Minigud Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Hei, Ferierer nede i Egypt og har hooket opp med en gjeng som skal ta taxi fra sharm til taba, sA gA over grensen til Israel. Hoppe pA taxi som fOrer oss til grensen mot JOrdan. STikke oppe til Petra en dag sA samme rute tilbake neste dag. Er det noe jeg burde tenke pA? Noen tips? H0rer sA mange rykter om tollerne i Israel... Takk for alle raske svar! Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Om dere har nok tid med planen vet jeg ikke, men det skal ikke være noe uoverkommelig mtp visum etc; det er når du begynner å blande Syria og Israel i samme pass det blir kronglete på grenseovergangene ... Se Utenriksdepartementets landsider for langt bedre info enn noen her kan komme med: http://www.landsider.no/land/velgland/ Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Tror jeg ville droppet det om jeg var dere. Ingen reiseoperatører i Sharm tilbyr dere slike reiser og det er ikke uten grunn. De jeg forhørte meg med i Sharm sa at jeg burde ta fly til Jordan om jeg abolutt skulle dit. For ett år siden var jeg i Aqaba. Utflukten til Petra tok hele dagen med avreise grytidlig før frokost og tilbakekomst etter solnedgang. De som var i Taba fikk ikke krysse grensen til Egypt, men måtte ta båt over til Tala Bay i Jordan kvelden før. Husker ikke om det var mulig med kun en overnatting eller om de trengte 2 overnattinger i Jordan for å få med seg Petra. De jeg snakket med som var i Taba sa det var så omstendig å komme seg til Petra at de droppet det. Det er visst også båt fra Nuweiba til Aqaba, vet ikke om det går båt dit fra Sharm. Grensen mellom Jordan og Israel var åpen og jeg dro en tur over, men måtte beregne god tid da det fort kan ta et par timer om det kommer en buss som skal over samtidig. Og så stengte grensen også om kvelden. Tror det var stengt 20:00-9:00 om jeg husker riktig. Og regn med ekstra tid til utspørring om dere har en spesielle historie, slik som å dra fra Sharm til Petra slik ingen andre finner på. Det er ca. 200 km i luftlinje fra Sharm til Taba, men veien går opp mellom fjellene og jeg aner ikke hvor lang tid det kan ta eller om det er sikkert der. Turister som kjører gjennom fjellområder i Egypt har ofte militær eskorte. Ta heller en ferietur til Jordan senere og få med dere Petra og Dødehavet uten stress. Endret 17. oktober 2009 av robertaas Lenke til kommentar
Minigud Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 Takk for svar, Turen gikk helt perfekt. Vi hadde ingen problemer over grensene og Israel lot oss fA stempel pa eget ark begge veier. Petra anbefales! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Gratulerer, hvor overnattet dere? Lenke til kommentar
Minigud Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 Hei, Jeg tror stedet het alanbat II. Helt kurrant. Vi betalte 27 dinar for 3 stk pa et rom med 3 senger. Det inkluderte ogsA frokost som var veldig bra. Petra var ogsA innen ga avstand. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Dere overnattet altså i Petra, greit å kunne starte turen der før det ble for varmt. Petra er absolutt verdt å se, og en svømmetur i Dødehavet er også greit å få med seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå