Gå til innhold

Forskjell på subdomene og subfolder?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fælt så dårlig stemning det var her inne da :)

mittdomene.no/forum er ikke et subforum, men et katalog(eller underkatalog om du vil) til webhotellet på mittdomene.no(og som regel på www.mittdomene.no). Dette innebærer at cookies, sessions, ytelsesovervåking og rettigheter ofte går på tvers av katalogene. Dvs at forumet du har installert i /forum katalogen har tilgang til cookies og sessions opprettet på mittdomene.no. I tillegg så er /forum i praksis det samme webhotellet som mittdomene.no, så dersom du har begrensninger i forhold til mengde overført data, hastighet eller antall tilkoblinger så vil disse være de samme både for mittdomene.no og mittdomene.no/forum. I tillegg, med mindre man aktivt gjør noe med det, så har kode som kjører på /forum tilgang til filene på mittdomene.no, og vice versa. Dersom en av applikasjonene har en sikkerhetsfeil som gir noen uberettiget tilgang så får de samtidig tilgang til begge deler.

Bruker man i stede et subdomene(forum.mittdomene.no) så er dette veldig ofte et separat webhotell. Webhotellene vil ikke ha tilgang til hverandre(med mindre man aktivt gjør noe) og cookies og sessions blir ikke delt. I tillegg så vil begge to som regel ha hver sin teller for mengde data, tilkoblinger osv.

Så min anbefaling er å bruke forum.mittdomene.no. Men, om man gjør det slik så blir det ofte litt ekstra styr med å lage en SSO-løsning(single sign on) på kryss av domenene. Dette er nettopp pga at de ikke deler sessions/cookies og av sikkerhetshensyn så er det ofte ikke forskjell på forum.microsoft.no og forum.mittdomene.no. Dvs at koden/sikkerhetsløsninger anser disse for å være like separate fra mittdomene.no.

Lenke til kommentar

Takk for et meget utfyllende svar! :)

Så til neste spørsmål. Jeg søkte litt hos Domeneshop som jeg har webhotell hos, og fant dette:

Hvordan oppretter jeg subdomener?

Hvis du vil opprette subdomener som f.eks forum.mittnavn.no, ftp.mittnavn.no eller noe annet, så kan det gjøres ved hjelp av enten en www-videresending eller en DNS-peker. Hva du skal velge avhenger av hvor du vil peke subdomenet ditt:

• Bruk www-videresending dersom subdomenet skal peke til en URL, som f.eks http://www.mittnavn.no/mappenavn/ eller http://www.annenwebserver/mittnavn/.

Da tolker jeg det slik at om jeg legger forumet i www.mittdomene.no/forum og setter opp en www-videresending fra forum.mittdomene.no til denne adressen. så har jeg da opprettet subdomenet forum.mittdomene.no?

Vil det ikke da også være på det samme webhotellet? Det var jo hovedgrunnen til at du anbefalte subdomene fremfor egen katalog, men jeg kan altså ikke skjønne at disse da ikke fortsatt er på samme webhotell. For i bunn og grunn ligger jo bare forumet i en underkatalog, men videresendingen gjør slik at det ser ut som et subdomene.

Eller har jeg misforstått helt her nå? :hmm:

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Joda, om du bruker www-videresending i kombinasjon med subdomene så går det på det samme som å bare bruke en underkatalog. For å få få det rett så må du bruke subdomene med DNS-peker(A-record) direkte mot et separat webhotell. Dvs, at leverandøren må tilby muligheten for flere webhotell(evnt subwebhotell om du vil) eller du må kjøpe flere.

Lenke til kommentar

Selvom forum ligger som undermappe i f eks /home/bruker/mittdomene.no/forum så vil fortsatt sub domene være et separat domene som ikke deler cookies etc med www.mittdomene.no. Men du må da ha en A-record og IKKE www-videresending siden sistnevnte bare "dytter" browseren til mittdomene.no/forum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...