slåge Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Hei! Jeg har gjort noe skikkelig dumt. Håpnet en iso fil vha WINISO og installerte direkte på HD. Med fulgte en fil av typen "ikke-datalefse". Regner med at det er den som lager problemer. Problemet er at når jeg slår på PC'n så starter skjermkortet, bois og raid controller på vanlig måte, men så kommer meldingen, Ugyldig systemdisk Sett inn en annen disk, og trykk enter. Det hjelper ikke. Da kommer Boot from Atapi CD-ROM: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Dette fortsetter i en loop, hvis jeg fortsetter å trykke enter. FDD og CD stasjoner er selvsagt tomme. Hovedkortet er et ABIT KR7A-RAID med 2 stk IBM Deskstar 60 GB i Raid 0. OS er WIN 98. Har forsøkt med en bootbar WIN 98 diskett om jeg får aksess til HD [C:]. Men nei, grunnen er vel at Raid kontrolleren ikke er startet så lenge som jeg booter fra diskett. Den fant ikke C: Forsøkte så med WIN 98 CD'n. Valgte start av PC med CD. Kommer til a:> og videre til C:> . Forsøkte en start av windows fra WIN katalogen, men da ble det fargerikt - BOD VFAT enheten kan ikke initialiseres. En enhet eller en resurs som kreves av VFAT, mangler eller er ikke tilgjengelig. VFAT kan ikke fortsette. Systemet ble stoppet. Den siste der er jo grei beskjed. Stopp er stopp. Noen forslag til hvordan windows kan startes, ref BOD? Kan "ikke-datalefse" filen fjernes direkte? Er jeg inne på begge diskene i Raid 0 eller kan det være at jeg er inne på en av diskene i DOS mode? Er det mulig? Hvordan kan jeg sjekke dette? Er det en løsning å innstallere en ny HD i tillegg til raid diskene og boote opp fra denne for så å kopiere filer fra raid diskene til den nye? Vil raid diskene forresten funke, raid kontroller.osv...Kan jeg installere ny raid SW på den nye disken og få den til å virke for raid diskene? Dvs boote fra en ikke raid, men ha raid disker installert? Har også forsøkt innstallasjon/reperasjon av OS vha CD, men da finner den et OS som den vil slette/formatere HD....? Dropper den foreløpig. (må nevne her at det er litt data som jeg vil ta vare på....bare så det er sagt). Er det noen som har noen forslag til løsning? Hilsen slåge Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Har du ingen muligheter til å sette denne disken som sekundær disk i en annen maskin? Dette vil være den enkleste løsningen såfremst du kan åpne kassa uten å bryte garantien... Lenke til kommentar
Heia Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Flytt systemdisken fra raid kontrolleren til ide, så kan du prøve å boote fra floppy eller cd... Er ikke helt på trygg grunn her, vet ikke om dette kan rote til raid 0 oppsettet ditt.. Lenke til kommentar
slåge Skrevet 22. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2003 Systemdisken er to disker i Raid 0/striping. så de kan ikke splittes. Jeg har heller ingen annen maskin med raid mulighet ellers kunne jeg ha prøvd det som dere forslår. slåge. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Hvis du har NTFS filsystem på RAID diskene så kan de ikke sees fra dos. Lenke til kommentar
slåge Skrevet 22. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2003 Tror ikke det er et NFTS filsystem. Mener det er FAT32 siden det er WIN98 OS. Når jeg er inne på C: via DOS, klarer jeg å skrive til disken men om det betyr at alle filene vil ligge tilgjengelige hvis jeg booter opp via en annen HD er jeg ikke sikker på. Vurderer å kjøpe en HD og forsøke. Time will show. slåge. Lenke til kommentar
EGGE Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Kjøper du ny HD kan du selvsagt boote fra denne, og fortsatt lese fra raiddiskene, og dette ødelegger ikke noe som helst. Såfremt HD'ene ikke har tatt kvelden, minner mest om dette. IBM-disker og raid er vel ikke akkurat å anbefale, ihvertfall ikke de gamlere. Kjørte to 40gb med vekslende hell. Prøv å skaff IBM sitt analyseprogram drive fitness test, dette hjalp ihvertfall med mine disker. Lenke til kommentar
slåge Skrevet 23. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2003 Nei, diskene har ikke tatt kvelden. De er ikke mer enn en par år gamle og fungerer greit. Litt støy er det. Men for å få raid diskene til å fungere, må ikke raid programvaren innstalleres på den nye disken også? Er det noen fare for at innholdet på raid diskene blir slettet på grunn av dette? slåge Lenke til kommentar
joka Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 sjekk om det finnes DOS drivere til raidkontrolleren, da kan du bruke win98 startdisk. om disken er ntfs, kan du bruke "NtfsDos" det finner du hos www.winternals.com Lenke til kommentar
Falconer Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Ved installering av Windows på en ny harddisk, vil Windows automatisk registrere din raid-kontroller og du kan installere drivere for denne. Såfremt ikke arrayen er ødelagt, skal du da uten problemer kunne få tilgang til denne. Kan av egen erfaring anbefale å bruke Windows 2000 eller XP når raid brukes. Lenke til kommentar
slåge Skrevet 28. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2003 Jeg kjøpte en ny disk på 120 GB og innstallerte win98 på denne. Og får tilgang til raid diskene og dataene som ligger der slik som flere av dere anbefalte meg. Takk for den. Men, nå som jeg har tillgang til raid diskene, er det noe da jeg kan gjøre for å fjerne feilmeldingen som kommer når jeg forsøker å boote opp på disse? En viktig ting. Rett før problemet oppso så innstallerte jeg en bootable cd iso vha winiso til HD. Kan det at iso'en var bootable, forårsake denne feilmeldingen ved oppstart? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå