Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilsnakk grunnet samtale med kollega på annen avd. m.m.


Riot™

Anbefalte innlegg

Hvis man får beskjed om at man får sparken hvis man kommer ett minutt for sent så bryter man loven, det er det ikke noe som helst grunnlag for.

Ett minutt eller en time - for sent er for sent. Må likevel innrømme at jeg aldri har hørt om arbeidsgivere som har truet med sparken pga. ett minutts forsinkelse. Sitter med inntrykket om at TS har vært flere minutter sen - flere ganger...

Også er det blitt vist ganske klart arbeidsgivers plikt til å ivareta miljø, kan du se at arbeidsgiver har oppfylt dette?

Kan absolutt ikke se at sjefene har gjort livet hans så surt som han vil ha det til, nei.

Hvis man får sparken ved å komme ett minutt for sent så skal man også sparke seg selv ved samme forseelse... likehet for loven.

Man kan levere inn oppsigelsen om man mener man fortjener sparken, ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ett minutt eller en time - for sent er for sent. Må likevel innrømme at jeg aldri har hørt om arbeidsgivere som har truet med sparken pga. ett minutts forsinkelse. Sitter med inntrykket om at TS har vært flere minutter sen - flere ganger...

Helt enig, ett minutt eller en time, for sent er for sent.... men for sent er uansett IKKE grunnlag for oppsigelse og det er nok grunnen for at du ikke har hørt om slike tilfeller. Skjer dette over lengre perioder er saken så klart en helt annen.

 

Hos NSB er det omtrent ett tog som er forsinket hver eneste dag. Om det hadde ært slik du sier hadde nok mange arbeidsgivere benyttet anledningen til å kitte seg med uønskede ansatte hvis de kunne gjøre det med loen i hånd.

 

Kan absolutt ikke se at sjefene har gjort livet hans så surt som han vil ha det til, nei.

Da må du lese en gang til, hvis du mener at tilsnakk for å snakke med kollegaer over adelingene når det ikke er kunder er greit og er å fremme arbeidsmiljøet på plassen da skjønner jeg ingenting.

 

Man kan levere inn oppsigelsen om man mener man fortjener sparken, ja.

Nei his det er slik at man sier opp folk for å komme ett minutt for sent da kan man ikke leere oppsigelse om man gjør dette selv.... da SKAL man slutte, slikt skjer ikke fordi det finnes ingen slike regler.

 

Hvis du fortsatt mener at det er grunnlag for oppsigelse bør du dokumetere det!

Lenke til kommentar

Vel saken er oppklart som jeg skrev lengre oppe. Har også nevnt det for han at neste gang han vil komme med et utsagn om useriøshet eller noe annet, så vil jeg gjerne ha beviser på hva han tiltaler meg for. Noe som han var enig med.

 

Han tok det med et smil, og jeg med klump i halsen (ey, første gang jeg går opp i mot en overordnet).

 

Dere må gjerne diskutere lovligheten rundt dette, samt dokumentere da jeg selv gjerne vil lære mer om rettigheter til både arbeidsgiver og arbeidstaker.

 

:)

Lenke til kommentar

@Krikkert, her ser du selv hva Da Kurlzz tidligere sa:

@Krikkert: Vel, det er ikke slik at pga mine busstider så kommer forsinket hver gang. Det hender en gang i måneden at en buss blir innstilt (stod jo forleden uke i avisen her i Bergen at bussjåførene så seg leie av kjeft fra folk fordi den tidligere bussen ikke kom), og jeg er vel forsinket minst èn gang i måneden. Dette ser seg greit ut om jeg får gitt beskjed til avdelingsleder i forkant, men på grunn av skifte i arbeidsplan så hender det ofte at jeg begynner alene de første 2 timene vi er åpen.

Da sier han selv at det hender minst èn gang i måneden, som blir gjentatte ganger i lengden. Det at TS bor langt unna jobben og er avhengig av bussen hver dag er selvsagt leit, men reglene om at man uansett plikter å være presis er det som gjelder her. Og nei, jeg er ikke Høyesterett.

 

@Nasciboy: Jeg vil likevel ikke si at noen få enkeltepisoder med kjeft fra sjefene og avdelingslederene kvalifiserer til at de bryter kravet om et godt nok psykososialt arbeidsmiljø, selv om disse eventuelt tok feil.

 

Hverken trådstarter eller sjefene kan sparke seg selv. Om sjefene hans kom for sent, så er det ikke opp til dem selv om de må gå.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
@Nasciboy: Jeg vil likevel ikke si at noen få enkeltepisoder med kjeft fra sjefene og avdelingslederene kvalifiserer til at de bryter kravet om et godt nok psykososialt arbeidsmiljø, selv om disse eventuelt tok feil.

Så arbeidsgiver kan tute frem hvordan de vil og gjøre så mye feil de vil men hvis en arbeider kommer for sent på jobb så kan han få sparken, er det det du mener?

Lenke til kommentar

Om det gjelder gjentatte forsentkomminger, så ja, da kan han sparkes.

 

Nå kan jeg heller ikke tro at sjefene overkjørte han basert på disse enkeltepisodene som nevnes. Gjør sjefene hans for mange tabber, så ja, da kan de sparkes også. Dette hadde blitt opp til personalsjef (ev. andre overordnede) å avgjøre, selvsagt.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
@Nasciboy: Jeg vil likevel ikke si at noen få enkeltepisoder med kjeft fra sjefene og avdelingslederene kvalifiserer til at de bryter kravet om et godt nok psykososialt arbeidsmiljø, selv om disse eventuelt tok feil.

Men hvis de gjør feil så bør de ihvertfall tåle å bli konfrontert med dette.

 

Ikke for å være stygg her, men dette hadde ikke jeg godtatt dersom jeg var sjefen din.
Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...