Crinderman Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Bare for å være litt egen og vise den beste filmen som blir ekskludert når vi bruker top 10 lister. Rashomon (1950, Akira Kurosawa) 9.5/10. Jim Thorpe -- All-American (1951, Michael Curtiz) 9/10 The Quiet Man (1952, John Ford) 9.5/10(Fords tredje beste) El (1953, Luis Bunuel) 9/10 The Egyptian (1954, Michael Curtiz) 9/10 The Ladykillers (1955, Alexander Mackendrick) 9.5/10 I vampiri / Lust of the Vampire (1956, Riccardo Freda & Mario Bava) 9/10 The Spirit of St. Louis (1957) 9/10 Ascenseur pour l'échafaud / Elevator to the Gallows (1958, Louis Malle) 9/10 Der Tiger von Eschnapur / The Tiger of Eschnapur (1959, Fritz Lang) 9.5/10 Endret 17. oktober 2009 av Crinderman Lenke til kommentar
Montag Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 The Quiet Man (John Ford, 1952) Dette var en eneste stor skuffelse, og etter mitt syn må denne filmen rangeres blant Fords svakere prestasjoner (IMDB snitt til tross). Filmen er ikke bare gammelmodig og overdrevent nostalgisk, den er også proppfull av klisjeer og stereotypier. Ford gir oss et Irland hvor alle irer ser ut til å være arbeidssky, gaulende og skrålende drukkenbolter/skrønemakere - halve filmen virker forresten å utspille seg i en pub. At Ford ga John Wayne hovedrollen må vel være blant tidenes miscastings - mannen overbeviser ikke et sekund i sin rolle; han "spiller" egentlig kun seg selv. Eneste grunnen til å se denne er Maureen O'Hara, som stjeler hver scene hun er med i. Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 The Quiet Man (John Ford, 1952) Dette var en eneste stor skuffelse, og etter mitt syn må denne filmen rangeres blant Fords svakere prestasjoner (IMDB snitt til tross). Filmen er ikke bare gammelmodig og overdrevent nostalgisk, den er også proppfull av klisjeer og stereotypier. Ford gir oss et Irland hvor alle irer ser ut til å være arbeidssky, gaulende og skrålende drukkenbolter/skrønemakere - halve filmen virker forresten å utspille seg i en pub. At Ford ga John Wayne hovedrollen må vel være blant tidenes miscastings - mannen overbeviser ikke et sekund i sin rolle; han "spiller" egentlig kun seg selv. Eneste grunnen til å se denne er Maureen O'Hara, som stjeler hver scene hun er med i. Jeg syntes at det var Waynes beste øyeblikk som skuespiller og at filmen var hysterisk. Ikke like morsom som Tobacco Road men så er jo sistnevnte blant de 10 favoritt komediene mine. Den beste Ford filmen er Grames of Wrath. Sett 18 Ford filmer så langt og mesterparten er ganske bra. Minst favorittene inkluderer Wagon Master, Young Mr. Lincoln, Fort Apache og She Wore A Yellow Ribbon, men de er alle helt greie. En veldig god regisør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå