Ziang Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 (endret) Hei! Jeg lurte bare på hva jeg kunne få ut av prosessoren min, altså Core 2 Duo E6400 2,13Ghz og Hovedkortet som nevt er Asus P5V-VM DH. Jeg har kun de standar kjøleviftene. Er en temperaturmåler inne i kabinettet som sitter litt ovenfor grafikkortet og den viser 35 grader? Har aldri overklokka en prosessor før og siden den er 3-4 år gammel nå ville jeg prøve. Så prosessorens multiplier er 9 right? Standar FSB Speed er: 1066 MHz hva burde jeg sette systembussen på hovedkortet til? funker det med hovedkortet mitt? Sorry, hvis spørsmålene hørtes dumme ut men, som sagt har jeg aldri overklokka noe :O Takker for svar Endret 18. oktober 2009 av Ziang Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 du har endel faktorer som begrenser deg, blant annet: kjernetemperatur ram-type hovedkort-stabilitet Last ned speedfan og prime95, kjør en stress-test og se hvor varmt det blir. Ligger du under ca 70grader på full load over lang tid mener jeg det er trygt å dra på litt. (noen vil si 65, noen vil si 50, noen vil si 85, det er helt avhengig av hvor pyse du er. 85 er absolutt max mener jeg) deretter må du finne ut hva slags ram som sitter i maskina. Det har ikke noe for seg å pushe FSB over det dobbelte av ram-hastigheta. Så hvis du har 800MHz RAM, er 1600FSB det høyeste du bør prøve på. Hvis temperaturen er lav nok, bare prøv å skur opp FSB til f.eks. 1200 og se hva som skjer. Jeg har selv en 1066FSB prosessor som jeg kjører på 2000FSB på bare luft, men det er ikke noen standardkjøler... Hvis maskinen kræsjer kan det være av diverse grunner: for lite strøm til CPU, for lite strøm til north bridge, for lite strøm til south bridge, ett eller annet blir for varmt, eller rett og slett at hovedkortet ikke kjører stabilt på den frekvensen du har valgt. Noen hovedkort har store FSB-hull (FSB-områder der de rett og slett ikke virker) Hvis det kræsjer må du resette biosen, og det står det hvordan du gjør i manualen til hovedkortet ditt. Lenke til kommentar
Ziang Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Den holdt 69 grade, under den testen Og nå viser Fanspeed at den likker på 50. Så jeg gikk ut ifra at jeg kunne prøve og øke den til 1200. Så fulgte jeg denne http://www.dinside.no/370414/overklokking-i-praksis-del-1 Endra CPU clock som stod på 266.5 (266,5x4= 1066?) Til 300 som da skulle bli 1200? Så jeg sava og exita. Men når boot screen kom opp med Energystar merket i hjørnet. Står det under: "Could not Boot because of overclock" eller noe, husker ikke helt Hva som stod der, så jeg stilte den tilbake til 266. Noen ideer? Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 (endret) 69 grader er varmt... jeg ville nok skaffet bedre kjøling, med mindre det er greit for deg at maskinen kanskje stryker med innen et år eller to. Prosessoren begynner å throtle på 85 grader (altså skru ned farten for å gjøre seg kaldere), så du kan prøve å pushe den litt lenger, men da temp allerede er så høy som den er vil jeg fraråde å heve kjernespenningen (Vcore), noe du kanskje må hvis du vil klare 1200FSB. Prøv å heve CPU clock til 275 og se hva som skjer. Klarer du å komme inn i windows kjører du prime95 i en halv time og ser at du ikke får noen errors. Du må da ha en instans pr. kjerne (altså to hvis du har en dual core) og følg med på temperaturen. Deretter prøver du 280, 285, osv. Mulig du må justere opp strømmen litt på north bridge og south bridge etter hvert. Endret 18. oktober 2009 av amelbye Lenke til kommentar
Ziang Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Ser det her riktig ut? Økte den fra 266 til 275. Den holder fortsatt på samme temperatur som før når den ikke "jobbet" mye? altå 50 grader. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 ser riktig ut det der, men det er load temperaturene som er interessange. idle har lite å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå