corsa91 Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Hei Jeg har fått lekse om å skrive en essay om kunsten å være norsk. Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive om. Noen som kan gi meg eksempler på starten. Vil helst ha det gjennom PM(melding). Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) noen eksempler må være helgefyll, brunost, ostehøvel, flinke til å reise verden rundt men kjenner ikke sin egen nabo. Leste en interessant artikkel her om dagen om at nordmenns handlevaner er som natt og dag i forhold til resten av Europa: Fikk sjokk av norske kunder. Dette var faktisk en av hovedgrunnene som gjorde at Lidl feilet horribelt i Norge. kanskje dette kan hjelpe deg litt på vei? Endret 17. oktober 2009 av Ducktoy Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 noen eksempler må være helgefyll, brunost, ostehøvel, flinke til å reise verden rundt men kjenner ikke sin egen nabo. Leste en interessant artikkel her om dagen om at nordmenns handlevaner er som natt og dag i forhold til resten av Europa: Fikk sjokk av norske kunder. Dette var faktisk en av hovedgrunnene som gjorde at Lidl feilet horribelt i Norge. kanskje dette kan hjelpe deg litt på vei? ok men er ikke sikker på hvordan jeg skal starte Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Første jeg ville gjort er å gjøre en kjapp analyse på hvordan vi nordmenn skiller oss fra resten av Skandinavia og deretter Europa, hva særtegner oss, som for eksempel 17. Mai feiringen. Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Første jeg ville gjort er å gjøre en kjapp analyse på hvordan vi nordmenn skiller oss fra resten av Skandinavia og deretter Europa, hva særtegner oss, som for eksempel 17. Mai feiringen. Har gjort det og valgt at jeg skal skrive om ostehøvlen og Grensehandlen og 17 mai. Hvordan starter jeg? noen som kan starte for meg Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Innledningsvis kan du i korte trekk forklare om ostehøvelens opprinnelse og bruk eller i korte trekk starte med bakgrunnen for vår 17 mai feiring.Videre kan du forklare om selve feiringen og hvordan den feires av folket. Dersom det var snakk om et kåseri kunne du skrevet en ganske frisk stil om grensehandelen,det kan du jo for såvidt uansett,men hold deg saklig.Skriv om folks intensjoner ved å handle på grensen,hva handles etc.Legg gjerne til reportasjene om grensehandelen som gjentatte ganger har vist nordmenns hemningsløse festing og drikking på grensen. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Oljeeventyret er en sentral del av det norske samfunnet, så å ta det med i denne essayen hadde heller ikke vært en dum ide. Jeg vil tro en grei innledning på essayen er å forklare med noen setninger hvordan Norge som nasjon var før den, og hvordan den forandret Norge omtrent over natten. Forøvrig er det 40 år siden det ble oppdaget olje på ekofisk-feltet. Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Oljeeventyret er en sentral del av det norske samfunnet, så å ta det med i denne essayen hadde heller ikke vært en dum ide.Jeg vil tro en grei innledning på essayen er å forklare med noen setninger hvordan Norge som nasjon var før den, og hvordan den forandret Norge omtrent over natten. Forøvrig er det 40 år siden det ble oppdaget olje på ekofisk-feltet. Ok kan dere starte en essay for meg. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 morsom du http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5k...rive-essay.aspx Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Nå har du jo fått flere råd om emner og alternative innledninger,så dette burde du klare fint på egenhånd corsa91. Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 morsom du http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5k...rive-essay.aspx Har skrevet essay før men det var i VG1 og ungdomsskolen og jeg fikk 4. Nå har vi nye lærere og de gir bare stryk og 2ere. Kan du skrive slik at jeg får trent meg. Da blir det lettere for meg også. Lenke til kommentar
Louboutin Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Herregud, du får da ikke trent deg av at noen andre skriver oppgaven for deg? Nå har du fått mye og god hjelp, og hvis ikke du klarer resten på egen hånd så er vel kanskje den toeren fortjent? Ja, det blir lettere for deg denne gangen, men det er virkelig en bjørnetjeneste. På eksamen så er det ingen som kan skrive for deg - like greit å bare lære seg det med en gang Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Herregud, du får da ikke trent deg av at noen andre skriver oppgaven for deg?Nå har du fått mye og god hjelp, og hvis ikke du klarer resten på egen hånd så er vel kanskje den toeren fortjent? Ja, det blir lettere for deg denne gangen, men det er virkelig en bjørnetjeneste. På eksamen så er det ingen som kan skrive for deg - like greit å bare lære seg det med en gang Ok men hvordan skal jeg starte. Det jeg mente var ikke at andre skal skrive hele men bare litt av starten slik at jeg kan fortsette. Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Herregud, du får da ikke trent deg av at noen andre skriver oppgaven for deg?Nå har du fått mye og god hjelp, og hvis ikke du klarer resten på egen hånd så er vel kanskje den toeren fortjent? Ja, det blir lettere for deg denne gangen, men det er virkelig en bjørnetjeneste. På eksamen så er det ingen som kan skrive for deg - like greit å bare lære seg det med en gang Ok men hvordan skal jeg starte. Det jeg mente var ikke at andre skal skrive hele men bare litt av starten slik at jeg kan fortsette. noen som kan hjelpe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå