Gå til innhold

Flytte til Liverpool - Jobb, leilighet har du erfaringer eller kunnskap?

Anbefalte innlegg

Jeg limer inn et blogginnlegg jeg skrev nylig:

"Om å følge drømmer - min drøm

Alle har vi en drøm, ny eller gammel. Alle har vi noe vi brenner for, eller bare har fryktelig lyst til å gjøre.

Drømmens største hinder er som regel tid og penger.

Slik jeg ser det burde ikke penger stå i veien for å følge drømmen - er du villig får du det til!

Feighet og frykt er nok i realiteten drømmenes største hindre. Hvor mange ganger har du ikke hørt venner og bekjente som skal flytte utenlands, jobbe i Afrika eller reise verden rundt, uten at det faktisk blir noe av det?

Jeg har vært en slik en selv... Jeg skal starte eget firma, roadtrip-ferie i USA, arrangere ditt og datt, uten at det har blitt noe av det.

For all del, det er ikke for seint, verken for meg eller deg!

Den siste tiden har jeg interessert meg mer og mer for to ting; England og Liverpool F.C.

Jeg er en lidenskapelig supporter av laget, følger det i tykt og tynt og bruker mye tid på det å være en supporter.

England som land fascinerer meg veldig. Folkene, språket, tradisjonene, kirkesamfunnene og fotballidenskapen.

Til tross for at jeg kommer fra en reiseglad familie, ferierte vi aldri i England. Allikevel har jeg på eget initiativ siden oktober 2007 (første gang alene i England) besøkt landet åtte ganger.

De fleste av turene har vært fotballturer, men to ganger har jeg vært i England uten å gå på kamp.

For å sitere et kjent sitat "I have a dream".

Min drøm er ikke å flytte fra Flekkefjord, vennene, familien og jobben min. Jeg trives utmerket i den lille sørlandsbyen hvor jeg har alt jeg har kjært.

Drømmen min er å oppleve England og Liverpool på nært hold.

Drømmen min er å lære meg scouse, gå på kamper uke etter uke, bli kjent med lokallivet, utforske menighetslivet utenfor Norge og få tid til å savne det jeg tar for gitt.

Jeg vil rett og slett flytte til Liverpool!

Det er ikke snakk om noe permanent, men kanskje en plass mellom seks og 12 måneder.

Jeg står ikke alene om dette. Selv om intet er bestemt har jeg en god venn som er en del av dette, og som vil flytte med meg, dele opplevelser, erfaringer og utgifter med meg.

Litt kort om hvordan dette kan gjennomføres:

- Spare opp ca. 35000 kr.

- Søke permisjon fra jobb, slik at jeg kan fortsette når jeg kommer tilbake.

- Leie en leilighet, med relativ sentral beliggenhet. ca. £500 i måneden (delt på to).

- Få en jobb. Jeg vil sjekke ut sjømannskirken og lignende plasser for å se om det er noe aktuelt der. Hvis ikke jobber jeg gjerne i en barnehage, skole, restaurant eller hva som helst.

- Leve enkelt, men så bra som økonomien tillater.

Ser man bort i fra de oppsparte midlene er ikke dette noe tapsprosjekt... Går jeg tom for penger, og sliter med jobb, ja da drar jeg bare hjem igjen!"

Har du erfaringer med englandsopphold...

- Hvordan er det med leiligheter - priser, forpliktelser, ukjente regler osv.?

- Hvordan få seg jobb? (søke på forhond, søke via noe form for "utenlandshjelp", vente til jeg er der?)

- Noen andre ting jeg bør tenke på? Tips?

Setter pris på innspill, hjelp, tips og erfaringe!

Mvh

Frøsland

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har bodd der i 3 år og er tilbake i norge nå. Et bra sted å finne leieligheter er her: http://liverpool.gumtree.com/

Det du bør passe deg litt for der borte er steder der vann, gass og strøm ikke er inkludert i husleien, og du bør heller ikke legge inn fasttelefon.

De fleste slike selskaper der borte er ute etter å lure deg, og du kommer til å tape MANGE penger hvis du ikke er forsiktig. Dette gjøres ved at de sender deg alt for høye regninger og går direkte til retten hvis du ikke betaler. En kammerat av meg fikk nesten 100000kr i regninger på et år med beskjedent forbruk, og jeg betalte selv noe sånt som 6000kr i kvartalet i strøm selv om jeg nesten ikke brukte annet enn en PC og komfyren til å lage litt mat.

Også bør du være litt forsiktig i sentrum på kveldene. Ran, drap, vold og overfall er mye vanligere der enn her. Det er en gjeng der som rutinemessig banker opp tilfeldige mennesker til de dør av det. Ikke for å skremme deg, der er mye bra der borte også, men jeg er faen meg glad for at jeg kom meg vekk.

Husleier ligger på fra ca £300 pr mnd. Hvis du er villig til å bo litt kipt husker jeg at cosmopolitan housing (eller noe sånt) har endel hus der du har et soverom og deler bad og kjøkken med andre. Veldig student-aktig og mye fester og gørr, men også veldig sosialt og billigere enn en leielighet.

Forbered deg på å fryse om vinteren. Engelskmenn vet ikke hva dobbeltisolerte vinduer er. Når jeg sprengfyrte klarte jeg å oppnå ca 12-15 grader inne på vinteren. Og det er mye fukt, mugg og råte-problemer i husene der borte. Pass på! Jeg ville ikke leid noe usett! Pass også på å ta bilder av alle feil og mangler før du flytter inn. Huseierene der borte driver business med å la det være feil og skader på leielighetene for så å beholde depositumet når du flytter ut selv om skadene var der når du flyttet inn.

Jeg vet ikke hvordan det er å få jobb der. Jeg jobbet selv på et konsertsted som lydtekniker. Lønningene der borte er lave. Du starter gjerne på £5.50 pr time for en ufaglært jobb, og du skatter som i norge. Hvis du er heldig tjener du rundt £7.50 pr time. Og det er ikke noe som heter overtidsbetaling eller overtidsmat.

Telefonregningene dine kommer til å bli høye. Slikt er dyrere der enn her. Bortsett fra mat så er egentlig alle de tingene du MÅ ha dyrt. Luksusartikler, resturangbesøk og alt du kan leve uten er billigere enn her.

Du får ha lykke til. Kanskje noen snart kommer med et mer positivt innlegg ;)

Lenke til kommentar
  amelbye skrev:
jeg har bodd der i 3 år og er tilbake i norge nå. Et bra sted å finne leieligheter er her: http://liverpool.gumtree.com/

Det du bør passe deg litt for der borte er steder der vann, gass og strøm ikke er inkludert i husleien, og du bør heller ikke legge inn fasttelefon.

De fleste slike selskaper der borte er ute etter å lure deg, og du kommer til å tape MANGE penger hvis du ikke er forsiktig. Dette gjøres ved at de sender deg alt for høye regninger og går direkte til retten hvis du ikke betaler. En kammerat av meg fikk nesten 100000kr i regninger på et år med beskjedent forbruk, og jeg betalte selv noe sånt som 6000kr i kvartalet i strøm selv om jeg nesten ikke brukte annet enn en PC og komfyren til å lage litt mat.

Også bør du være litt forsiktig i sentrum på kveldene. Ran, drap, vold og overfall er mye vanligere der enn her. Det er en gjeng der som rutinemessig banker opp tilfeldige mennesker til de dør av det. Ikke for å skremme deg, der er mye bra der borte også, men jeg er faen meg glad for at jeg kom meg vekk.

Husleier ligger på fra ca £300 pr mnd. Hvis du er villig til å bo litt kipt husker jeg at cosmopolitan housing (eller noe sånt) har endel hus der du har et soverom og deler bad og kjøkken med andre. Veldig student-aktig og mye fester og gørr, men også veldig sosialt og billigere enn en leielighet.

Forbered deg på å fryse om vinteren. Engelskmenn vet ikke hva dobbeltisolerte vinduer er. Når jeg sprengfyrte klarte jeg å oppnå ca 12-15 grader inne på vinteren. Og det er mye fukt, mugg og råte-problemer i husene der borte. Pass på! Jeg ville ikke leid noe usett! Pass også på å ta bilder av alle feil og mangler før du flytter inn. Huseierene der borte driver business med å la det være feil og skader på leielighetene for så å beholde depositumet når du flytter ut selv om skadene var der når du flyttet inn.

Jeg vet ikke hvordan det er å få jobb der. Jeg jobbet selv på et konsertsted som lydtekniker. Lønningene der borte er lave. Du starter gjerne på £5.50 pr time for en ufaglært jobb, og du skatter som i norge. Hvis du er heldig tjener du rundt £7.50 pr time. Og det er ikke noe som heter overtidsbetaling eller overtidsmat.

Telefonregningene dine kommer til å bli høye. Slikt er dyrere der enn her. Bortsett fra mat så er egentlig alle de tingene du MÅ ha dyrt. Luksusartikler, resturangbesøk og alt du kan leve uten er billigere enn her.

Du får ha lykke til. Kanskje noen snart kommer med et mer positivt innlegg ;)

Det er en forholdsvis stor by, og da er det selvfølgelig mye som skjer sammenliknet med en gjenomsnittlig norsk landsbygd, men jeg har på mine 5 år i Liverpool aldri opplevd noe kriminelt. Sentrum er trygt og fint, selvsagt kan en være uheldig og havne i bråk, men dette gjelder for alle byer. Oslo er minst like "farlig" som det Liverpool eller andre Engelske byer på samme størrelse er.

Kjære vene, hvis du betalte 6000 kr i kvartalet i strøm.... beklager ordbruken, men for å bruke et passende engelsk ord: Sucker!

Telefonbruk i England er betydelig billigere enn i Norge med mindre du har kontantkort. De ligger mye lengre foran oss når det gjelder mobilavtaler med gratis tekstmeldinger og gratis ringeminutter.

Lenke til kommentar
  shanks59 skrev:
Det er en forholdsvis stor by, og da er det selvfølgelig mye som skjer sammenliknet med en gjenomsnittlig norsk landsbygd, men jeg har på mine 5 år i Liverpool aldri opplevd noe kriminelt. Sentrum er trygt og fint, selvsagt kan en være uheldig og havne i bråk, men dette gjelder for alle byer. Oslo er minst like "farlig" som det Liverpool eller andre Engelske byer på samme størrelse er.

Kjære vene, hvis du betalte 6000 kr i kvartalet i strøm.... beklager ordbruken, men for å bruke et passende engelsk ord: Sucker!

Telefonbruk i England er betydelig billigere enn i Norge med mindre du har kontantkort. De ligger mye lengre foran oss når det gjelder mobilavtaler med gratis tekstmeldinger og gratis ringeminutter.

Godt å høre.

Hvis du har noen flere "tips", kanskje noe om leilighet (?), så tar jeg i mot med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar

shanks: I følge statistikker er liverpool den byen i england med flest registrerte voldsepisoder pr. inbygger., og jeg mener det var nesten 3 ganger så mye som i neste by på lista. Jeg synes det er rart du ikke har opplevd noe slikt. Hvilken del av byen bor du i?

Jeg bodde på vei inn mot toxteth. Sannsynligvis ett av de værste strøka i byen, men jeg var bare så vidt innafor grensa. Her er noen eksempler på ting som skjedde i 500m radius fra der jeg bodde:

En kammerat av meg 100m nedi gata ble vekket om morgenen av et spetakkel fra nabohuset. Så kommer det en mann ut døra med en kniv i ryggen og dør på gata.

En syklist blir påkjørt og alvorlig skadet, sjåføren stikker av og blir ikke funnet.

En ca. 10 år gammel gutt ble drept av to litt eldre gutter

en dag jeg var på vei hjem kom det noen folk og advarte meg mot å fortsette nedover den gata jeg gikk, siden det var noe rabalder der sa dem. Seinere på dagen var området avsperret og det var tre forensics politibiler som tok seg av de avdøde.

Jeg så en jente ble grisebanka av fem gutter i nærmeste park.

I gågata på en lørdag var folk som lå nede og blødde fra hodet et vanlig syn. Det var mye politi som passet på, og de hadde ofte mye å gjøre. Så mye vold på byen har jeg ikke sett noe annet sted. Og det var også en gang seint etter at byen hadde stengt at en gjeng kastet flasker etter meg når jeg var på vei hjem fra nachspiel. Måtte løpe fra dem...

Det var også mange venner av meg som ble ranet på gaten om kvelden.

Jeg bor nå i Oslo (østkanten), og jeg føler meg MYE tryggere. Jeg ser skjelden vold her, og jeg har så langt i løpet av halvannet år bare opplevd én gang at noen har opptredt truende, noe som skjedde ofte der borte. Ikke det at jeg følte meg veldig utrygg der borte, men man blir jo påvirket av det som skjer rundt seg.

Hva ville du gjort hvis du hadde fått regninger av det slaget? Jeg hadde faen ikke råd til noen advokat... Jeg har opplevd å få tilsendt fiktive regninger fra scottish power, men der klarte jeg å vri meg unna siden de hadde skrevet navnet mitt feil. Det som er vaneligere er problemer med at det firmaet som styrer huset/blokka du bor i tar seg av distribuering av strøm internt i blokka. Og der er det VELDIG mye snusk.

Ja det er sant, england har billigere telefonabbenomang, men du får ikke lov til å få annet enn kontantkort med mindre du kan vise til 3 års kreditthistorie i england, og kontantkorta er mye dyrere enn de er her.

Lenke til kommentar
  amelbye skrev:
shanks: I følge statistikker er liverpool den byen i england med flest registrerte voldsepisoder pr. inbygger., og jeg mener det var nesten 3 ganger så mye som i neste by på lista.

Det stemmer ikke. Det stemmer at det er mye kriminalitet, men Manchester er etter det jeg har lest Englands mest kriminelle by foran Liverpool, om det stemmer vet jeg ikke, men Liverpool er ikke 3 ganger så ille som neste by på lista. Vært i Liverpool selv og likte meg bra. Sentrum er lite og oversiktelig, men de karakteristiske rekkehusområdene uten for selve sentrum er som i andre engelske byer store og jeg kan godt forestille meg at det er mye gjengkriminalitet. Bodde selv i et slikt område og det var hvert fall helt fint.

Lenke til kommentar

Sentrum er nok like trygt som andre byer på dagtid hvert fall. Områdene med mest kriminaltitet er nok i arbeiderklasseområdene. Dvs. rekkehusområdene som er mest shabby, ikke villa områdene. Jeg kan godt tenkte meg at områdene rundt Anfield er av de mere bråkete områdene, standarden på endel av boligenhetene er lave der.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
  bruno99 skrev:
Sentrum er nok like trygt som andre byer på dagtid hvert fall. Områdene med mest kriminaltitet er nok i arbeiderklasseområdene. Dvs. rekkehusområdene som er mest shabby, ikke villa områdene. Jeg kan godt tenkte meg at områdene rundt Anfield er av de mere bråkete områdene, standarden på endel av boligenhetene er lave der.

Jeg har vandret rundt i Liverpool sentrum langt etter midnatt uten å se noe som helst bråk.

Tips til "gode" strøk?

Lenke til kommentar

Mener du steder å bo? Jeg har bare vært i byen 1 gang (en uke) så jeg er ikke så godt kjent og var jo jo som regel kun i sentrum. Selv bodde jeg på et billig bed and breakfest, (woodcroft road om du ønsker å se hvilken side av liverpool det er på.) Opplevde området som rolig, flere restauranter og take aways og et stort supermarked med 10 minutter med buss inn til sentrum. Jeg ville nok unngått de mest shabby strøkene på kvelden, ellers er det fritt fram, sjansen for at noe kriminelt skjer deg med mindre du ber om det er jo veldig liten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som har tips til hvordan man skal gå frem for å få tak i et sesongkort?

Har planer om å flytte over dit, regner igrunn med at det er mulig å skaffe seg det dersom man går ut og prater litt med folk rundt om på fotballpubene, men hadde vært kjekt å ordnet noe på forhånd.

Er umulig å skaffe sesongkort på "orntlig" vis da det er lang ventetid

Lenke til kommentar

Eneste sjanse for sesongkort er svartebørs. Enten finne noen random som selger (blir fort ekstremt dyrt), eller være heldig og komme i kontakt med noen som kan hjelpe deg. Jeg vil nok tro at det er mye billigere å bli medlem av klubben og kjøpe billett til hver kamp gjennom dem (du greier å få billett til de aller, aller fleste hjemmekampene, kanskje med minus av Man Utd og Everton) enn å kjøpe sesongkort på svartebørs hvert fall, om du finner noen som selger det. Selv har jeg stått på venteliste til sesongkort i ca. 3 år, og jeg er antakelig laaaangt ifra å få noe enda. Garantert ikke før tidligst når den nye stadion en gang i tiden er på plass, per i dag så finnes det knapt mennesker som sier opp sesongkortet sitt og de som faller bort overføres som regel til andre i familien. Men er du medlem av klubben er det ikke spesielt vanskelig å kjøpe billetter til enkeltkamper.

For å være litt mer on-topic, så kan jeg ikke si så mye om hvordan det er å flytte til, og bo i, Liverpool. Har vært i Liverpool fem ganger, som regel i opptil en uke av gangen, så er godt kjent i byen, men det er noe annet å bo der. Jeg har ikke opplevd noe truende/kriminelt i Liverpool, heller ikke på kveldstid. Det var en gang jeg så ei dame bli "truet" av en full mann, men det var ikke dramatisk. Det var folk rundt, inkludert meg selv og kjæresten som fulgte med for å se om det skjedde noe som gikk "over streken", men før det evt. rakk å bli noe annet enn verbalt kom politiet kjørende.

Men England er et mer "brutalt" land enn Norge, selv om jeg ikke tror Liverpool er spesielt mer utsatt enn de fleste andre byer. Men ingen tvil om at kriminalitet skjer også her, spesielt i visse områder. Jeg tror ikke man må være mer forsiktig enn andre steder for å unngå bråk, men det gjelder jo å ta sine forhåndsregler ved å være forsiktig, oppføre seg, ikke gå alene rundt i shabby områder på nattestid, osv. Da går det nok bra.

Ellers håper jeg for øvrig at du får gjennomført drømmen din. Min drøm er også å bo i Liverpool for å kunne gå på alle Liverpool-kamper. Jeg liker også veldig godt byen. Jeg får nok ikke bo i Liverpool med det første, men flytter til London til høsten for å studere i tre år så da får jeg hvert fall gått på de fleste kampene, togforbindelsen mellom London og Liverpool er veldig bra. Så får hvert fall delvis realisert den drømmen. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  Frosland skrev (På 17.10.2009 den 21.22):

Jeg limer inn et blogginnlegg jeg skrev nylig:

"Om å følge drømmer - min drøm

Alle har vi en drøm, ny eller gammel. Alle har vi noe vi brenner for, eller bare har fryktelig lyst til å gjøre.

Drømmens største hinder er som regel tid og penger.

Slik jeg ser det burde ikke penger stå i veien for å følge drømmen - er du villig får du det til!

Feighet og frykt er nok i realiteten drømmenes største hindre. Hvor mange ganger har du ikke hørt venner og bekjente som skal flytte utenlands, jobbe i Afrika eller reise verden rundt, uten at det faktisk blir noe av det?

Jeg har vært en slik en selv... Jeg skal starte eget firma, roadtrip-ferie i USA, arrangere ditt og datt, uten at det har blitt noe av det.

For all del, det er ikke for seint, verken for meg eller deg!

Den siste tiden har jeg interessert meg mer og mer for to ting; England og Liverpool F.C.

Jeg er en lidenskapelig supporter av laget, følger det i tykt og tynt og bruker mye tid på det å være en supporter.

England som land fascinerer meg veldig. Folkene, språket, tradisjonene, kirkesamfunnene og fotballidenskapen.

Til tross for at jeg kommer fra en reiseglad familie, ferierte vi aldri i England. Allikevel har jeg på eget initiativ siden oktober 2007 (første gang alene i England) besøkt landet åtte ganger.

De fleste av turene har vært fotballturer, men to ganger har jeg vært i England uten å gå på kamp.

For å sitere et kjent sitat "I have a dream".

Min drøm er ikke å flytte fra Flekkefjord, vennene, familien og jobben min. Jeg trives utmerket i den lille sørlandsbyen hvor jeg har alt jeg har kjært.

Drømmen min er å oppleve England og Liverpool på nært hold.

Drømmen min er å lære meg scouse, gå på kamper uke etter uke, bli kjent med lokallivet, utforske menighetslivet utenfor Norge og få tid til å savne det jeg tar for gitt.

Jeg vil rett og slett flytte til Liverpool!

Det er ikke snakk om noe permanent, men kanskje en plass mellom seks og 12 måneder.

Jeg står ikke alene om dette. Selv om intet er bestemt har jeg en god venn som er en del av dette, og som vil flytte med meg, dele opplevelser, erfaringer og utgifter med meg.

Litt kort om hvordan dette kan gjennomføres:

- Spare opp ca. 35000 kr.

- Søke permisjon fra jobb, slik at jeg kan fortsette når jeg kommer tilbake.

- Leie en leilighet, med relativ sentral beliggenhet. ca. £500 i måneden (delt på to).

- Få en jobb. Jeg vil sjekke ut sjømannskirken og lignende plasser for å se om det er noe aktuelt der. Hvis ikke jobber jeg gjerne i en barnehage, skole, restaurant eller hva som helst.

- Leve enkelt, men så bra som økonomien tillater.

Ser man bort i fra de oppsparte midlene er ikke dette noe tapsprosjekt... Går jeg tom for penger, og sliter med jobb, ja da drar jeg bare hjem igjen!"

Har du erfaringer med englandsopphold...

- Hvordan er det med leiligheter - priser, forpliktelser, ukjente regler osv.?

- Hvordan få seg jobb? (søke på forhond, søke via noe form for "utenlandshjelp", vente til jeg er der?)

- Noen andre ting jeg bør tenke på? Tips?

Setter pris på innspill, hjelp, tips og erfaringe!

Mvh

Frøsland

Heihei.

Jeg har også vert i liverpool en del ganger, og vurderer sterkt og flytte over. Lurer vell egentlig på de samme tingene som du. Har du pratet med noen der borte ang jobb og bo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...