Mannen med ljåen Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Hei! Jeg kjøpte en Asus eee på Clas Ohlson, og la umiddelbart inn Easy Peasy. Det har fungert helt fint fram til nå. Så frøs Opera fullstendig idet jeg skulle skrive et innlegg på et forum. Jeg restartet den, og nå har jeg følgende oppløsning: Monitor: Unknown 800x600 4:3 Får ikke endret på det. Hvorfor har jeg feil opppløsning? De fancy animasjonene, Compiz eller hva det nå heter er også blitt kjempetrege, og den plasserer ikoner oppå hverandre i Netbook Launcher. Har den glemt hva slags skjermkort jeg har, eller noe sånt? Laptopen har 10.1" widescreen, og alle runde ting, som FireFox-logoen blir avlange siden oppløsningen blir dradd ut på en mye bredere skjerm. Trenger en løsning som helst ikke innebærer reinstall. Lenke til kommentar
Orochimaru Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Det er fullt mulig at Linux har "glemt" hva slags skjermkort du har, så jeg anbefaler at du finner driveren til det skjermkortet du har. Hvilken versjon og type Linux kjører du? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Det står jo i åpningsinnlegget. Nyeste Easy Peasy, en distro basert på Ubuntu, beregnet på bittesmå laptoper, som Asus eee. Hvordan minner jeg Linux på at den skal bruke den driveren den brukte før? Jeg vet ikke engang hvilken det var. Endret 17. oktober 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Orochimaru Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Da ble det vanskelig.. Kan du si hva slag Asus EEE Modell det er? Så skal jeg se om jeg kan finne SPECS'en til den, og utifra det finne driveren som passer. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Maskinen heter Asus eee 1005HA http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=eee Driveren virket i flere uker, og helt fram til Opera frøs. Da jeg slo av maskinen ved å holde inne av/på-knappen i noen sekunder, og så slo den på igjen, var oppløsningen gal. Lenke til kommentar
Orochimaru Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Etter litt undersøkelser, så fant jeg denne: http://downloadcenter.intel.com/detail_des...x*&lang=eng Den er i samme familie som Asus eee 1005HA's Grafikkkort. Den skulle klare jobben. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Jammen, hvorfor må jeg laste ned noe som helst? Kan jeg ikke bare kjøre en kommando som gjør alt tilbake til det gamle? Alt virket jo før. Lenke til kommentar
Orochimaru Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Prøvd å restarte? Endret 17. oktober 2009 av Orochimaru Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Fire ganger. Lenke til kommentar
arcade Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Dette kan skje både i Linux og i Windows. Om maskinen fryser så kan f.eks. en skjermkortdriver bli korrupt og derfor så klarer ikke OS å laste denne under boot. Ved å legge inn driveren på nytt så skal dette løse seg enkelt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Men ligger den ikke allerede på harddisken, eller i Ubuntus repositories? Skeptisk til å laste den ned direkte fra Intel, da jeg ikke hentet den derfra i utgangspunktet. Kan jeg ikke bare gjenopprette det som fungerte før? Endret 17. oktober 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Orochimaru Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Hvis den da skulle ligge på HDD'en eller i Linux-systemet, så er den mest sannsynelig korrupt. Hvorfor så skeptisk til å laste ned noe fra Intel? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Fordi den virka før.- Jeg vil bare ha det tilbake til det som var før.- Ligger den ikke også på Ubuntus repositories? Jeg vil ha det sånn at det virker også ETTER at jeg oppdaterer kjernen. Før streiket nettverkskortet hver gang jeg oppgraderte OSet via Update Manager. Vil ikke ha det slik igjen. Foretrekker å slette skiten, og re-nedlaste den dfra repositories, hvis overhode mulig. Noen som vet hvordan? Jeg liker å holde meg til APT sålenge jeg kan. Jeg tenkte å gi den tar.gz-filen en sjanse... Helt til jeg åpnet den. HJEEEEEELP!!!! Debn innehilder en million filer, og jeg aner ikke hvilken jeg skal åpne engang. Endret 17. oktober 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Fordi den virka før.- Jeg vil bare ha det tilbake til det som var før.- Ligger den ikke også på Ubuntus repositories? Jeg vil ha det sånn at det virker også ETTER at jeg oppdaterer kjernen. Før streiket nettverkskortet hver gang jeg oppgraderte OSet via Update Manager. Vil ikke ha det slik igjen. Foretrekker å slette skiten, og re-nedlaste den dfra repositories, hvis overhode mulig. Noen som vet hvordan? Jeg liker å holde meg til APT sålenge jeg kan. Jeg tenkte å gi den tar.gz-filen en sjanse... Helt til jeg åpnet den. HJEEEEEELP!!!! Debn innehilder en million filer, og jeg aner ikke hvilken jeg skal åpne engang. Jeg har absolutt ingen erfaring med Easy Peasy. Men har brukt Ubuntu, bruker nå Linux Mint (basert på ubuntu). Det høres ut som et xorg.conf problem. Har du sjekket om det har skjedd noe der (hvis den filen fungerer på samme måte i Easy Peasy)? Den lager som oftest en back-up også når den blir redigert automatisk. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Den ble ike redigert. Dessuten er den foruroligende kort. Da jeg brukte Debian i 2004, var det mulig å gjøre endringer der. Men siden det, har det virket som om slike endringer blir gjort en annen plass. Jeg finner ikke noe nyttig i den filen. Nå aster jeg ned Ubuntu Beta, og hvis jeg ikke får noe svar som kan lede meg på riktig vei, blir det full reinstall. Jeg har en svær Acer Aspire som brukes til alt mulig som involverer personlige data. Jeg har også to netbooks, henholdsvis Acer Aspire One og Asus eee. Jeg stoler ikke et sekund på dem. Etter at Asus eee fikk feil oppløsning, nekter også Acer Aspire One å starte. Skjermen bare blinker. Glad jeg ikke har en eneste personlig fil på dem. Jeg bare reinstallerer dem. Jeg mister ingen data. For meg virker det som om netbooks er mindre stabile. Jeg forstår ikke grunnen. Jeg reinstallerer dem annenhver uke. Endret 17. oktober 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Jeg reinstalerte operativsystemet, og det virket. Så oppdaterte jeg, og fikk samme feilen etter reboot. Feilen skyldes tydeligvis oppdateringen. Tror jeg venter 12 dager, og legger inn den endelige versjonen av Ubuntu når den lanseres. Lenke til kommentar
Noble Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Det har da vært masse problemer med Intel sine grafikkdrivere og gnome i det siste. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Hvor finner jeg ut hvilket grafikkort jeg har? Hva skyldes problemene, og når skal de være fikset? Er neste fullversjon av Ubuntu fri for dette, eller bør jeg holde meg til eldre versjoner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå