Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreens, random frysning.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har problemer med at PCen fryser tilfeldig, og at jeg får bluescreens. Bluescreen problemet tok av i dag, etter en stund spilling av CS:S, det kan kobles mot varme kanskje. Skal laste opp bilder med stopkoder osv.

Kjørt Memtest86, 2passes, alt var ok. Chkdsk på C:, alt OK. Oppdatert alle drivere. Renset registeret med CCleaner.

Mistenker at Northbridge er busted, er et Nvidia 750i.

CPU: Intel E6850

HK : MSI P7N Platinium 750i chipset

GPU: GeForce 8800gt

PSU: Corsair HX620

Minne:OCZ XTC Platinum OCZ2P8001G 2gb - Memtestet OK.

Spørsmålet mitt nå er, utifra bluescreenene peker det mot et minne / driverproblem, har skjekket minnet, og oppdatert alle drivere. Aka. burde det være eliminert, men får forsatt bluescreens. Har mest troen på at problemet ligger i HW. Hva vil være neste steg i feilsøking? Kan og si at problemet virker å være varmerelatert, da det forekommer lettere hvis viftene er stilt lavere. Har skjekket tempraturer, og det er ingenting som virker veldig utenom det vanlige.

post-122815-1255825393_thumb.jpg

post-122815-1255825415_thumb.jpg

post-122815-1255825445_thumb.jpg

post-122815-1255825433_thumb.jpg

Rekkefølge er jeg ikke sikker på, men vet ikke hvor mye dette kan ha å si.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har fungert i rundt 3 år nå, og oppfører seg ikke så veldig uventet. Kan hende det er rammen på det som er gåen da.

War: Den virker ikke unormalt høy. Og får bluescreens selv når den har lave temps.

EDIT: Satt opp NB spenning, ingen nytte.

Fått to nye STOP koder.

0x00000050

0x0000001e

Det er jeg har hatt, og de vist i første post som gjentar seg.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Har du testet med kun en rambrikke i?

Om BSOD teste med den andre brikken.

Har du nyeste bios?

Med 4gb + nforce (noe du ikke har) så fikk 90% bluescreen, da var den en innstilling som måtte økes som jeg ikke kan huske hva het.

Var ikke ram eller nb var noe crayzy som qpitxy _ct

La oss se om noen husker det.

Endret av War
Lenke til kommentar

Før du begynner å konkludere med at en eller annen del er død, så bør du prøve å få testet 1 og 1 del så du finner den skyldige.

Hvis memtest fungerer 100% men du får fortsatt slike feilmeldinger så kan det jo teoretisk være ram'en på skjermkortet eller hovedkortet som har en feil.

Lenke til kommentar

Japp, var litt sent i går, tester med 1 og 1 rambrikke nå.

Edit: Vanlige programmer terminerer nå så snart jeg starter de, peker vel på at windowsen har fått seg en smell av alle bluescreenene. Bør jeg prøve en reinstall av windows?

Har nyeste Bios btw. og fikk nå 0x00000109, og systemet booter kun i safe mode, pga windows er blitt helt korrupt.

*Teste andre Minnebrikke nå.*

EDIT: Booter plutselig fint i windows nå, har den andre minnebrikken. Får nok bluescreen snart, vi får se.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Har en finger på skjermkortet jeg.

Spesielt siden når du booter opp i safemodus i windows så er det kun de helt grunnleggende video funksjonene som brukes (2d) og sånn sett så kan det fungere litt.

Får du kjørt noe linpack eller prime95 / orthos fra safemodus?

Selvsagt, har du problemer med strømforsyningen så kan det jo også forklare en del.

Lenke til kommentar

Nja, flere minnebrikker kan gjerne være mer krevende for systemet selv om de individuelt er helt feilfrie , så da spørs det om problemene sitter en annen plass.

Men en ting er sant, det er ekstremt vrient å feilsøke når det er slik som det er hos deg, det beste er vel rett og slett elimineringsmetoden som nevnt før om du har tilgang til en venn's pc.

Lenke til kommentar

Hmm.

Etter en liten runde i tenkeboksen så tror jeg rett og slett det må være Nvidia chipsettet som gjør seg vrien.

Nforce chipsettene er kjente for å være ganske så vrange og har problemer med mye minne. Kan være lurt at du prøver deg litt fram for å fin tune minnet.

Har desverre ikke mye erfaring med innstilling av Nforce chipset når det gjelder minnebrikker men det finnes mange guider der ute.

Lenke til kommentar

Vel, det jeg har hatt knappen på hele tiden, men om det viser seg og være det, så bare sender jeg det inn, gidder ikke ha et dårlig kort.

Får error på CORE0 med OCCT Small data set. Tester med intelburntest, da den viser litt mer brukbar info enn "error".

Fikk og error på GPU og.

Ja, får error ved linpack og. CPU = ikke fungerende.

Kan dette være pga. HK? Eller er det klart at CPU er helt busted?

PSU TEST: 44 errors, kommer vel fra cpu. Idiotisk at programmet ikke rapporterer noe mer der. Ser at vcore får en grei drop, fra 1.25, til 1.22 under load. PWM i MB?

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...