KS Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 På Youtube ligger det som visst er et intervju med 89 år gamle Aslaug Andersen. Det klippet var bare surr. Hennes "terror"-opplevelse har vært i forbindelse med at utleier måtte rehablitere leiligheten hennes etter en vannskade. Del 2 og 3 gidder ikke jeg å se. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det er vel ikke skattepenger som går til dette? Er vel bare at huseier har en makspris hun kan kreve for boligen. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 På Youtube ligger det som visst er et intervju med 89 år gamle Aslaug Andersen. Det klippet var bare surr. Hennes "terror"-opplevelse har vært i forbindelse med at utleier måtte rehablitere leiligheten hennes etter en vannskade. Del 2 og 3 gidder ikke jeg å se. Ja, men dette blir altså brukt som et eksempel på en som virkelig lider på grunn av dette tullet.. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Så dere bidrar gledelig til husleien deres? Kan dere ikke betale litt på min også da? Hvem sa vi betaler mer for disse enn andre som får bostøtte? Artikelen gir ikke noe holdepunkter for det - i beste fall snakker vi fri fantasi blant enkelte her inne. Tror dette var en av mange sosiale boligordninger etter krigen som skulle skaffe folk et billig sted å bo. Men ordningen slåt ut veldig galt på mange vis og det er fornuftig at den avsluttes. Dette er bedre å la husleieprisen ha normal prisdannelse i et fritt marked og så heller hjelpe de som trenger det med et direkte tilskudd, slik man gjør nå. Vanskelig å ha sympati? Vel, jeg skjønner jeg at de ikke liker dette, men på et eller annet tidspunkt bør man avslutte det som har vært en gratis lunsj. Jeg hadde heller ikke taklet en dobling og mer i husleien, på den andre siden har de hatt en unormal gunstig ordning til nå. "Lena har ikke råd til å betale mer for den 120 kvadratmeter store leiligheten enn de 9000 kronene per måned hun betaler nå". Med fullt navn oppgitt i artikkelen er det ikke vanskleig å finne ut hvor denne leiligheten ligger. I nabolaget er det i flg Finn.no en leilighet i Theresesgate 16 E som leies ut for 9.500 kr. Hun kunne alltids flytte til den, bare at istendenfor 120 kvm får hun nå 43 kvm! Det viser galskapen i dagens ordning. Den man kan stille et kritisk spørsmål til har vært hvordan denne overgangsperioden på 10 år har vært. Hvis jeg blir varslet om at om 10 år vil utgiftene mine stige, hva ville jeg gjort i dag? Antageleig ingenting. Når ville jeg begynt å gjøre noe? Antagelig veldig sent. Disse har sikkert også håpet at ordningen ville bli forlenget. Det er igrunn ris til egen bak. En slik overgangsordning burde ha medført en stadig justering til markedsleie, slik at man ikke ville fått en sjokk-økningen etter X antall år. I følge Boligbygg (den linken er verdt å titte på), er markedsleien på to-roms på St. Hanshaugen/Frogner kr 2182 pr kvm pr år, mens på fem-roms (som Lenas leilighet kanskje er) er den 1.757. Det burde gi en månedsleie på 17.570 kr. Lenas utleier burder derfor hatt lov til å regulere opp leien mer gradvis, kanskje med 6-7% hvert år mer enn normal prisstigning. Merkelig nok er Norge første landet som avslutter denne type reguleringer, og så vidt jeg kan se av artikkelen så har det vært veldig lite informasjon rundt hva som skulle skje. Jeg finner en rapport som ble startet i 2007: http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedle...ngen_i_oslo.pdf Denne gir indikasjoner på foreslåtte løsninger - men det virker ikke som de berørte har hatt særlig god informasjon rundt hva som skulle skje, for rapporten slik jeg leser gir ingen entydige løfter, bare anbefalinger. Dog, som en interessant nøtt; avviklingen vil koste 30 mil nok mer i stønader etc for de vanskeligstilte blant disse 3500 personene. I hvert fall hvis jeg tolker side 11 og tabellen der korrekt. Så vidt jeg så av dataene så lå snitt på 250 k i årsinntekt, mange på pensjon eller uføretrygd, veldig mange eldre m.m. Vibeke Hannestad (58) bor hun i en 180 kvadratmeters leilighet på Majorstuen, men har ikke råd til å leie eller kjøpe en annen leilighet i dette området. Hun synes det er fryktelig å møtte flytte ufrivillig, og vet ikke hvor hun eventuelt skal bo. Situasjonen gjør henne så fortvilt at hun vurderer å ta sitt eget liv. Får jeg lov til å si "Dakkaliiiiten"? Eller er det slemt og unødvendig? Hvor hentet du det sitatet fra? Det stod ikke der da jeg leste artikelen før de stengte diskusjonen på dagbladet.no og står ikke der nå? Det virker også veldig pussig hvordan du greier å dra slutninger og unskyld språket; fordommer av en ingress på en 58 åring skrevet av en av norges større tabloidaviser. Eller er jeg veldig slem og usaklig nå? Det er vel ikke skattepenger som går til dette? Er vel bare at huseier har en makspris hun kan kreve for boligen. Nei - det virker ikke basert på rapporten at noe skattepenger som andre ikke ville fått med krav på bostøtte ellers skulle fått har gått med. Meget mulig at eierne av husene har tapt i forhold til markdet, men ja - sist jeg lærte noe om markedet i Norge så var det ikke et fritt marked uten noe begrensninger fra staten sin side. På generelt grunnlag er det litt skremmende hvordan enkelte her greier å dra ufattelig mye ut av en nettside, uten noe grunnlag spekulere i fakta som jeg ikke finner grunnlag i siden om - men likevel si at de ikke er misunnelig e.l.? Flere av innleggene ryker nærmest av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå