Gå til innhold

Flytting av windows

Anbefalte innlegg

Da jeg installerte windows xp partisjonerte jeg den i 4 og laget c: liten, tenkte å ha windows der. Men windows ble installert på d:, i tillegg kom det en annen windows-mappe på e: Hva slags mappe er dette, og hvordan får jeg flyttet windows over på c:?

Pfh takk! :D

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok det tryggeste er å installere på nytt. Skjønner ikke helt hvordan XP havnet på D: hvis du valgte C: For å være helt sikker, kan du slette alle partisjonene, og BARE opprette C: når du installerer. Da skulle det gått gjøres om det gikk galt. Da ville heller ingen mappe kommet på E:

Problemet er at du ikke (tror jeg) uten videre kan flytte windows mens du er i windows, det blir kanskje litt som å løfte seg selv...

Lenke til kommentar

Gå inn i kontrollpanelet. Gå videre til Administrative verktøy også på Datamaskinbehandling. På lista under finner du Lagringsplass også Diskbehandling.

Høyreklikk på de partisjonene du vil endre stasjonsbokstav på. Da kommer det frem en dialogboks som det står "Endre stasjonsbokstav og t-baner".

Men system disken går det muligens ikke an å endre på.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvordan XP havnet på D:

Jeg har hatt samme problemet selv. Tror det kun skjer hvis man setter i gang en installasjon fra et boot'et XP, og ikke boot'er fra CD-ROM'en. Da velger XP automatisk partisjonen med mest plass. Lamt opplegg.

Lenke til kommentar

Korrekt, du kan ikke endre bokstaven på den aktive partisjonen med diskbehandler, men dette kan gjøres med Partition magic, men der krever restart, hele prosessen foregår i et slags dos. Men husk å bytte plasering av swap-fila først, ellers får du ikke startet opp windoze, du får bare beskjeden: Windows har ingen sidevekslingsfil.

Lenke til kommentar

Dersom Windows flyttes til en annen stasjonsbokstav, så må nok registry også endres. Du finner nok en del referanser til opprinnelig bokstav der... tviler på at det fikses automatisk, men kan jo hende Windows starter allikevel selv om du kanskje får noen feilmeldinger...

Lenke til kommentar

Det virker som det beste kanske er å installere windows på nytt, får å få det på c: Har faktisk ikke reinstallert windows før, er det noe fuzz med dette jeg burde vite om, eller er det en smal sak?

Thomas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...