peace og cake" som du skrev) Hvis det er en helt ny disk må du innom Diskbehandling og initialisere den først. Lenke til kommentar
red_hell_dervish Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 haha takk for det Etter hvert som årene går blir det mye støv, er det åkei å støvsuge inni datamaskinen? bare lurer. piece of cake det der ja Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Støvsuging skal du være svært forsiktig med. Det er stor fare for statisk elektrisitet fra støvsugerslanger. Hold den godt unna elektronikken, så kan du til nød støvsuge krokene i kabinettet. Viftegitter er OK å støvsuge. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 leita lenge og fant etter en stund en hjemtbort kabel et sted atmed lydkortet og prosessoren, stakk den i og voïla Tusen takk Det kan hende jeg trenger litt hjelp med biosen og slike ting... hvis jeg vill sette inn en til harddisk med SATA kabel, er det bare plug and play? Finnes ingen som er så glad som når en har fått fiksa pcen sin ! Flott at det ordna seg! Lenke til kommentar
red_hell_dervish Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 leita lenge og fant etter en stund en hjemtbort kabel et sted atmed lydkortet og prosessoren, stakk den i og voïla Tusen takk Det kan hende jeg trenger litt hjelp med biosen og slike ting... hvis jeg vill sette inn en til harddisk med SATA kabel, er det bare plug and play? Finnes ingen som er så glad som når en har fått fiksa pcen sin ! Flott at det ordna seg! STEMMER Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå