Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kva for olje skal eg bruke på ein snøfreser MTD 4 takter?


balder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si hva som egentlig kan skje, men generelt vil den olja du har fyllt på være alt for tynn i forhold til hva motoren er spesifisert for. For tynn olje vil sansynligvis gi større slitasje, avhengig av motorens konstruksjon. Tynn olje flyter som vann og vil ikke fylle kanaler og vil renne av alt det den skal smøre for fort (tynnere olje flyter letter og vil derfor lettere renne nedover).

 

SAE30 referer til en olje som har viskositeten 30 uansett temperatur. SAE5-50 som du har fyllt på har tilsvarende SAE5 på 0 grader, og tilsvarende SAE50 på 100 grader. Alt mellom der vil være en mellomverdi mellom dem. Det er sansynlig at f.eks 15-40 ville vært et bedre valg enn 5-50 i vertfall om du ikke skaffer en plain SAE30-olje.

Lenke til kommentar
Står det samme her sa30, men eg har lagt på olje som står 5-50 heilsyntetisk. Kva vil skje her?

 

Nei, det står ikke det der, men 5-50 er langt utenfor det som er spesifisert.

 

Oil Recommendation

 

*

 

SAE 30 40°F and higher (5°C and higher) is good for all purpose use above 40°F, use below 40°F will cause hard starting.

*

 

10W-30 0 to 100 °F (-18 to 38 °C) is better for varying temperature conditions. This grade of oil improves cold weather starting, but may increase oil consumption at 80°F(27°C) or higher.

*

 

Synthetic 5W-30 -20 to 120 °F (-30 to 40 °C) provides the best protection at all temperatures as well as improved starting with less oil consumption.

*

 

5W-30 40 °F and below (5 °C and below) is recommended for winter use, and works best in cold conditions.

Lenke til kommentar
Står det samme her sa30, men eg har lagt på olje som står 5-50 heilsyntetisk. Kva vil skje her?

 

Nei, det står ikke det der, men 5-50 er langt utenfor det som er spesifisert.

 

Oil Recommendation

 

*

 

SAE 30 40°F and higher (5°C and higher) is good for all purpose use above 40°F, use below 40°F will cause hard starting.

*

 

10W-30 0 to 100 °F (-18 to 38 °C) is better for varying temperature conditions. This grade of oil improves cold weather starting, but may increase oil consumption at 80°F(27°C) or higher.

*

 

Synthetic 5W-30 -20 to 120 °F (-30 to 40 °C) provides the best protection at all temperatures as well as improved starting with less oil consumption.

*

 

5W-30 40 °F and below (5 °C and below) is recommended for winter use, and works best in cold conditions.

Vil det sei at denne heilsyntetiske 5-50 er bra greier og tut og kjør?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare bruke riktig olje for å være på den sikre siden? Den koster ikke mer enn 39,90 kroner for 0,6 liter på biltema.

Spesielt om du bruker snøfreseren på på skrå eller i bakker er det viktig at oljen ikke er for tynn.

Endret av Cannibal Helsekost
Lenke til kommentar

Generelt sett, så kan multigrad-oljer som f.eks. 5w-50 erstatte alle gradene mellom der; fra 5 til 50. På en viss temperatur, så holder denne oljen samme viskositet som en 30-olje. Når motoren blir varmere, så blir ikke 5-50 oljen så fort for tynn til å smøre godt nok som 30-oljen gjør (noe som er en bra ting), og når det blir kaldere så blir den ikke så fort for tykk til å kunne pumpes som 30-oljen (noe som også er en bra ting).

 

Enkelt sagt, så er fordelene med en 5W-50 olje at den beholder flytegenskapene over et større temperaturområde; den tåler mer kulde før den blir for tykk, og mer varme før den blir for tynn. Det er derimot ingen direkte ulemper med å bruke en 5W-50-olje på steder det er foreskrevet f.eks. 10W-30, eller ren 30-olje. Det eneste virkningen av det, er at motoren kan fungere på både lavere og høyere temperaturer enn ellers.

 

Men: en 5W-50-olje er MYE dyrere enn en ren 30-olje, eller en mer vanlig multigradolje som f.eks. 10W-30, så det er jo et moment å ta med i betraktning; å bruke mye dyrere olje enn nødvendig koster penger.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Generelt sett, så kan multigrad-oljer som f.eks. 5w-50 erstatte alle gradene mellom der; fra 5 til 50. På en viss temperatur, så holder denne oljen samme viskositet som en 30-olje. Når motoren blir varmere, så blir ikke 5-50 oljen så fort for tynn til å smøre godt nok som 30-oljen gjør (noe som er en bra ting), og når det blir kaldere så blir den ikke så fort for tykk til å kunne pumpes som 30-oljen (noe som også er en bra ting).

 

Enkelt sagt, så er fordelene med en 5W-50 olje at den beholder flytegenskapene over et større temperaturområde; den tåler mer kulde før den blir for tykk, og mer varme før den blir for tynn. Det er derimot ingen direkte ulemper med å bruke en 5W-50-olje på steder det er foreskrevet f.eks. 10W-30, eller ren 30-olje. Det eneste virkningen av det, er at motoren kan fungere på både lavere og høyere temperaturer enn ellers.

 

Men: en 5W-50-olje er MYE dyrere enn en ren 30-olje, eller en mer vanlig multigradolje som f.eks. 10W-30, så det er jo et moment å ta med i betraktning; å bruke mye dyrere olje enn nødvendig koster penger.

 

Har en Honda Snøfreser (NY) og må kjøpe olje til den. Var på Biltema og der har dem: Motor oil, fully synthetic, longlife 5W-30. I brukerveiledningen står det at det anbefales olje SAE 5W-30. Det vises også til klasifisering SG/SF i brukerveiledningen, men finner ikke de benevnelsene på Biltema sin olje... Er det greit å kjøpe den på Biltema? Helt blank på dette, så beklager dersom dumt spørsmål...

Lenke til kommentar
Har en Honda Snøfreser (NY) og må kjøpe olje til den. Var på Biltema og der har dem: Motor oil, fully synthetic, longlife 5W-30. I brukerveiledningen står det at det anbefales olje SAE 5W-30. Det vises også til klasifisering SG/SF i brukerveiledningen, men finner ikke de benevnelsene på Biltema sin olje... Er det greit å kjøpe den på Biltema? Helt blank på dette, så beklager dersom dumt spørsmål...

Antar det er denne Biltema-oljen? Den har API SL/CF, og ettersom SL er en bedre spesifikasjon enn SF og SG, så kan den godt brukes. Jo lenger ut i alfabetet den andre bokstaven er, jo bedre er oljen. Sx gjelder bensinmotorer, Cx gjelder dieselmotorer.

Lenke til kommentar
Har en Honda Snøfreser (NY) og må kjøpe olje til den. Var på Biltema og der har dem: Motor oil, fully synthetic, longlife 5W-30. I brukerveiledningen står det at det anbefales olje SAE 5W-30. Det vises også til klasifisering SG/SF i brukerveiledningen, men finner ikke de benevnelsene på Biltema sin olje... Er det greit å kjøpe den på Biltema? Helt blank på dette, så beklager dersom dumt spørsmål...

Antar det er denne Biltema-oljen? Den har API SL/CF, og ettersom SL er en bedre spesifikasjon enn SF og SG, så kan den godt brukes. Jo lenger ut i alfabetet den andre bokstaven er, jo bedre er oljen. Sx gjelder bensinmotorer, Cx gjelder dieselmotorer.

 

Hei og takk for svar.

 

De hadde bare denne på Biltema der jeg bor: (Er den grei?) Biltema

Helsyntetisk motorolje 5W–30, Longlife

Helsyntetisk motorolje utviklet for bruk i nye VW-modeller ved forlengede oljeskiftintervaller. Gir lett ved lave temperaturer. God slitasjebeskyttelse, noe som forlenger motorens levetid. Anbefales for motorer der det foreskrives en olje iht. spesifikasjon VW 504.00 og 507.00. Oppfyller også følgende spesifikasjoner: ACEA A3/B4, ACEA C3. 1 l.

Endret av runeMa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...