Chekkos Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Forsvaret: Hæren-Sjøforsvaret-Luftforsvaret. Hvor får man kjørt seg? Gjennom media og fra tidligere og nåværende ansatte i Forsvaret er vi blitt kjent med at Forsvaret har vært sulteforet over flere år, med nedskjæringer nedleggelser og omstruktureringer, og dette har ført til at antall ansatte og total aktivitet har gått ned. Med kjørt seg mener jeg, i hvilken våpengren, og hvor hen er det man får kjørt seg skikkelig med høy intensitet og høyt tempo dag ut og dag inn? Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Med stikkordene "høy intensitet" og "høyt tempo" ville jeg valgt HJK/FSK i hæren eller MJK i sjøforsvaret, men det er så klart mange flere avdelinger alle våpengrenene du vil få kjørt deg i. Personlig ville jeg valgt hæren. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Stikkordet her er vel kanskje "jegertjeneste". Sjø: Kystjeger, marinejeger, minedykker (?) Hæren: Som "xWeeNx" sier, HJK/FSK. Hvis man ikke ønsker seg inn som spesialstyrke, har man f.eks. grensejeger eller artillerijeger. Du kan lese mer på mil.no. I tillegg har man Fjernoppklaring og etterhvert Jegerkompaniet i Ettertningsbataljonen. Her må du imidlertid ha fullført førstegangstjeneste for å søke. Det må du også med Spesialjeger. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Fallskjermjeger? Minedykkerkommandoen i Sjøforsvaret virker litt tøft. Jeg gadd ikke prøve meg engang fordi man måtte løpe 5000m på under 21 minutter på opptaket i tillegg til en del styrke og svømmetester. Men det virker absolutt som en spennendes tjeneste. Marinejeger er jo også ganske fet. Jegere er vel de som blir mest sett opp på i forsvaret og regnes som de topp-trente spesialstyrkene til forsvaret. Da får du vel muligens prøvd MP-5 og HK fremfor AG-3. Lenke til kommentar
agm Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Jeg gadd ikke prøve meg engang fordi man måtte løpe 5000m på under 21 minutter på opptaket i tillegg til en del styrke og svømmetester.[...] Jegere er vel de som blir mest sett opp på i forsvaret og regnes som de topp-trente spesialstyrkene til forsvaret. Da får du vel muligens prøvd MP-5 og HK fremfor AG-3. Opptakskravene er fysiske minstekrav. Disse bør du klare med margin da det er konkurranse mellom alle kandidater. Å klare kravene er ingen som helst garanti for å komme inn. Men ikke minst prøves du mentalt, og holdninger som at man ikke "gidder" kommer du neppe langt med... Ang. våpen kan jeg kun svare for Hæren, men du trenger på ingen måte å være spesialjeger for å bruke verken MP5 eller HK416. For eksempel har du personell i Sanitetsbataljonen og kanonpersonell i Artilleribataljonen som er satt opp med MP5 som primærvåpen. Andre tropper i disse bataljonene er etter va jeg vet satt opp på 416 (som resten av Hæren forøvrig.) Kun enkelte avdelinger som fortsatt bruker AG3. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Det er lite vits å prøve seg på 5000m når man vet 100% at man ikke klarer de kravene. Grunnen til det, er at jeg så vidt klarte å slå minstekravet på 3000m. Endret 17. oktober 2009 av baBuShKa Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Fallskjermjeger? Fallskjermjeger ligger under HJK. Lenke til kommentar
bedokboi Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 FSK er ekstremt hardt, HJK og det andre som har blitt nevnt her er veldig hardt. Her blir du kjørt HARDT. Hvis du er topptrent og max motivert vil jeg anbefale det. Hvis ikke så ville jeg droppet å ta turen innom førstegangstjenesten. Du kan være heldig å få en dritkul tjeneste, men i 9/10 tilfeller vil du ende opp med noe som ikke "kjører" deg Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Det er ikke sånn at man må være TOPPTRENT for å kunne søke seg til spesialstyrker. Det er mye viktigere hva du har oppe i hodet ditt og hvordan type person du er. Så klart, kommer man på opptak uten noengang å ha gått langt med tung sekk eller tatt noen push-ups, så er det liten vits. Men er man normalt trent, en skikkelig, oppegående person som er villig til å gi ALT, så teller det mer på opptak enn hvor mange push-ups man tar. Styrke kan man trene opp, det er ikke like lett å gjøre det samme med personligheten. Man må ikke være topptrent for å klare minstekravene, men så klart, man må trene mye før opptak, Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Viktig poeng du kommer med der "xWeeNx". Man kan jo tenke som så at minstekravene er en forutsetning kun for å vise at man har en viss fysisk forutsetning. Jeg har ikke vært inne til noe slags opptak noen gang, men jeg mistenker at mange fokuserer i overkant mye på styrkedelen, framfor heller å være vant med mye sekkegåing. Jeg tror at en person som har gått mye med sekk i forkant, har bedre forutsetning for å klare seg enn en som tar 110 push-ups og 170 sit-ups. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 (endret) Luftforsvarets rekruttskole i januar/julikontigenten v. Madla, Stavanger. Deretter Rygge BOS Vakt og sikringskurs, og så prøv deg på Nasjonal Innsatsstyrke. Endret 18. oktober 2009 av Astralnoise Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Etter hva jeg har hørt så er det ofte de største muskelbuntene som har pumpa jern i 5-år som ryker først. Som du sier, mange fokuserer for mye på styrkedelen, og for lite på det å bli en seig jævel som kan gå LANGT med tung pakning. Lenke til kommentar
Hans_Hölzel Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) I utgangspunktet er det psyken som teller mest. Det fysiske teller for all del, kravene bør bestås med fin margin, men Forsvaret har som oppgave å trene deg videre opp. Angående muskelbunter er det klart at en som har tilbrakt 5 år med trening i benkpress og knebøy vil slite mer enn en som er lett, senesterk og har erfaring fra skogsmiljø. Dess mer muskler, dess mer forbrenner kroppen - altså trenger den mer energi. I situasjoner med lange marsjer med lite hvile og søvn vil en som har 20kg mer muskler enn nødvendig slite. Endret 20. oktober 2009 av Hans_Hölzel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå