snowbot Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 hei. jeg har planer om og begynne skole neste år, og sitter og titter litt på hva jeg vil bli. har tenkt litt på svak og sterk strøm og data eliktriker. hva tjener man best på, og hva er mest komplisert og gå. hva bruker jeg mest matte i osv osv?? hadde vært kjempe snilt om noen kunne hjulpet meg med dette, da dette er et skikkelig dillema for meg takk så masse for svarene på forhånd =) SnowBot Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132 Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 For å bli dataelektroniker må du først gå vg1 elektro, så vg2 data og elektronikk, og til slutt må du gå vg3 dataelektoniker. Etter dette må du gå 1,5 år i lære og du skal vere ferdig utdannet. Eventualt kan du bare gå vg2 data og elektronikk og gå ut i lære som telekommunikasjonsmontør eller produksjonselektroniker, men tror det er heller få som gjør dette. Skal du gå sterkstrøm går du vg2 elenergi og 2 år i lære etter dette. Er selv ferdig med vg3 dataelektroniker og kan ikke si det er vanskelig om en jobber litt. Går mye på å drifte og vedlikehalde datanett og slikt. Anngåande matten så må en selvsagt kunne litt, men det er overhode ikke noe komplisert matte, og en lærer det en må kunne. Lenke til kommentar
snowbot Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2009 ok. åssen er årsintekten, da man er ferdig utdannet innen data elektronikk? er den mye i fra det og være sterkstrøm elektriker, asså nå intresserer jeg meg egentlig for alt innen elektro, så vil gjøre det jeg tjener best på egentlig Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Kommer egentlig ann på hva du kommer til å jobbe som innenfor Dataelektronikk, men 350 + kan du nok regne med. Hvis du starter på VG1 elektro så er det normalt sett slik at klassen blir delt opp i 2 så velger dere om dere vil ha Automasjon eller Dataelektronikk som fordypningsfag. Du får dermed muligheten til å "teste" fagene. Lenke til kommentar
Leaf Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Anbefaler å gå VG2 og VG3 Automatisering Her får du jo smake på både sterk og svakstrøm Lenke til kommentar
snowbot Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2009 okay, ja får nesten se hva jeg gjør takker for alle svar så langt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå