Gå til innhold

Åpen men veldig skeptisk.

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen religion. Jeg tror på vitenskapen, som mange andre.

Men, det fins en del religioner i verden. Mange veldig rare faktisk. Rareste religionen jeg vet om må være scientologi.

Vet du om en rar eller spesiell religion? Share :)

Eller hvis du har noe du vil si om religion generelt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er dumt at mange mennesker later til å stemple religion som noe negativt i forhold til at så mange konflikter har blitt utløst av det, og deretter bruke det som et argument for at jeg ikke skal være kristen.

Det er jo helt latterlig. Det blir som at jeg sier til naboen min at han bør slutte i jobben sin fordi det har vært så utrolig mange økonomisk motiverte konflikter i verden, og det er ikke bra at han vil ha penger. Vel, han trenger jo faktisk penger for å overleve men jeg trenger ikke religion som sådan, så det blir satt litt på spissen - men da kunne jeg i alle fall anklage ham for å støtte onde militærregimer og denslags fordi han har mer verdier enn han absolutt trenger for å overleve :)

Lenke til kommentar

Regner med at tråden blir flytta til Prekestolen.

Eg anser ikkje religion som noko negativt, med mindre det står i vegen for mi eiga eller verdas utvikling.

Eg har dog mindre respekt for mennesker som er medlem av bestemte religiøse grupper enn eg har for andre.

Lenke til kommentar

synes kristendommen er litt pussig. i det ene oeyeblikket er det snakk om aa elske sin nabo aa vende det andre kinnet til, mens i det andre skal man drepe homofile og utro.

ogsaa er det dette med at gud sender seg selv ned til jorda og dreper seg selv for aa redde menneskeheten fra seg selv.

ogsaa kan jeg med haanda paa hjertet si, siden jeg ikke er verken det ene eller andre, at kristendommen er en stusselig religion sammenlignet med buddhismen.

Lenke til kommentar

Vel, religion i seg selv er rimelig rart, er det ikke? Og det kan både være positivt samt polar motsatt.

Men for å svare trådstarter: Jeg synes religionen(eller kulten) som baserer seg rundt skikkelsen 'John Frum' er rimelig snodig, men som for meg forklarer hvorfor diverse religioner faktisk oppstår.

Den oppsto under andre verdenskrig da amerikanske(og britiske?) styrker drev 'øyhopping' i Stillehavet - i jakt på Japanerne. De kom blant annet i land på Tanna i Vanuatu, sør i Stillehavet, der befolkningen, som praktisk talt fortsatt levde i steinalderen, ble overveldet av amerikanernes teknologiske vinninger, herav blant annet hermetikk, våpen og selvfølgelig båter. Ting tok seg i tillegg opp da amerikanerne etter hvert fikk brakt inn forsyninger droppet fra fly, som (merk!:)fløy!

Dette måtte det ligge noe overnaturlig bak, tenkte de...

Denne kargokulten eksisterer enda. De har en egen dag dedikert til skikkelsen og hyller legenden i sine amerikanske utkledninger. De har en radio på øya(ødelagt, selvfølgelig, og etterlatt av amerikanerne), og de tror at dette er portalen for kommunikasjon med deres gudeskikkelse. De er fast bestemt på at John Frum - den aldri-eksisterende amerikanske troppelederen - vil komme tilbake til Tanna en dag, og bringe med seg ufattelig rikdom til de som hyllet ham.

Endret av Duvebassen
Lenke til kommentar

Jeg har aldri helt sett forskjellen på religionene, for meg er de like urealistiske. Kristendommen eller feks scientologien har helt sikkert en bakgrunn på samme måte som en vandrehistorie. Jeg har personlig aldri sett noe uforklarlig, så hvorfor skal jeg da tro på det ?

Å skape en religion må være den beste måten å tjene penger, spesielt siden det finnes så mange godtroende mennesker...

Lenke til kommentar
synes kristendommen er litt pussig. i det ene oeyeblikket er det snakk om aa elske sin nabo aa vende det andre kinnet til, mens i det andre skal man drepe homofile og utro.

Hehe... Helt enig med deg der.. Her er det snakk om en religion som handler om omtanke til andre mennesker og gud, og så mener de at homofili er galt ..pffft. Jeg liker ikke utroskap, men det får gå grenser et sted. Hvis det virkelig fantes en gud, så ville han forstå og godta mennesket slik det er. ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...