Gå til innhold

Usikker på hvilken win7 versjon

eSuba

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellen på disse to er jo:

OEM = låst på den pcen du aktiverer den første gang. Bytter du pc eller hovedkort må du i beste fall ringe inn til Microsoft for å aktivere, og i verste fall kjøpe en ny lisens.

Fullversjon = Den kan du installere på så mange pcer du vil, og du kan bytte så mye hardware du vil. Men du kan bare ha en aktiv lisens til en hver tid.

Lenke til kommentar
Bytter du pc eller hovedkort må du i beste fall ringe inn til Microsoft for å aktivere, og i verste fall kjøpe en ny lisens.

Skifter man maskinvare og blir nødt til å ringe Microsoft for å aktivere eksemplaret, så ser jeg ingen grunn til at de kunne nektet. Er det hold i denne uttalelsen din? Kan man bli nødt til å kjøpe ny lisens om windows eksemplaret ditt ikke er aktivert lenger ved bytte av pc eller maskinvare?

Endret av 2die4
Lenke til kommentar
Skifter man maskinvare og blir nødt til å ringe Microsoft for å aktivere eksemplaret, så ser jeg ingen grunn til at de kunne nektet. Er det hold i denne uttalelsen din? Kan man bli nødt til å kjøpe ny lisens om windows eksemplaret ditt ikke er aktivert lenger ved bytte av pc eller maskinvare?

Ja det har jeg vet du, det står i betingelsene til lisensen.

Microsoft skriver følgende:

6. What is the difference between OEM product and Full-Packaged Product (FPP)?

ANSWER. OEM products are intended to be preinstalled on hardware before the end user purchases the product. They are “shrink wrapped” and do not come in a box like the retail products do. Full-Packaged Product (FPP) is boxed with CD(s), manuals, and the EULA and is sold in retail stores in individual boxes. The End User License Agreements (commonly referred to as “EULAs”) for OEM and FPP products are slightly different. One main difference is that an OEM operating system license (such as the license for Windows) cannot be transferred from its original PC to another PC. However, the FPP version of Windows may be transferred to another PC as long as the EULA, manual and media (such as the backup CD) accompany the transfer to the other PC. Also, when a customer purchases an OEM product, the OEM license requires the OEM to provide support for the product.

Og på denne bloggen har de sjekket mer, og der står det følgende:

Users will not have the option to transfer Windows 7 shipping with new PCs under an OEM license to another computer, as Microsoft considers the move equivalent to piracy. Just as OEM Windows Vista, Windows 7 OEM licenses are tied to the desktop, laptop, netbook, etc. they are installed on originally by the PC manufacturer.

Not only do users not get the rights to move the Windows 7 client they acquired with a new computer to another machine, but they also have to limit the amount of hardware changes they will introduce in the case of an upgrade. While adding more system memory (RAM), or a larger hard drive (HDD) does not affect the overall configuration to the point where Windows 7 will think it is running on a new machine, motherboard upgrades are a deal breaker.

Windows 7 OEM copies are dependent on the motherboard; changing the motherboard and running the operating system on the upgraded computer constitutes a violation of the license agreement, as the hardware configuration is now detected by the platform as a new machine. In such a scenario Windows 7 will behave as if it were pirated.

If customers sell their OEM computer, they will have to also include Windows 7 with the OEM licenses it came with initially (the software is useless (read pirated) running on any other machine than the one it shipped with in the first place). If an OEM computer dies (if the motherboard is fried for example), the Windows 7 copy/license dies with it.

Føler at det er beskrevet ganske så klart, men du tviler kanskje fortsatt?

Lenke til kommentar

Du har ikke lov til å flytte over en OEM versjon til en annen PC. Den eneste grunnen er dersom feks. hovedkortet går i stykker. Da kan du bytte til et likt eller et tilsvarende hovedkort. Kjøper du nytt hovedkort ellers, feks. for å oppgradere Pcen, må du kjøpe ny lisens.

Husk at det er en grunn til at OEM versjonen er så mye billigere.

PS. Dette er det reglene sier, hva som er mulig er en annen sak.

Lenke til kommentar
Føler at det er beskrevet ganske så klart, men du tviler kanskje fortsatt?

Nei, hvorfor skulle jeg det.

Men om jeg bare vil formatere og installere windows på nytt, da må jo windows aktiveres på nytt? Hvordan fungerer det i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Nei, hvorfor skulle jeg det.

Men om jeg bare vil formatere og installere windows på nytt, da må jo windows aktiveres på nytt? Hvordan fungerer det i dette tilfellet?

Du får ikke aktivert den automatisk trolig, om det ikke er veldig lenge siden den ble aktivert da. Så da må du ringe inn.

Du får da spørsmål om hvor mange pcer du har Windows på, og svarer du mer enn en her, blir du satt over til en kundebehandler.

Men svarer du en, så skal du få aktivert den over den automatiske telefon tjenesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...